Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Simon 681 skrev 2012-08-24 22:47:48 följande:

Men varför skall folk nu gå runt med något bara för att det har en historia? Vi vet väl bättre nu?
    Jag anser att det är viktigt med historien och däribland ingår kvinnornas historia, som tyvärr är ganska magert dokumenterad i många fall. Jag är glad för att medvetenheten om detta ökat.

Och nej, jag skulle inte säga att "vi vet bättre nu".
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-25 14:40:45 följande:
    Det är det väl inte..? Det var du som tyckte att TS kan fortsätta att klä sin lille pojke i sådana klänningar som småflickor använder här i landet, för att det är vanligt med kjolliknande plagg på män i andra kulturer. Då berättade jag för dig att de "kjolliknande" plaggen i dessa länder ingalunda kan blandas ihop med det landets (eller våra) kvinnodräkter. Det är alltså ett icke-argument.

Nog ser du skillnad på de två bilderna jag lagt upp..? Vilken/vilka män skulle mötas med respekt..? 
    Helt irrelevant apropå det vi talade om: att det visst finns rent praktiska skäl för killar att bära kjol.
    Du försöker blanda korten när du inser detta.

Alla människor skall mötas med respekt - oavsett hur de klär sig eller ser ut. Det är grundläggande.
  • PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-25 00:11:33 följande:
    Hahaha men shiiit, så du är bara ännu en salongsrebell som utför en stor och vågar protest!....men bara bland några få väl utvalda nära och kära som typ redan håller med dig?

Så modigt.

Jasså det säger mer om folk än om dig? Så du menar med andra ord att det är fel på alla som inte tycker att barn ska kläs på det vis du vill? Det var storsint och rationellt av dig :)

Åter igen, det finns inga killar som vill klä sig som tjejer så det är inget problem. Ja det finns undantag men de är statistiskt irrelevanta.

Jag beklagar att du föddes som homosapiens på planeten Jord, du verkar ha svårt att deala med det 
    Du drar väldigt konstiga slutsatser av det jag säger.

Men nej, jag är inte mycket av en rebell. Jag lever mitt liv på mitt sätt bara.
    Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd.

En nazistuniform förmedlar ett väldigt intolerant och läskigt budskap, medan genuskonträra kläder på sin höjd signalerar att "jag gör som jag vill och det får du respektera mig för". Kan inte du se skillnaden här emellan så är det bara tragiskt.
  • PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-27 21:53:33 följande:
    Modig blir man först efter att man gjort något fast det var läskigt

Fine, du verkar ha hakat upp dig på mitt exempel så jag byter det. Låt oss säga att man klär ungen i clowndräkt, eller i burka, eller som en fotbollsmålvakt eller som i TS fall som en flicka. På ett viss som helt enkelt är så pass avvikande från normen att det kommer att attrahera mycket uppmärksamhet som till största delen kommer att vara väldigt negativ. Man utsätter barnet för kritik från omgivningen som det inte är kapabelt att hantera. Det är inte rätt att utsätta sitt barn för uen. 
    Ja.
    Det är sällan jag tyckt något varit läskigt, så därför ser jag inte heller mig själv som modigt. I och med det blir det ganska fånigt att raljera om att jag inte är särskilt tuff. Jag är den första att erkänna att jag inte är det.

Min kamp för att vara som jag vill sköter jag själv, men att jag visar på möjligheter för mina barn är inte en kamp, utan precis det jag säger: möjligheter. Det finns inget tvång i att ge en person valfrihet och jag kommer strida tills naglarna blöder för mitt barns rätt att få utforska världen utan att bli ansatt för det. Om det innebär att jag måste besöka varje förälder i klassen, dra ihop föräldramöten etcetera, så är det så. Men mitt barn ska ha rätten att själv få bestämma själv hur hen vill vara. (Nej, jag kallar inte mitt barn hen i normala fall, utan enbart för att ni här inte har att göra med den saken.) Det är inte vi som ska ändra på oss, utan de intoleranta.

Jag vill inte att mitt barn ska behöva bli en marionett i kampen för könsuppdelning, om det inte är vad hen själv vill.
  • PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-27 22:53:06 följande:
    Ditt barn lär sig inte frihet genom det, barnet lär sig att bemöta världen som dig. Om du klär dig på ett vis som folk skrattar åt, men skrattar bort det själv finns en viss möjlighet att barnet gör som du när det är litet, men när det sociala trycket blir för stort kommer hen följa kamraternas normer och skämmas över dig så som barn gör. Du kommer förmodligen bli sedd som den knäppa mamman om du börjar besöka alla föräldrar och kalla till föräldramöten. Du kommer inte få hålla dem och folk kommer inte släppa in dig då du ringer på om du är för aggressiv och allmänt konstig. Du kommer att skada barnet socialt genom att göra så. Har du tur har ungen en bra klass som förstår hens  svårigheter hemma och kanske får hen mycket sympatier, men det kommer påverka henom negativ så som alla excentriska föräldrar påverkar sina barn. Du menar inte illa, jag hör hur väl du menar, och jag tror att du skulle göra allt du kan för ditt barn. Ibland har man helt enkelt otur när man tänker. Du tror att du skulle rädda barnet undan könsroller men skulle döma henom att bli betraktad som konstig och ge henom ett helvete under uppväxten när du istället bara kan vara en god vänlig och tolerant person och leda genom exempel och ge ungen kärlek och beskydd och stöd då det behövs och sakta men säkert göra henom friare och friare.

Vi som vuxna har ett ansvar att aldrig ta med våra små i våra personliga strider 
    Om mitt barn lär sig att bemöta världen som jag gör så är jag i stora delar nöjd

Mina föräldrar är inte ganska mycket Svenssons, men har alltid gått sina egna vägar i det lilla, även om det i somligas ögon ses som väldigt udda eller rent av knäppt. Jag slutade skämmas tidigt för någon annans skull än min egen, då de aldrig lade särskilt stor vikt vid vad andra tyckte. Det är något jag vill förmedla vidare till mina barn.

Om jag blir sedd som den knäppa mamman för att jag gör mitt bästa för att mitt barn ska få en dräglig tillvaro så får det väl vara så. Det kan jag leva med. Att vara aggressiv ligger dock inte för mig, så den bild du målar upp är inget jag befarar. Jag tänker dock inte låta mitt barn vara mobbat genom hela skolgången, som jag själv blev. Detta blev jag trots att jag försökte passa in, så jag ger ingenting för anpassningsidén.
  • PolyPond
    PolyPond skrev 2012-08-27 23:06:55 följande:
    Om mitt barn lär sig att bemöta världen som jag gör så är jag i stora delar nöjd

Mina föräldrar är inte ganska mycket Svenssons, men har alltid gått sina egna vägar i det lilla, även om det i somligas ögon ses som väldigt udda eller rent av knäppt. Jag slutade skämmas tidigt för någon annans skull än min egen, då de aldrig lade särskilt stor vikt vid vad andra tyckte. Det är något jag vill förmedla vidare till mina barn.
    Märklig mening. Den skall lyda: "Mina föräldrar är ganska mycket Svenssons..."
  • PolyPond
    Janice01 skrev 2012-08-28 08:56:06 följande:
    Klart att pojkar sjkall få prova det dom vill i klädväg! MEN det är ytterst ovanligt att en pojke vill gå i flickläder!

Varför säger du "hen" överhuvudtaget??? Det är inget ord utan något som de värsta tokfeministerna försöker få in i det Svenska språket!
    Det beror på vilken ålder de är i. Självklart påverkas de av omgivningen, precis som alla oss andra.

Jag säger hen eftersom ni inte har något att göra med könet på mitt barn. Om du tycker jag är en tokfeminist skiter jag högaktningsfullt i.
  • PolyPond
    Trekk skrev 2012-08-28 10:37:44 följande:
    Om det går bra för dig och du mår bra och är lycklig så har du all rätt i världen att lära ut det sättet att vara till ditt barn

Anpassning hjälper inte alla så klart, men glöm inte att varje klass är unik och det är extremt mycket att kräva av ett litet barn att bära upp (kjol på pojke) och om detta skott i mörkret slår tillbaka så är det ungen som offras och TS är den som ensam bär skulden för att ha gjort något sådant helt i onödan.

Så jag är helt emot det av den enkla anledningen att risken att det inte ska gå bra är allt för enorm.
    Att anpassning inte hjälpte för dig innebär givetvis inte att total medveten missanpassning är svaret OM det nu inte kommer från ungen själv som vill skapa sig en stark egen identitet. Den måste komma från barnet och inte från föräldrarna. Jag fick inte gå i tigerdräkt till skola, något jag är tacksam för i efterhand, föräldrar ska inte alltid vara barnens bästisar och alltid vara dem till lags utan förbereda dom för världen så bra som möjligt  
    Ja, det är jätteskillnad. Mitt syskons klass bestod av fjorton karbonkopior i salomonryggsäck. Jag är dock övertygad om att föräldrarna hade kunnat sätta stopp för det där om de gått samman. Ytterst få föräldrar vill egentligen att deras barn skall behöva anpassa sig på det viset.

Det  är enormt stor skillnad på att tvingas bära något man inte vill ha och att ha givits den möjligheten. Jag anser att det är ett betydligt större offer att som förälder inte erbjuda möjligheter eller att inte stötta sitt barns önskan att välja. Jag tillhör inte dem som sätter ut regler "för att det ska vara så" och skolbarn har dessutom ganska mycket innanför pannbenet själva. Hade jag haft en önskan att gå i tigerdräkt i skolan hade jag fått det.
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-28 11:42:04 följande:
    Men det DU pratar om - att klä ut barn till det motsatta könet - är något HELT annat. Och det tror jag att du vet innerst inne. Du försöker att blanda bort korten, för att få dina galenskaper att verka behjärtansvärda...    
    Jag klär inte ut någon till det motsatta könet (det existerar inte ens ett "motsatt" kön), utan jag ger möjlighet till att klä sig precis så som man vill. Det gör vi övriga i huset och många i bekantskapskretsen, så självklart ska mina barn ha samma rätt.
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-28 12:17:18 följande:

Då undrar jag lite vilken planet du bor på..? Eller ni kanske är sniglar..?
    Den planeten där man kan lära sig lite om att kön faktiskt befinner sig på en glidande skala och inte är så binär som många tror.
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!