Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

Min pojkvän går i klänning för att jävlas!

Janice01 skrev 2012-08-29 10:25:55 följande:
    Vore skoj att vera vilken tråd det är!

Det har inte ett skit med vad föräldrarna säger eller inte! Barn stöter ut och mobbar andra barn som skiljer sej från mängden.
    Den är aktiv, så den bör vara enkel att finna.

Självklart kommer barnens värderingar från vuxenvärlden. Mobbning är dock inte en fråga om  kläder och yttre attribut, utan är i grunden en fråga om osäkerhet och gruppdynamik.
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-29 10:49:14 följande:

Håller bara delvis med. Helt uppenbara saker lär sig barn såklart av sina föräldrar. Som att pojkar inte ska gå i klänning. Och att olika kläder är lämpliga vid olika stilnivåer och klädkoder (aftonklänning i skolan är knasigt till och med på en tjej o.s.v.). Och detta ser jag heller inget fel i. Dock är det alltid fel att mobba någon såklart.

Men det som jag berättade om förut ifrån min mellanstadietid, om hur de balla tjejerna i klassen höll reda på inte bara att man köpte sina jeans i en viss butik, utan även att det skulle vara den senaste modellen. Det kom definitivt inte från föräldrarna! De hade absolut ingen koll på detta jeansmode - inte ens de balla tjejernas föräldrar, faktiskt, det är jag rätt säker på. Det var något som var helt internt i barnens och tonåringarnas värld.

Och även sådant som att det var fel att ha en Barbie-kopia (som jag blev retad för en gång), som hade lemmar av plast medan de andra flickornas dockor hade lemmar av gummi, och någon annan skillnad som jag inte minns nu. Detta var definitivt inget som föräldrarna höll reda på.   
    Så länge du anser att det är fel kommer även barnen att snappa upp det. Lita på  det!

Och hysterin i märken och liknande har naturligtvis sin grund någonstans. Lösningen på båda problemen är att arbeta med gruppen som sådan. Måste starta en tråd i ämnet mobbning känner jag. Det är allmänt kaos på hur man bemöter detta i samhället.
  • PolyPond
    Janice01 skrev 2012-08-29 11:46:51 följande:
    Viist kommer värderingar från vuxenvärlden. Om pappa går hemma med klänning så är det naturligt för barnen att pojkar använder flickkläder. Men det är ju inte så många som har pappor som är transor....
    Vi övriga normala pratar aldrig om att det är normal eller annat om att bära det andra könets kläder.
    Min sambo är inte transa men går i alla fall i kjol ibland. Ett ex är inte transa men går i sådana kläder ofta. Ingen av dem gör det för att de vill gå i andra könets kläder, utan för att de anser sig ha all rätt i världen att klä sig hur de vill. Man behöver inte dela upp kläder efter kön.
  • PolyPond
    Mandi74 skrev 2012-08-29 11:56:52 följande:
    Du motverkar i alla fall inte mobbning genom att klä en bebis pojke i klänning, den saken är då säker. 

Det gör varken till eller från. Bäbisar mobbas inte.
  • PolyPond
    Pompeia01 skrev 2012-08-29 11:50:52 följande:
    Fast igen då: jag anser inte att det ÄR fel att barn snappar upp sådana normer som är riktiga och självklara. Som att män och kvinnor har olika typer av klädedräkt - så har det ju varit i alla kända kulturer. Alltså fyller det en funktion. Barnen måste ju ändå lära sig detta tills det är dags att söka jobb: det hjälper inte hur fina betyg en ung man har från KTH eller Handels, om han anläder till anställningsintervjuerna i klänning och pärlhalsband... Vill du ha ett samhälle som är helt normlöst, eller..? 

Sedan tycker jag inte att barn ska mobba någon för det, såklart. Men sannolikheten att mina barn under sin återstående skoltid skulle få en klasskamrat som var utklädd i det motsatta könets kläder, finner jag vara exakt 0,0. Ett icke-problem, alltså.

Detta med modekläderna och märkena skulle dock kunna bli ett problem på riktigt. På högstadiet och gymnasiet, där de vuxna inte längre är lika närvarande i ungdomarnas liv. Inte kan påverka lika mycket.      
    Precis. Du är problemet. Försök förstå det. Din inställning hindrar folk från att göra som de vill.

Jag vill ABSOLUT ha ett samhälle där saker inte bara är på ett sätt "för att det ska vara så". Det ska finnas adekvata skäl för de normer vi omger oss av. Inget av skälen för genusuppdelade kläder är adekvata nog.
  • PolyPond
    Mandi74 skrev 2012-08-29 11:53:33 följande:
    Jag kan inte riktigt förstå varför man klär en bebis i klänning, ganska opraktiskt oavsett kön. 
    Det är förbannat praktiskt på blöjbarn.
  • PolyPond
    Janice01 skrev 2012-08-29 12:28:20 följande:
    Det är ju extremt ovanligt att män gör som din man! Ännu ovanligare säkert än att vara transa.
    Använder han fler tjej kläder som tex strumpbyxor som är ganska tabubelagt för män?
    Ännu oftare. Det är helt oladdat för honom. Till skillnad från mig tycker han det är skönt. Jag avskyr detta djävulska påfund till grennedhasande åbäken.
  • PolyPond
    Mandi74 skrev 2012-08-29 12:32:38 följande:
    En t-shirt och shorts/underbyxor eller en body är nog mer praktiskt. 

t-shirt är vansinnigt opraktiskt. Klänning åker inte upp så ryggen blir bar. Allra bäst är det dock att få gå nakenfis under på sommaren. Vintertid föredrar jag bodys på alla barn.
  • PolyPond
    Mandi74 skrev 2012-08-29 12:36:10 följande:
    Att folk ska få klä sig som dom vill, har ju inget att göra med att ts klär sin bebis i klänning.. är det hans vilja eller är det bara ts sätt att tvinga sin son in i något som han kanske inte vill?

Att ts kallar sin son hen är ju bara ännu en löjlig grej i det hela, eftersom hon vet att det är en han. Löjliga feminister som ska överdriva allt på alla sätt dom kan. 

Bäbisar skiter fullständigt i vad de har på sig, upplysningsvis.

• PolyPond
    Mandi74 skrev 2012-08-29 12:49:56 följande:
    Precis.. alltså använder mamman sitt barn för att driva sin kamp, inget annat.. som jag skrivit många gånger nu. 

Man kan inte utnyttja någon som inte bryr sig. Dessutom är det fasen så mycket billigare och mera miljövänligt att kunna använda kläderna till vem som helst. När vi handlar köper vi det vi tycker är fint. Det är lika lite eller mycket kamp i att välja från hela klädavdelningen som det är för de föräldrar som väljer från en viss del.
    Varför förutsätter du att DITT barn vill föra DIN kamp för könsuppdelning?
Svar på tråden Min pojkvän går i klänning för att jävlas!