Pompeia01 skrev 2012-08-29 10:49:14 följande:
Håller bara delvis med. Helt uppenbara saker lär sig barn såklart av sina föräldrar. Som att pojkar inte ska gå i klänning. Och att olika kläder är lämpliga vid olika stilnivåer och klädkoder (aftonklänning i skolan är knasigt till och med på en tjej o.s.v.). Och detta ser jag heller inget fel i. Dock är det alltid fel att mobba någon såklart.
Men det som jag berättade om förut ifrån min mellanstadietid, om hur de balla tjejerna i klassen höll reda på inte bara att man köpte sina jeans i en viss butik, utan även att det skulle vara den senaste modellen. Det kom definitivt inte från föräldrarna! De hade absolut ingen koll på detta jeansmode - inte ens de balla tjejernas föräldrar, faktiskt, det är jag rätt säker på. Det var något som var helt internt i barnens och tonåringarnas värld.
Och även sådant som att det var fel att ha en Barbie-kopia (som jag blev retad för en gång), som hade lemmar av plast medan de andra flickornas dockor hade lemmar av gummi, och någon annan skillnad som jag inte minns nu. Detta var definitivt inget som föräldrarna höll reda på.
Så länge du anser att det är fel kommer även barnen att snappa upp det. Lita på det!
Och hysterin i märken och liknande har naturligtvis sin grund någonstans. Lösningen på båda problemen är att arbeta med gruppen som sådan. Måste starta en tråd i ämnet mobbning känner jag. Det är allmänt kaos på hur man bemöter detta i samhället.