• Alexi

Ni som samsover, hur gör ni för att inte väcka barnen?

Vi har två barn på 3,8 och 1,9 år. Yngste är precis nyinskolad på dagis och maken har börjat jobba efter föräldraledigheten. Båda barnen somnar i sina sängar i sina rum på kvällarna men kommer in till oss när de vill under natten så de flesta morgnar vaknar vi alla fyra i vårt rum. Maken är den som sovit närmast sonen ända sen jag slutade nattamma och sen började jobba i höstas och alla har sovit gott.

Men nu har vi fått stora problem med att barnen vaknar när maken går upp. Barnen börjar inte på dagis förrän kl 09 nu de här veckorna i augusti och behöver sova till åtminstone förbi 7, gärna 7.30, de somnar 20-20.30 på kvällarna. Men nu den här veckan har de vaknat när maken gått upp, jag har testat både att ligga kvar borta hos mig (vi sover i ordningen lillkillen, pappa, storasyster och jag) eller att gå upp och lägga mig bredvid sonen. Ingenting funkar, idag vaknade båda barnen 06.15 och det funkar liksom inte. De hade fått lägga honom direkt nu i vagnen och sova en stund när vi kom till dagis, så trött var han.

Jag har också numera (fånigt nog eftersom jag nattammade och samsov med sonen hela hans första år) jättesvårt att sova bredvid honom, jag vaknar när han rör sig och har svårt att ligga så tätt intill honom som han vill, han vill helst vira sin arm runt vår arm typ. Maken klarar detta men inte jag, de nätter under sommaren då jag sovit bredvid sonen har jag sovit urdåligt.

Så hur gör ni andra som samsover där en förälder går upp till jobbet innan resten ska upp? Vaknar era barn?
    Från september ska vi upp tidigare och lämna vid 7.45 men behöver ändå inte gå upp samma tid som den av oss som går upp först.

På natten störs de ju inte av ljud och oss om man tex går på toa eller så, men just på morgonen är de väldigt lättväckta.

• Svar på tråden Ni som samsover, hur gör ni för att inte väcka barnen?
  • Ladythewinter

det är svårt, men antingen om ni försöker natta om dom i sina ena sängar är de kommer eller om ni lägger en madrass på golvet som din man kan glida ner på när barnen kommer in, då störs de ju inte av att han går upp från sängen iaf.

har själv inte de problemet, vi skulle kunna hoppa i sängen utan att barnen vaknar..  

• yodi

när jag började jobba så vaknade först barnen när jag gick upp, men sen vande dom sig och fortsatte sova fast jag gick upp.

• Majsan70

Ibland vaknade dottern och ibland inte. Var hon trött på dagis sov hon middag på dagis eller så somnade hon tidigare på kvällen. Jag ser inget jättestort problem i att de vaknar tidigt, bara att få dem i säng lite tidigare om man märker att de är trötta.

• Alexi
    Ladythewinter skrev 2012-08-22 10:17:43 följande:
    det är svårt, men antingen om ni försöker natta om dom i sina ena sängar är de kommer eller om ni lägger en madrass på golvet som din man kan glida ner på när barnen kommer in, då störs de ju inte av att han går upp från sängen iaf.

har själv inte de problemet, vi skulle kunna hoppa i sängen utan att barnen vaknar..  
    Fast de vaknar nog inte egentligen av att han går upp utan sonen vaknar för att det blir tomt bredvid honom. Idag vaknade han ett par minuter efter att maken försvunnit. Men om jag då trycker ner mig där istället vaknar han av det...

Och barnen vill ju sova hos oss för att få närhet så att någon ligger på madrass hjälper inte. När jag imorse la mig hos sonen när han hade börjat vakna till då tycker dottern att jag försvinner och ska flytta för att ligga tätt intill mig på andra sidan osv...
  • Alexi
    yodi skrev 2012-08-22 10:19:55 följande:
    när jag började jobba så vaknade först barnen när jag gick upp, men sen vande dom sig och fortsatte sova fast jag gick upp.
    Ja det är ju det man får hoppas på...
  • Alexi
    Majsan70 skrev 2012-08-22 10:29:26 följande:
    Ibland vaknade dottern och ibland inte. Var hon trött på dagis sov hon middag på dagis eller så somnade hon tidigare på kvällen. Jag ser inget jättestort problem i att de vaknar tidigt, bara att få dem i säng lite tidigare om man märker att de är trötta.
    Jo problemet är ju att det blir tufft för dem på dagis om de sover för lite. Nu hade de fått låta sonen sova middag en stund direkt efter lämning och det funkar ju så här någon gång men det går ju inte att sova för ofta på förmiddagen heller då det lär skapa problem för lunchvilan.
  • Majsan70
    Alexi skrev 2012-08-22 10:31:03 följande:
    Jo problemet är ju att det blir tufft för dem på dagis om de sover för lite. Nu hade de fått låta sonen sova middag en stund direkt efter lämning och det funkar ju så här någon gång men det går ju inte att sova för ofta på förmiddagen heller då det lär skapa problem för lunchvilan.

Fast då regleras det av att man lägger dem tidigare på kvällen bara. det tar ju lite tid innan ändringar sätter sig lixom.
  • Dimitra

Kan inte pappan lägga sin kudde mellan sig och sonen ett par minuter innan han går upp? På det sättet kanske det inte blir lika tomt på den platsen.

The Dimitra universe.
  • Alexi
    Dimitra skrev 2012-08-22 10:34:28 följande:
    Kan inte pappan lägga sin kudde mellan sig och sonen ett par minuter innan han går upp? På det sättet kanske det inte blir lika tomt på den platsen.
    Ja kanske, sonen är bara väldigt nära, vill som sagt ligga med armen runt pappas arm typ.
  • Trulis78

Min ena dotter är precis likadan. Hon har fyllt sex år och har alltid reagerat med att vakna några minuter efter att jag har gått upp. För henne är det också så att det är själva tomheten som är problemet, inte momentet där vi stiger upp. Vi har inte hittat något sätt att förändra hennes uppvaknanden utan har i stället fått anpassa läggtiden på kvällen. Sen har vi också gjort så att jag alltid går upp sist av oss vuxna eftersom det är mig dottern ligger bredvid. Men det är ju inte alltid det funkar heller, det beror ju på vilka arbetstider båda föräldrarna har såklart.

• Alexi
    Trulis78 skrev 2012-08-22 12:18:46 följande:
    Min ena dotter är precis likadan. Hon har fyllt sex år och har alltid reagerat med att vakna några minuter efter att jag har gått upp. För henne är det också så att det är själva tomheten som är problemet, inte momentet där vi stiger upp. Vi har inte hittat något sätt att förändra hennes uppvaknanden utan har i stället fått anpassa läggtiden på kvällen. Sen har vi också gjort så att jag alltid går upp sist av oss vuxna eftersom det är mig dottern ligger bredvid. Men det är ju inte alltid det funkar heller, det beror ju på vilka arbetstider båda föräldrarna har såklart.
    Ja vi kommer gå upp tidigt varannan dag, dvs den dag man inte lämnar på förskolan utan åker tidigt till jobbet. Känns ju lite jobbigt om vi ska behöva byta sida i sängen varannan natt och framför allt att jag måste sova med sonen när jag sover så mycket sämre där.

Sonen har sovit hela nätter i sitt rum rätt många nätter sista månaden så det optimala vore ju att han tog upp den vanan igen när han kommit in i vanan med förskola och allting. Fast han sover alltid sämre när han är förkyld och snorig och det lär han väl vara 95 procent av de kommande nätterna hösten och vintern...
  • joliisb

min mamma berätta att de iblnd tog på ett gosedjur/kudde hennes nattlinne å la brevid mig så jag skulle sova vidare.. vet inte om de skulle funka men. dock har jag samma problem med min son nu. fast jag är mammaledig så vi kan ji sova en stund efter att han fått leka v sig men funkar ju inte med dagis. men när sonen rum är klart ska vi färsöka få honom sova i sitt rum hela natten. vi tänkte ställa in en fptölj vi får sätta oss i en stynd tills han somnar.igen. men som sgt jag jobbar ju inte nu...

Svar på tråden Ni som samsover, hur gör ni för att inte väcka barnen?