Ni som samsover, hur gör ni för att inte väcka barnen?
Vi har två barn på 3,8 och 1,9 år. Yngste är precis nyinskolad på dagis och maken har börjat jobba efter föräldraledigheten. Båda barnen somnar i sina sängar i sina rum på kvällarna men kommer in till oss när de vill under natten så de flesta morgnar vaknar vi alla fyra i vårt rum. Maken är den som sovit närmast sonen ända sen jag slutade nattamma och sen började jobba i höstas och alla har sovit gott.
Men nu har vi fått stora problem med att barnen vaknar när maken går upp. Barnen börjar inte på dagis förrän kl 09 nu de här veckorna i augusti och behöver sova till åtminstone förbi 7, gärna 7.30, de somnar 20-20.30 på kvällarna. Men nu den här veckan har de vaknat när maken gått upp, jag har testat både att ligga kvar borta hos mig (vi sover i ordningen lillkillen, pappa, storasyster och jag) eller att gå upp och lägga mig bredvid sonen. Ingenting funkar, idag vaknade båda barnen 06.15 och det funkar liksom inte. De hade fått lägga honom direkt nu i vagnen och sova en stund när vi kom till dagis, så trött var han.
Jag har också numera (fånigt nog eftersom jag nattammade och samsov med sonen hela hans första år) jättesvårt att sova bredvid honom, jag vaknar när han rör sig och har svårt att ligga så tätt intill honom som han vill, han vill helst vira sin arm runt vår arm typ. Maken klarar detta men inte jag, de nätter under sommaren då jag sovit bredvid sonen har jag sovit urdåligt.
Så hur gör ni andra som samsover där en förälder går upp till jobbet innan resten ska upp? Vaknar era barn?
Från september ska vi upp tidigare och lämna vid 7.45 men behöver ändå inte gå upp samma tid som den av oss som går upp först.
På natten störs de ju inte av ljud och oss om man tex går på toa eller så, men just på morgonen är de väldigt lättväckta.