• Anonym (Dödsbodelägare)

Skatteåterbäring dödsbo

Förra året gick min mamma bort, arvsskiftet gjordes i våras. Nu fick jag papper om att mamma får tillbaka på skatten, och att det betalats ut till hennes konto. Nu undrar jag, vems är pengarna? Mamma efterlämnade mig och min bror, samt en sambo. Är det bara jag och min bror som har rätt till pengarna, eller har vi rätt till dem alla tre?

• Svar på tråden Skatteåterbäring dödsbo
  • Virus85

De är delat på dig och din bror ej din sambo hade ni varit gifta hade han ärvt halva din del

• Tittij
    Virus85 skrev 2012-08-22 17:19:54 följande:
    De är delat på dig och din bror ej din sambo hade ni varit gifta hade han ärvt halva din del
    Hmm, det här blev inte riktigt rätt va?

1. TS är inte gift med sin mammas sambo
    2. Om pengarna ska delas med sambon ska väl även broderns del delas såklart..

Tyvärr TS kan jag inte hjälpa dig, men Kjell dyke rnog snart upp och ger ett korrekt besked  
    Virus85 skrev 2012-08-22 17:19:54 följande:
    Nää, jag har inte gift mig med mammas sambo, det hade väl kanske känts lite perverst ;)

Jag är gift, men min man har inte ärvt något, det är inte förrän vi eventuellt skiljer oss som hälften av mina tillgångar tillfaller honom. 
  • 2pågar

Om din mamma var gift delas de på dej , din bror och hennes sambo. Men om hon var ogift delas det enbart på dej och din bror.

• Anonym

Hur gjordes arvsskiftet då? Hade din mamma något testamente till förmån för sin sambo? För annars tror jag att fördelningen görs på samma sätt som hela arvet. Fick du och din bror dela på allt din mamma ägde då, så får ni göra det även nu. Skillnaden är ju att saker som de ägde tillsammans hade ju sambon rätt till sin egen halva av, innan din mammas halva fördelades.

• Anonym

Skatteåterbäringen fördelas precis som arvet i övrigt. Fanns det ett testamente till förmån för sambon så ska det tas i beaktande även vad gäller skatteåterbäringen.

• Kjell2

Fördelas som om pengarna fanns när arvskiftet gjorde. Så det hänger lite på vad som stod i ett eventuellt testamente.

Fanns inget testamente och skatteåterbäringen ostridigt är din mammas så delar du och dina syskon lika på pengarna. Om ni inte gjort någon frivillig specialare vid arvskiftet.

Hur som helst bör du någ ta upp detta med dina syskon och sambon.

Det fanns inget testamente till sambons fördel. Det gjordes en bodelning, och sedan fördelades resten mellan mig och min bror. 

Jag pratade med juristen som skötte bodelningen och arvsskiftet igår, och hon sa att hon måste kolla upp vad som gällde, och så fick hon återkomma. Jag tyckte det verkade lite konstigt, kan inte se någon anledning till varför det inte skulle vara mina och min brors pengar.

• Kjell2
    Anonym (Dödsbodelägare) skrev 2012-08-23 14:51:42 följande:
    Det fanns inget testamente till sambons fördel. Det gjordes en bodelning, och sedan fördelades resten mellan mig och min bror. 

Jag pratade med juristen som skötte bodelningen och arvsskiftet igår, och hon sa att hon måste kolla upp vad som gällde, och så fick hon återkomma. Jag tyckte det verkade lite konstigt, kan inte se någon anledning till varför det inte skulle vara mina och min brors pengar.

Kan finnas en liten möjlighet att pengarna inte ostridigt kan ses som hennes. Nu gissar jag bara men om det t ex rör sig om ränteavdrag som gjort för en lån som de facto betalts av både men bokförts på din mor av något skattetekniskt skäl.

Sen har jurister en vana att gärna vilja kolla upp saker en gång extra för att inte klanta till det i onödan.

Ok, då förstår jag. Ränteavdrag har gjorts på huset, men de ägde hälften var och stod på hälften av lånet var. 

Ja, det är ju bra att de är noggranna, det är mest det att den här juristen har varit så sjukt seg genom hela processen, och vi vill bara avsluta saker en sak i taget. 

• Kjell2
    Anonym (Dödsbodelägare) skrev 2012-08-23 15:26:36 följande:
    Ok, då förstår jag. Ränteavdrag har gjorts på huset, men de ägde hälften var och stod på hälften av lånet var. 

Ja, det är ju bra att de är noggranna, det är mest det att den här juristen har varit så sjukt seg genom hela processen, och vi vill bara avsluta saker en sak i taget. 

Ränteavdrag var en ren spekulation och gissning från min sida, mer som ett exempel.

Ta det lite lugnt, pengrana lär inte försvinna. Viktigast att det blir rätt och inte massa onödigt bråk. Se det som en bonus som kommer för eller senare.

Absolut, pengarna oroar mig inte, tvärtom är det ju pengar man egentligen inte vill ha.... Jag vill mest att allt praktiskt ska avslutas, så att man kan få gå vidare ifred, det är väldigt svårt när det hela tiden är praktiska saker som ska ordnas med. Och det är väldigt jobbigt att få brev till mamma hela tiden.

• Kjell2
    Anonym (Dödsbodelägare) skrev 2012-08-23 15:35:04 följande:
    Absolut, pengarna oroar mig inte, tvärtom är det ju pengar man egentligen inte vill ha.... Jag vill mest att allt praktiskt ska avslutas, så att man kan få gå vidare ifred, det är väldigt svårt när det hela tiden är praktiska saker som ska ordnas med. Och det är väldigt jobbigt att få brev till mamma hela tiden.

Det är knapast juristen som skickar brev adresserat till din mor. Det adminsistrativa tar tid. Kommer ta år innan det slutar komma brev.

Det vet jag med att det inte är, vad är ditt problem egentligen?

Jag VET att det kommer ta år innan allt är avslutat, men jag vill ändå få avslutat det som går att avsluta så snabbt som möjligt. Är det så svårt att förstå? 

Juristen HAR dragit ut på saker och ting onödigt länge, redan på bouppteckningsmötet i oktober förra året bestämde vi hur arvsskiftet skulle se ut, ändå skiftade hon inte boet förrän i april. Så nu lär jag få deklarera för mamma en gång till eftersom hon hade tillgångar detta året också, och då slits allting upp en gång till. 

• Kjell2
    Anonym (Dödsbodelägare) skrev 2012-08-23 16:12:07 följande:
    Det vet jag med att det inte är, vad är ditt problem egentligen?

Jag VET att det kommer ta år innan allt är avslutat, men jag vill ändå få avslutat det som går att avsluta så snabbt som möjligt. Är det så svårt att förstå? 

Juristen HAR dragit ut på saker och ting onödigt länge, redan på bouppteckningsmötet i oktober förra året bestämde vi hur arvsskiftet skulle se ut, ändå skiftade hon inte boet förrän i april. Så nu lär jag få deklarera för mamma en gång till eftersom hon hade tillgångar detta året också, och då slits allting upp en gång till. 

Jag har inga problem. Försöker faktiskt svara på dina frågor.
Svar på tråden Skatteåterbäring dödsbo