• Liten latte

Gjorde jag fel som gav hyresvärden lov att gå in med huvudnyckel??

Jag sitter och känner mig ganska fundersam just nu...För nån timme sen ringde det en gubbe från nåt företag, som sa att han företrädde min hyresvärd och att det nu är snack om att det ska bli rejäla hyreshöjningar.

Men för att det ska bli av så ska Hyresvärden, företaget som gubben ringde för och hyresgästföreningen värdera lägenheterna. Och nu stod jag med på listan för att få lägenheten värderad.
    Iallafall så sa han att dom skulle komma nästa vecka. Men den tidpunkten han sa så kan inte jag. Dock var det bara den tiden dom har avsatt, men med min tillåtelse så kunde hyresvärden gå in med huvudnyckel.

Jag kände mig lite osäker, men tänkte att om dom inte får titta på min lägenhet, så kanske den går under samma värde som de andra lägenheterna i huset. De flesta andra lägenheter är renoverade, men det är inte min.
    Så jag gav dom min tillåtelse att gå in trots att jag inte är här.

Nu sitter jag och har lite ont i magen...Känns obehagligt om dom går in här trots att jag inte är hemma...
    Är jag löjlig?

Blev även lite nojjig, för nu i efterhand tycker jag att gubben lät så glad och förvånad över att jag sa okej till att de fick gå in här.
    Sen frågade han om det var ok att de fotade kök och badrum och han lät rätt överaskad över att jag sa att det var ok...     

• Svar på tråden Gjorde jag fel som gav hyresvärden lov att gå in med huvudnyckel??
  • voldis

Ring ditt hyresbolag och även tillhytedgästföreningen och kolla att det stämmer? Har du kvar numret han ringde ifrån?

• Liten latte

Usch...sitter och är jättenervös nu...
    Men ska försöka få tag på hyresbolaget imorgon... Om han säger att det stämmer att dom vill värdera lägenheten då, ska jag bara ta det lugnt då och låta dom gå in?

Gubben som ringde sa att "om du inte är hemma så kan du ju ge oss fullmakt att gå in, då är det XXX (chefen på hyresbolaget) som låser upp och låser dörren med huvudnyckel. Värderingen tar ca 5 minuter, sen är vi ute igen."

Har sökt på mobilnumret som han ringde i från och det står på ett företag iaf.

Känner mig så jävla korkad som bara sa ja så där lättvindligt. 

• Liten latte

Jo och det där med fullmakt, är inte det något man ska skriva på? Räcker det med muntligt genom telefon?

• Sandylol

När vi får hem papper om de ska in i lägenheten står de alltid "ni får ringa om vi inte får gå in med huvudnyckel eller om ni har hund", så jag vet inte.. Vi får dock alltid ringa eftersom vi har en rottweiler.

• Makrame

Har du ingen vän som kan vara där?

• Liten latte
    Sandylol skrev 2012-08-22 18:15:44 följande:
    När vi får hem papper om de ska in i lägenheten står de alltid "ni får ringa om vi inte får gå in med huvudnyckel eller om ni har hund", så jag vet inte.. Vi får dock alltid ringa eftersom vi har en rottweiler.

Ok, så dom får aldrig gå in alltså?

Jag har varit med om att tex vaktmästare har gått in här när jag inte varit hemma. Eller om någon annan reparatör behövt komma in när jag inte varit hemma.
    Men nu vet jag inte... Tycker det kändes lite obehagligt att de ska gå runt här.
  • Liten latte
    Makrame skrev 2012-08-22 18:17:30 följande:
    Har du ingen vän som kan vara där?
    Har tänkt tanken faktiskt! Men av dom som är pålitliga så tror jag ingen kan...alla jobbar eller är borta på semester.
  • Lacey

Det är standardprocedur när något ska fixas eller besiktigas. Inget att bekymra sig för.

• Sandylol

Här får dom gå in jo. Man måste säga till om dom inte får det för en. Så här är det standard att de får gå in med huvudnyckel. :)

• Racer x

Jag skulle ju dock vilja vara hemma om något ska göras här. Fastighetsägaren har tillträde, men hur det är med andra vet jag inte.

Lacey skrev 2012-08-22 19:02:48 följande:
    Det är standardprocedur när något ska fixas eller besiktigas. Inget att bekymra sig för.

Om något försvinner då?
Svar på tråden Gjorde jag fel som gav hyresvärden lov att gå in med huvudnyckel??