• Liten latte

Gjorde jag fel som gav hyresvärden lov att gå in med huvudnyckel??

Jag sitter och känner mig ganska fundersam just nu...För nån timme sen ringde det en gubbe från nåt företag, som sa att han företrädde min hyresvärd och att det nu är snack om att det ska bli rejäla hyreshöjningar.

Men för att det ska bli av så ska Hyresvärden, företaget som gubben ringde för och hyresgästföreningen värdera lägenheterna. Och nu stod jag med på listan för att få lägenheten värderad.
    Iallafall så sa han att dom skulle komma nästa vecka. Men den tidpunkten han sa så kan inte jag. Dock var det bara den tiden dom har avsatt, men med min tillåtelse så kunde hyresvärden gå in med huvudnyckel.

Jag kände mig lite osäker, men tänkte att om dom inte får titta på min lägenhet, så kanske den går under samma värde som de andra lägenheterna i huset. De flesta andra lägenheter är renoverade, men det är inte min.
    Så jag gav dom min tillåtelse att gå in trots att jag inte är här.

Nu sitter jag och har lite ont i magen...Känns obehagligt om dom går in här trots att jag inte är hemma...
    Är jag löjlig?

Blev även lite nojjig, för nu i efterhand tycker jag att gubben lät så glad och förvånad över att jag sa okej till att de fick gå in här.
    Sen frågade han om det var ok att de fotade kök och badrum och han lät rätt överaskad över att jag sa att det var ok...     

• Svar på tråden Gjorde jag fel som gav hyresvärden lov att gå in med huvudnyckel??
  • Liten latte

Jag kanske bara är jävligt löjlig nu?

Blev så skeptisk när karln som ringde lät så förvånad och tyckte jag var snäll som skulle låta dom gå in...

Och nu på eftermiddagen har jag suttit och tänkt på det där...och tänkt och tänkt.
    Visst, det är ju egentligen inte MIN lägenhet. Jag hyr ju den av en hyresvärd. Och det är väl inget unikt att en hyresvärd vill gå in med huvudnyckel... Och det är myckt snack om hyreshöjningar och att det ska säljas och bli bostadsrätter så jag antar att det inte är konstigt att dom vill värdera...

Men det känns ändå lite kymigt just nu att dom ska gå runt här inne.  

• Liten latte
    Racer x skrev 2012-08-22 19:16:32 följande:
    Jag skulle ju dock vilja vara hemma om något ska göras här. Fastighetsägaren har tillträde, men hur det är med andra vet jag inte.

Om något försvinner då?
    Jo, jag skulle också helst vara hemma när dom är här... Men jag har verkligen ingen möjlighet att vara det då.
    Vilken annan dag som helst hade gått bra men inte den dagen. Men det var enda dagen dom kunde.

Faan att jag skulle vara så snäll och okeja det så...

Usch..hade inte ens tänkt på att något kan försvinna. Har mest tänkt att det är obehagligt att dom är här och kanske tar i mina saker...Går in med skor...har full insyn i mitt hem...osv...
    Nu belv jag ännu mer paranoid...!    
  • Lattjo

Jag jobbar som fastighetsskötare och även om just vi inte har någon kåk med huvudnycklar händer det ganska ofta att hyresgäster hänger en nyckel i brevlådan så vi kan gå in när dom inte är hemma. Börja med att ringa ditt hyresbolag och kolla om det stämmer att dom vill in. Vill dom det så skulle jag iaf tycka att det var okej. Dom gör bara det dom ska, dom går inte runt och tittar på dina saker eller rör vid dina saker. Hyresvärden kommer inte att sno något, vad skulle han vinna på det? Om det inte är ett tvivelaktigt bolag eller en skum privatvärd förstås?

Jag har varit inne i otaliga lägenheter utan att personen i fråga är hemma. Jag går inte runt och kollar eller tar i saker. Jag går in, gör det jag ska och går sen ut igen. Jag tar alltid av mig skorna när jag går in men det är säkert olika men jag tycker man ska göra det och så länge ingen säger när jag kommer att jag slipper så åker dom av. Sätt upp en lapp på dörren att du gärna ser att dom tar av sig skorna så kommer dom säkert att göra det. Jag skulle ALDRIG sno något för vad skulle jag vinna på det? Jag skulle bli av med jobbet ögonaböj och det är jag inte intresserad av.

• Liten latte

Ok...Ska försöka släppa det här för stunden...Ska ringa hyresvärden imorn och kolla så det stämmer.
    Men har världens ångest just nu. Vill inte att dom ska va inne i min lägenhet! 

Tvivelaktivt bolag vet jag inte om det är...Eller det är väl rätt känt för att mygla å hålla på för att kunna ta ut ockerhyror.  Typ bättra på standarden genom att måla väggarna i hallen så det det ser fräscht ut. Och sen höja hyran med 1000 kr...

Så det var den tanken som for igenom huvet när jag sa att det var ok. Om dom kommer in och ska värdera lägenheten och får se att det tex är färg bortskavd på dörrkarmarna, röda märken på sovrumsgolvet, märken från cykeldäck i hallen, som det varit sen jag flyttade in, så kanske inte min hyreshöjning blir lika stor som de andra nyrenoverade lägenheterna... Köket är väl inte så nytt heller...

Men det kanske var dumt av mig. Nu kanske dom med tvång vill renovera min lägenhet också så att dom kan höja hyran med 2000 kr..  

• Lacey
    Racer x skrev 2012-08-22 19:16:32 följande:
    Jag skulle ju dock vilja vara hemma om något ska göras här. Fastighetsägaren har tillträde, men hur det är med andra vet jag inte.

Om något försvinner då?
    Om de nu skulle vilja sno någonting så har de ju ALLTID tillgång till huvudnyckeln och kan närsomhelst gå in i lägenheten.

Verkar ju mer än lovligt dumt att be om lov att gå in i lägenheten och sedan sno något?

• Liten latte

Skulle man kunna ringa upp det numret som ringde idag och säga att man tar tillbaka att de får gå in här när jag inte är hemma?
    Känns jävligt störigt att göra så...Men har sån ångest nu så jag håller på att gå i bitar...
    Fattar inte varför jag har ångest heller egentligen... Men mitt hem är min borg och det känns obehagligt på något vis att dom ska gå in här...  

• miracle20
    Liten latte skrev 2012-08-22 20:23:39 följande:
    Skulle man kunna ringa upp det numret som ringde idag och säga att man tar tillbaka att de får gå in här när jag inte är hemma?
    Känns jävligt störigt att göra så...Men har sån ångest nu så jag håller på att gå i bitar...
    Fattar inte varför jag har ångest heller egentligen... Men mitt hem är min borg och det känns obehagligt på något vis att dom ska gå in här...  
    Hur ska han få nycklar om han inte har kontakt med din hyresvärd? Men jag vet många elektriker/vaktmästare som har varit hemma hos folk och de har inte rivit några väggar utan gjort det som de skulle göra. 
  • voldis

Ja men du skrev att det var hyresgästföreningen som ville in och värdera din lägenhet?! Eller? Ring och kolla. Känns det inte säkert Säg NEJ. Du vill inte vara efterklok och att det är tjuvar som tar sig in. Läs i Aftonbladet folk lurar sig in på alla tänkbara sätt.

• Liten latte
    voldis skrev 2012-08-22 21:03:24 följande:
    Ja men du skrev att det var hyresgästföreningen som ville in och värdera din lägenhet?! Eller? Ring och kolla. Känns det inte säkert Säg NEJ. Du vill inte vara efterklok och att det är tjuvar som tar sig in. Läs i Aftonbladet folk lurar sig in på alla tänkbara sätt.
    Jag var som lite upptagen när han ringde...Och blev så ställd, så jag lyssnade väl inte helt..tog inte in allt han sa...

Men han som ringde jobbade inte på hyresgästföreningen. Utan han jobba nån annanstans och företrädde min hyresvärd. Han sa något om hyresgästföreingen. Men nu är jag osäker på om han sa att dom skulle in och kolla samtidigt... 

I allafall så sa han att han med mitt godkännande kunde gå in och värdera trots att jag inte var hemma. För då kunde han komma in med hjälp av hyresvärdens huvudnyckel. Har för mig han sa att det är hyresvärden som ska låsa upp OCH låsa dörren. Värderingen skulle ta 5 minuter och han ville ta kort på kök och badrum.

Ska ringa hyresbolaget imorgon och kolla så att det verkligen är inplanerat att dom ska runt och värdera.
    Det tror jag gubben sa något om också. Att om jag hade några frågor kunde jag ringa XXX, alltså chefen på hyresbolaget...

Uscha...ska jag behöva ligga och älta det här nu då...      

• Liten latte
    miracle20 skrev 2012-08-22 20:45:51 följande:
    Hur ska han få nycklar om han inte har kontakt med din hyresvärd? Men jag vet många elektriker/vaktmästare som har varit hemma hos folk och de har inte rivit några väggar utan gjort det som de skulle göra. 
    Nej, alltså han lär ju ha kontakt med min hyresvärd, för att få nycklar...Och om jag ringer och kollar med hyresvärden så att det verkligen är lägenhetsvärdering inplanerad så är det kanske inget skumt så...

Men på nåt jävla vis känner jag obehag av att de ska gå in här när jag inte är här...Kommer inte kunna sova här sen känns det som... Fan va löjligt det låter känner jag nu när jag skriver det... 
  • violatricolor

Ring och kolla med hyresvärden och hyresgästföreningen att det stämmer och är du ändå osäker så bestäm en annan tid. Jag har alltid låtit dem gå in (hyresvärden alltså, typ när  de ska kolla nåt eller serva) men jag har inte så värdefulla saker hemma heller, i alla fall inte som är både stöldbegärliga och har ett affektionsvärde. Det är väl lite smycken men dem har jag ju oftast haft på mig.

Dock verkar det lite skumt med det där företaget och fullmakt osv.... 

• Liten latte
    violatricolor skrev 2012-08-22 21:39:56 följande:
    Ring och kolla med hyresvärden och hyresgästföreningen att det stämmer och är du ändå osäker så bestäm en annan tid. Jag har alltid låtit dem gå in (hyresvärden alltså, typ när  de ska kolla nåt eller serva) men jag har inte så värdefulla saker hemma heller, i alla fall inte som är både stöldbegärliga och har ett affektionsvärde. Det är väl lite smycken men dem har jag ju oftast haft på mig.

Dock verkar det lite skumt med det där företaget och fullmakt osv.... 
    Hyresgästföreingen är jag ju dessvärre inte medlem i... Kan man ringa dom ändå?

Ja det kanske är skumt med det där företaget...Han sa att han företräder min hyresvärd. Så jag vet inte då om han ska få det till att låta som att hyran ska höjas medan hyresgästföreningen vill att den ska sänkas. 

Vet att en av grannarna hade haft hyresgästföreingen som varit där och värderat för några månader sedan och då hade det sagts att hyrorna var för höga jämfört med standarden.,.  
    Har tyvärr ingen större kontakt med mina grannar så jag känner inte att jag kan ringa på och fråga om det ska komma nån till dom heller... 

I allafall så måste ju den här gubben som ringde fått mitt telefonnummer från hyresvärden. För jag finns inte med på eniro eller hitta osv. 

Ska ringa hyresvärden det första jag gör imorgon. Om det både är Hyresgästföreningen och företaget som företräder hyresvärden som ska kolla så kan jag tycka det känns ok ändå...Är det bara hyresvärdens företrädare så skulle jag nog helst vilja va här...om inte annat för att höra vad som sägs...

Fan va jobbigt allt blev!!   
  • violatricolor

Det viktigaste är ju att du ringer hyresvärden för det är ju de som har nycklar samt att personen som ringde sa sig företräda hyresvärden. Vet inte vad de säger på hyresgästföreningen om du ringer och det kanske inte är nödvändigt heller, som det låter, Börja med hyresvärden och se vad det ger! Det låter inte så farligt tycker jag, människan kan väl inte fått fullmakt och nycklar än? Har du ångra dig så måste det fortfarande gå att ändra på. 

• Liten latte

Usch...Jag har inte kunnat sova nåt i natt...Bara vridit och vänt på mig!

Har iaf ringt hyresvärden nu och hon jag pratade med visste ingeting alls om det.
    Och jag låg själv i natt och tänkte att det var konstigt att inte Hyresvärden skickat ut nån info om att lägenheterna ska värderas...

Hon kände inte heller till företaget som telefonnumret som ringde mig igår stod på heller. Fan va skumt det låter!
    Men sen sa hon även att om nån ska gå in i min lägenhet utan att jag är hemma, så måste dom förbi kontoret för att få huvudnyckel. 
    Och det behövde inte vara nåt konstigt, men hon tyckte det var bra att jag ringde. Hon skulle kolla med sin chef och sen kulle hon återkomma...

Känns bra att jag ringt, men jag får ju inget vettigt gjort. Sitter bara och oroar mig...

• Lattjo
    Liten latte skrev 2012-08-23 09:15:23 följande:
    Usch...Jag har inte kunnat sova nåt i natt...Bara vridit och vänt på mig!

Har iaf ringt hyresvärden nu och hon jag pratade med visste ingeting alls om det.
    Och jag låg själv i natt och tänkte att det var konstigt att inte Hyresvärden skickat ut nån info om att lägenheterna ska värderas...

Hon kände inte heller till företaget som telefonnumret som ringde mig igår stod på heller. Fan va skumt det låter!
    Men sen sa hon även att om nån ska gå in i min lägenhet utan att jag är hemma, så måste dom förbi kontoret för att få huvudnyckel. 
    Och det behövde inte vara nåt konstigt, men hon tyckte det var bra att jag ringde. Hon skulle kolla med sin chef och sen kulle hon återkomma...

Känns bra att jag ringt, men jag får ju inget vettigt gjort. Sitter bara och oroar mig...

Vad är det för företag som ringt dig? Vad för sorts företag alltså? Det finns en del som försöker luras men om dom ska kunna gå in i din lgh måste dom ju hämta huvudnyckeln och din värd lämnar självklart inte ut den till vem som helst så just det skulle jag inte oroa mig för. Bara för att du gett dom lov på telefonen betyder inte det att din värd kommer att lämna ut nyckeln, speciellt inte nu när du har ringt dom och förklarat läget.

Har du ringt upp företaget som ringde dig? En gång var det ett företag som sa att dom skulle göra brandbesiktning i en fastighet där jag är fastighetsskötare. Jag tyckte allt lät konstigt och ringde upp företaget men dom jobbade bara i Kalmar och jag jobbar i sthlm. Så det var någon som försökte luras och hoppades kunna få betalt för ett jobb som inte gjorts. Om du själv tycker att det är jobbigt att ringa upp den som ringde så be någon annan göra det, det låter ju skumt att någon ringer och vill in om inte värden har med det hela att göra.
  • Liten latte

Alltså...Jag sökte på Företagsnamnet nu, det finns med på allabolag.se.
    Står under uthyrning och fastighetsförvaltning. 
    Det enda nummer som finns registrerat på dom är ett mobilnummer.  Det nummer som ringde mig igår.

Han som ringde sa att dom företrädde min hyresvärd och att dom ville titta på min lägenhet för att värdera den och kolla standarden nu, eftersom det pratas om hyreshöjningar. Ganska rejäla sådana...

Men om dom pysslar med uthyrning dom med, varför ska dom företräda ett annat hyresbolag?

Vill bara att hon på mitt hyresbolag ska ringa upp nu!!

Har inte ringt numret som ringde mig igår...Tar emot att göra det...har ingen annan som kan ringa i mitt ställe heller just nu...   
    Sen känns det som att om jag skulle ringa dom nu och säga att nej, jag ångrar mig, ni får inte gå in när jag inte är hemma. Så kanske dom gör det ändå. Och det får jag ju aldrig veta, eftersom jag inte är hemma och kan kolla... 

• Liten latte

Nu ringde en från hyresvärden upp.
    Hon hade kollat upp det där och det var alltså några från fastighetsägarna som skulle gå in och kolla standarden inför kommande hyreshöjningar.
    Hon sa att dom skulle komma förbi kontoret och kvittera ut nycklarna och det verkade vara i sin ordning.

Så då lär det ju inte va nån bluff då iaf...Kanske bara ska gilla läget och låta dom kolla standarden..För den är inte i toppskick jämfört med de andra lägenheterna.

Men det känns otrevligt ändå. Å så blir jag så less på mig själv för att jag är så löjlig!
    Känns som om jag måste sanera lägenheten sen efter att det varit främmande människor här..   

• Liten latte

Det fattades inget efter att dom varit här iaf. Däremot hade dom klampat runt med skorna på här...

Kändes lite obehagligt dagarna efter att nån hade varit här när jag inte varit hemma... Men nu har det väl lagt sig. 

Svar på tråden Gjorde jag fel som gav hyresvärden lov att gå in med huvudnyckel??