Inlägg från: Argkavajman |Visa alla inlägg
  • Argkavajman

Min surdeg beter sig konstigt!

Enligt min erfarenhet så är det bästa att låta den färdiga degen lång/kalljäsa. Så här gör jag med min surdeg. 

Första dagen så matar jag den var tredje timme i rumstemperatur. Gör mest med dinkelsikt  och ljummet vatten. Aldrig något sött då detta gör att den jäser för mycket för fort. Efter 1 dag så låter jag den stå i kylen och matar den en gång om dagen. Dag tre så brukar den vara helt super.

Ekologiskt vete/råg/dinkel hjälper helt klart till en bättre surdeg. Vet inte riktigt varför, men jag har märkt en stor skillnad. 

Blanda ihop hela degen - i mitt fal dinkelsikt, surdeg, vatten, frön och havssalt. Knåda riktigt ordentligt (c.a 15 min för hand) . Låt degen stå, helst med ett lock som stänger ute all luft, i c.a 9-12 timmar på ett svalt ställe. Efter så länge så bör den se väldigt blank ut och lukta gott och syrligt. Då tar du ut degen och viker den in i limpformar. Knåda INTE, då det är luftfickorna/bubblorna som gör att det inte blir kompakt. Låt den jäsa i limpformarna ca 2 timmar, varmaste stället i huset, vilket oftast är ovanför kylskåpet.

Grädda! 

Lycka till från en gammal bagare.

Svar på tråden Min surdeg beter sig konstigt!