Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Sale

Min surdeg beter sig konstigt!

Jag har fått för mig att baka surdegsbröd och den beter sig lite konstigt tycker jag.

Dag 1 kväll - sätter första "blandningen"
    Dag 2 morgon - fyller på
    Dag 2 kväll - nu har degen bubblat upp och till och med ut ur burken. Burken som används är en stor burk som det varit rödbetor i. Påfyllning och när man rör ser man "trådar" och degen faller ihop.
    Dag 3 morgon - ingen jäsning, påfyllning
    Dag 3 kväll - ingen jäsning, påfyllning
    osv.

Det jag kan se är att det bubblar lite, det luktar surt och öl. Jag får samma resultat varje gång och när jag sen bakar så kan jag inte se att degen jäser något över huvudtaget och allt jag får är en hård, kompakt klump av bröd.

En skillnad jag såg sist är att efter dag 2 kvälls påfyllning så hade den jäst/växt efter cirka tre timmar, men då jag inte ville ha deg i fläktskåpet petade jag på den med en kinapinne och sen jäste/växte den inte mer.

Det står på alla ställen att "nu ska den ha blivit dubbelt så stor" men jag blir osäker på om det menas att den ska jäsa/växa eller inte. Det är klart att den blir större om jag konstant fyller på med mjöl och vatten..

Någon som har bra tips och råd på vad som går galet?

• Svar på tråden Min surdeg beter sig konstigt!
  • Sale

ingen som kan komma med kloka råd? Är detta kanske normalt?

• Godisunge

Om den inte bubblar och jäser när du matar den så skulle jag börja om, över natt ska du se att den har växt.

• Godisunge

Om den inte bubblar och jäser när du matar den så skulle jag börja om, över natt ska du se att den har växt.

• Konvaljen

Använder du jäst också? Det är oerhört svårt att baka surdeg utan jäst, jag skulle ha i några gram jäst i degen.

Gällande grundsurdegen - testa att tillsätta lite honung eller rivet äpple, det brukar få fart på det hela.

• Godisunge

Har man bara bra fart på surdegen och lite gott om tid så går det jätte bra baka utan jäst.
    Men lite äpple brukar jag också ha i när jag startar surdeg.

• Gadget

Jag har bara gjort en surdegsstart en gång och har sedan hållt den vid liv i ett par år så jag har egentligen inga bra tips om starten.
    Men jag har givit bort start till vänner som inte fått till det ändå och då har jag tyckt att de blandat den för löst ofta. Jag brukar säga att det ska vara som mannagrynsgröt ungefär innan den bubblar upp. Absolut inte torr men heller inte så flytande som smet.

• Sale

Jag har honung i från början. Det som känns mystiskt är att den tar sån extrem fart och för att sen bara "dö". Jag har inte använt någon vanlig jäst i.

Funderar om det kanske har med värmen att göra, men jag har inget riktigt ställe som är varmt att förvara den på. Ovan för kyl/frys som många rekommenderar är det lika varmt som i tallriksskåpet. Har lekt med tanken att värma bastun till cirka 30 grader för att sen stänga av och låta den stå där.

Andra tips på hur jag kan förvara den "varmt"?

• Gadget

Ställ den i ugnen med bara lampan på, blir det för varmt kan du öppna luckan på glänt med en trasa eller så emellan. Så fick jag igång min.

• Sale

Hmm... ska hem och prova ugnen. Jag har sett tips om mikron men problemet har varit att den burken som jag använder inte fick plats där.

Har du den där hela tiden, dvs. under de fyra/fem dagar för den att komma igång rejält?

• Gadget

Ja, så gjorde jag enligt tips från Martin Johanssons blogg.

• Gadget

Hur går det med surdegen?
    Vill bara säga att när man väl fått till en bra grund så tål den det mesta. Min har jag bakat på i två år nu. Den har återupplivats från långsemester i kylskåpet utan några som helst problem.

• Sale

Nu har jag kommit någon vart med min surdeg. Hade den framme och hade den stående i skåpet över spisen med fläktlampan tänd i ungefär en vecka. Efter det bakade jag på en del av den och jag kunde se att den jäste. Så här i efterhand undrar jag på riktigt om jag trodde att den skulle jäsa i monstertakt, men den här fick jäsa i cirka 3 timmar i skålen och sen sen cirka 2 timmar på plåt.

Brödet blev väldigt kompakt, men något säger mig att det kanske ska vara så eller så får man jäsa det mer.

Resten av surdegsgrunden tröttnade på och ställde därför in i kylskåpet. Igår när jag tog fram den för att förbereda lördagens bak så mådde den väldigt bra! Så den lever! Hällde ut lite och matade grunden och ställde tillbaka i kylskåpet. Kom på för sent att jag borde ha torkat lite så att det finns i reserv - det blir en action till nästa helg.

Tack alla för goda tips och råd!

• Argkavajman

Enligt min erfarenhet så är det bästa att låta den färdiga degen lång/kalljäsa. Så här gör jag med min surdeg. 

Första dagen så matar jag den var tredje timme i rumstemperatur. Gör mest med dinkelsikt  och ljummet vatten. Aldrig något sött då detta gör att den jäser för mycket för fort. Efter 1 dag så låter jag den stå i kylen och matar den en gång om dagen. Dag tre så brukar den vara helt super.

Ekologiskt vete/råg/dinkel hjälper helt klart till en bättre surdeg. Vet inte riktigt varför, men jag har märkt en stor skillnad. 

Blanda ihop hela degen - i mitt fal dinkelsikt, surdeg, vatten, frön och havssalt. Knåda riktigt ordentligt (c.a 15 min för hand) . Låt degen stå, helst med ett lock som stänger ute all luft, i c.a 9-12 timmar på ett svalt ställe. Efter så länge så bör den se väldigt blank ut och lukta gott och syrligt. Då tar du ut degen och viker den in i limpformar. Knåda INTE, då det är luftfickorna/bubblorna som gör att det inte blir kompakt. Låt den jäsa i limpformarna ca 2 timmar, varmaste stället i huset, vilket oftast är ovanför kylskåpet.

Grädda! 

Lycka till från en gammal bagare.

Svar på tråden Min surdeg beter sig konstigt!