• HonSomVet

Göteborgs Universitet rekommenderade mig att hoppa av prgrammet för att jag är ensamstående förälder!

Jag har ÄNTLIGEN blivit antagen till ett program på Göteborgs Universitet som jag verkligen VILL läsa.

I programmet ingår en del VFU/praktik, vilket jag visste från början. Men det jag väl inte visste var vidden av VFUn och att vi kan bli placerade i hela regionen, så långt bort som Mariestad. Jag frågade dem om det gick att kompromissa på något sätt, då jag är ensamstående med en dotter. Det var som att prata med en vägg. Jag skulle inte komma där och tro nåt och försöka önska min VFU.

Istället för att ens möta mig på halva vägen för att jag ska få göra det jag VILL göra och utbilda mig, rekommenderar de mig att HOPPA AV, första dagen, för att jag är ensamstående förälder!

Jag förväntar mig inte någon räkmacka hela vägen, men LITE tillmötesgående kan de väl vara, eller är jag helt fel ute? Jag var tvungen att vända mig om och gå därifrån för jag tänkte börja storgråta. All den glädje och förväntan jag kände bara rann av mig.

Det känns som att de resonerar som så att om jag verkligen vill läsa det då "fixar jag det med praktiken ändå". Om jag vill på riktigt. Lite som att jag kan trolla. Och om inte, (och då är jag ju inte riktigt seriös ändå) så ska jag hoppa av genast för att ge någon annan chans att läsa i mitt ställe.

Sedan sa de också inför oss alla att om man inte kan göra VFU eller ska hoppa av programmet ska man gärna säga det i god tid så de kan avboka ens VFU-plats så de slipper betala för den.

Jaså det säger de! VI ska vara tillmötesgående, men de får gör precis som de vill!

Jag kanske resonerar precis åt skogen, vad vet jag, men jag är bara ledsen och oerhört besviken på deras bemötande idag! Jag är ensamstående och uppenbarligen ska jag då inte få läsa till det jag vill, för att de sätter stopp för det. Tack för det Göteborgs Universitet.

• Svar på tråden Göteborgs Universitet rekommenderade mig att hoppa av prgrammet för att jag är ensamstående förälder!
  • MikuAndSaraLi

Det är din rätt att få utbilda dig och skolan har skyldighet att se till att du har samma förutsättningar som alla andra, oavsett om du så sitter i rullstol, har dysleksi eller barn. Det spelar ingen roll.

• HonSomVet

Ja det är lite så jag känner också. De anpassar sig efter ex dyslektiker eller rullstolsbundna, men när det kom till mig, så rekommenderar de mig i stort sett att sluta, redan första dagen.

Tyvärr har jag inte mycket tid på mig, då vi redan nästa vecka eller därpåföljande vecka ska ut på VFU en dag i veckan. Men det känns iofs rätt bisarrt om de ska skicka iväg en på en dags praktik till ex Mariestad. Å andra sidan är det ju en kort praktik, jag är mer orolig över de kommande praktikveckorna, längre fram.

Men jag tycker deras bemötande var under all kritik och jag är lite less på mig själv att jag blev gråtfärdig och inte kunde motivera mig och stå på mig och bemöta dem med sakliga argument. Och när jag hunnit smälta det blev jag bara arg. Det var deras lösning på problemet, liksom. Att jag hoppar av!

• MikuAndSaraLi

Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig under praktik-perioden?

Tyvärr är många skolor urusla på att hålla sig till reglerna, då det är alldeles för jobbigt *himlar med ögonen*

Stå på dig.

• HonSomVet
    MikuAndSaraLi skrev 2012-08-23 16:43:28 följande:
    Har du någon i din närhet som kan hjälpa dig under praktik-perioden?
    Tyvärr är många skolor urusla på att hålla sig till reglerna, då det är alldeles för jobbigt *himlar med ögonen*
    Stå på dig.
    Åh, jag tycker du uttryckte sig så klumpigt idag så de kommer inte komma undan detta.

Nej jag har ingen som kan hjälpa mig under praktikperioden, det är det som är problemet. Annars hade det inte varit så stora problem. Kortare tider går det kanske att lösa - flera veckor, nej.

• ummabdilleh
    HonSomVet skrev 2012-08-23 16:25:37 följande:
    Jag har ÄNTLIGEN blivit antagen till ett program på Göteborgs Universitet som jag verkligen VILL läsa.

I programmet ingår en del VFU/praktik, vilket jag visste från början. Men det jag väl inte visste var vidden av VFUn och att vi kan bli placerade i hela regionen, så långt bort som Mariestad. Jag frågade dem om det gick att kompromissa på något sätt, då jag är ensamstående med en dotter. Det var som att prata med en vägg. Jag skulle inte komma där och tro nåt och försöka önska min VFU.

Istället för att ens möta mig på halva vägen för att jag ska få göra det jag VILL göra och utbilda mig, rekommenderar de mig att HOPPA AV, första dagen, för att jag är ensamstående förälder!

Jag förväntar mig inte någon räkmacka hela vägen, men LITE tillmötesgående kan de väl vara, eller är jag helt fel ute? Jag var tvungen att vända mig om och gå därifrån för jag tänkte börja storgråta. All den glädje och förväntan jag kände bara rann av mig.

Det känns som att de resonerar som så att om jag verkligen vill läsa det då "fixar jag det med praktiken ändå". Om jag vill på riktigt. Lite som att jag kan trolla. Och om inte, (och då är jag ju inte riktigt seriös ändå) så ska jag hoppa av genast för att ge någon annan chans att läsa i mitt ställe.

Sedan sa de också inför oss alla att om man inte kan göra VFU eller ska hoppa av programmet ska man gärna säga det i god tid så de kan avboka ens VFU-plats så de slipper betala för den.

Jaså det säger de! VI ska vara tillmötesgående, men de får gör precis som de vill!

Jag kanske resonerar precis åt skogen, vad vet jag, men jag är bara ledsen och oerhört besviken på deras bemötande idag! Jag är ensamstående och uppenbarligen ska jag då inte få läsa till det jag vill, för att de sätter stopp för det. Tack för det Göteborgs Universitet.
    jag var ensamstaende foralder till en 2,5 aring for nagra ar sen och pluggade intensivt i 2,5 ar, hade hemmatentor  som jag skrev i 19 timmar..det var en tuff tid, jag vaknade varje morgon 4.30, kom hem 16.30 , pluggade  heltid och jobbade helgerna, men man klarar det om man kampar...lararna och eleverna gav mig alltid komplimanger for att jag som enda ensamstaende och enda som hade barn klarade av att skota den tuffa skolan..det ar ju meningen folk ska motivera en inte trycka ner en, konstigt att de sa sana saker till dig pa gbg universitet..jag pluggade  foresten ocksa i gbg
  • HonSomVet
    ummabdilleh skrev 2012-08-23 17:00:52 följande:
    jag var ensamstaende foralder till en 2,5 aring for nagra ar sen och pluggade intensivt i 2,5 ar, hade hemmatentor  som jag skrev i 19 timmar..det var en tuff tid, jag vaknade varje morgon 4.30, kom hem 16.30 , pluggade  heltid och jobbade helgerna, men man klarar det om man kampar...lararna och eleverna gav mig alltid komplimanger for att jag som enda ensamstaende och enda som hade barn klarade av att skota den tuffa skolan..det ar ju meningen folk ska motivera en inte trycka ner en, konstigt att de sa sana saker till dig pa gbg universitet..jag pluggade  foresten ocksa i gbg
    Men hade du fixat en praktik i Mariestad, Uddevalla eller Skövde som ensamstående? Och då menar jag att du verkligen inte har någon som kan hjälpa dig. Möjligen en pappa till barnet som inte är särskilt tillmötesgående.

• mammamiahundarbörjarpratamat

Märkligt att det är så olika regler. På Örebro Universitet där jag pluggar så får jag söka särskild placering som ensamstående med barn under 12 år. De placerar alltså ut mig på en praktikplats innan alla andra (de andra väljs mha en dator typ). Hittills har jag kunnat vara på mitt första val för det är så få i min stad som läser i Örebro, de flesta väljer att läsa på distans i Karlstad istället. Jag läser lärarprogrammet ska väl tilläggas. 

https://vfu.oru.se/lp/pages/cgi-bin/PUB_View_File.exe?pageId=485&versionId=1&objId=1&objType=4 (så ser dokumentet ut)

• HonSomVet

Jag har inga problem med hemtentor, plugga långa dagar osv. Det är praktiken som är problemet.

• HonSomVet

Jag kommer inte lämna detta, jag är lite för upprörd för det. Speciellt då det i stort sett sa att jag nog borde hoppa av redan första dagen.

• Mys mymla

men får du inte söka parktik plats själv?

för jag  fick söka dags praktiken och den längre perioden själv. sen hade de väll listor med personer och platser som tagit i mot elever förut och som de har haft och göra med förut som man kunde använda sig av om man inte hitta en egen plats.

kan du inte höra med syven om det går att du söker din praktik plats själv? och på så sätt letar en som är närmare ditt hem/förskola? 

Svar på tråden Göteborgs Universitet rekommenderade mig att hoppa av prgrammet för att jag är ensamstående förälder!