Göteborgs Universitet rekommenderade mig att hoppa av prgrammet för att jag är ensamstående förälder!
Jag har ÄNTLIGEN blivit antagen till ett program på Göteborgs Universitet som jag verkligen VILL läsa.
I programmet ingår en del VFU/praktik, vilket jag visste från början. Men det jag väl inte visste var vidden av VFUn och att vi kan bli placerade i hela regionen, så långt bort som Mariestad. Jag frågade dem om det gick att kompromissa på något sätt, då jag är ensamstående med en dotter. Det var som att prata med en vägg. Jag skulle inte komma där och tro nåt och försöka önska min VFU.
Istället för att ens möta mig på halva vägen för att jag ska få göra det jag VILL göra och utbilda mig, rekommenderar de mig att HOPPA AV, första dagen, för att jag är ensamstående förälder!
Jag förväntar mig inte någon räkmacka hela vägen, men LITE tillmötesgående kan de väl vara, eller är jag helt fel ute? Jag var tvungen att vända mig om och gå därifrån för jag tänkte börja storgråta. All den glädje och förväntan jag kände bara rann av mig.
Det känns som att de resonerar som så att om jag verkligen vill läsa det då "fixar jag det med praktiken ändå". Om jag vill på riktigt. Lite som att jag kan trolla. Och om inte, (och då är jag ju inte riktigt seriös ändå) så ska jag hoppa av genast för att ge någon annan chans att läsa i mitt ställe.
Sedan sa de också inför oss alla att om man inte kan göra VFU eller ska hoppa av programmet ska man gärna säga det i god tid så de kan avboka ens VFU-plats så de slipper betala för den.
Jaså det säger de! VI ska vara tillmötesgående, men de får gör precis som de vill!
Jag kanske resonerar precis åt skogen, vad vet jag, men jag är bara ledsen och oerhört besviken på deras bemötande idag! Jag är ensamstående och uppenbarligen ska jag då inte få läsa till det jag vill, för att de sätter stopp för det. Tack för det Göteborgs Universitet.