• HonSomVet

Göteborgs Universitet rekommenderade mig att hoppa av prgrammet för att jag är ensamstående förälder!

Jag har ÄNTLIGEN blivit antagen till ett program på Göteborgs Universitet som jag verkligen VILL läsa.

I programmet ingår en del VFU/praktik, vilket jag visste från början. Men det jag väl inte visste var vidden av VFUn och att vi kan bli placerade i hela regionen, så långt bort som Mariestad. Jag frågade dem om det gick att kompromissa på något sätt, då jag är ensamstående med en dotter. Det var som att prata med en vägg. Jag skulle inte komma där och tro nåt och försöka önska min VFU.

Istället för att ens möta mig på halva vägen för att jag ska få göra det jag VILL göra och utbilda mig, rekommenderar de mig att HOPPA AV, första dagen, för att jag är ensamstående förälder!

Jag förväntar mig inte någon räkmacka hela vägen, men LITE tillmötesgående kan de väl vara, eller är jag helt fel ute? Jag var tvungen att vända mig om och gå därifrån för jag tänkte börja storgråta. All den glädje och förväntan jag kände bara rann av mig.

Det känns som att de resonerar som så att om jag verkligen vill läsa det då "fixar jag det med praktiken ändå". Om jag vill på riktigt. Lite som att jag kan trolla. Och om inte, (och då är jag ju inte riktigt seriös ändå) så ska jag hoppa av genast för att ge någon annan chans att läsa i mitt ställe.

Sedan sa de också inför oss alla att om man inte kan göra VFU eller ska hoppa av programmet ska man gärna säga det i god tid så de kan avboka ens VFU-plats så de slipper betala för den.

Jaså det säger de! VI ska vara tillmötesgående, men de får gör precis som de vill!

Jag kanske resonerar precis åt skogen, vad vet jag, men jag är bara ledsen och oerhört besviken på deras bemötande idag! Jag är ensamstående och uppenbarligen ska jag då inte få läsa till det jag vill, för att de sätter stopp för det. Tack för det Göteborgs Universitet.

• Svar på tråden Göteborgs Universitet rekommenderade mig att hoppa av prgrammet för att jag är ensamstående förälder!
  • tideloo

Så då ska inte ensamstående eller föräldrar vars partner Intr kan ta ledigt under praktik perioden inte kunna studera? För att man inte kan få en praktikplats inom rimligt avstånd?
    Det låter som idioti i mina öron! När jag bodde i Göteborg och läste i Halmstad så ordnade de en praktik i Göteborg till mig! ( inga barn då)
    Nu i Malmö var det svårare men fick tack vare att två lektorer hjälpte mig!!

• Lusing
    sirisdotter skrev 2012-08-24 01:04:01 följande:
    Är det så ute i arbetslivet också numera   att ensamma föräldrar får extra korta dagar?   Med samma lön  som de med normal abetstid  kanske också?

Vad tror du? Sug på den karamellen ett tag.
  • Pirum
    JA77 skrev 2012-08-23 23:56:59 följande:

Det där håller jag inte med om (och jag har småbarn själv), att de med barn ska ha förtur till platser. Varför då? Du har ingen aning om vad din kurskamrat har för viktigt som gör att hon inte kan pendla. Det är ju inte ett handikapp vi pratar om.
    Det är ju inte bara de med barn som har förtur utan även andra med särskilda skäl: exvis funktionsnedsättning eller vad det nu kan vara. 

Själv tycker jag det är fullständigt rimligt att man de gånger det finns flera undervisningstider att välja på får en som passar med barnomsorgen.

Samhällsekonomiskt är det väl också mycket rimligare att folk har möjlighet att utbilda sig trots att de har barn eller är gravida. I mina ögon är det samhällsekonomiskt vansinne att inte underlätta för de som får barn under studietiden att gå klart sina utbildningar: först har personen "kostat" massa pengar genom sin utbildningsplats och sedan kanske personen inte får ett arbete för att den inte tar sin examen.  

Arbetar man kan man ju också gå ner i arbetstid för att få livspusslet att gå ihop men pluggar man så är det allt eller inget. Kursen går när den går. 

• JA77
    Pirum skrev 2012-08-24 08:49:50 följande:
    Det är ju inte bara de med barn som har förtur utan även andra med särskilda skäl: exvis funktionsnedsättning eller vad det nu kan vara. 

Själv tycker jag det är fullständigt rimligt att man de gånger det finns flera undervisningstider att välja på får en som passar med barnomsorgen.

Samhällsekonomiskt är det väl också mycket rimligare att folk har möjlighet att utbilda sig trots att de har barn eller är gravida. I mina ögon är det samhällsekonomiskt vansinne att inte underlätta för de som får barn under studietiden att gå klart sina utbildningar: först har personen "kostat" massa pengar genom sin utbildningsplats och sedan kanske personen inte får ett arbete för att den inte tar sin examen.  

Arbetar man kan man ju också gå ner i arbetstid för att få livspusslet att gå ihop men pluggar man så är det allt eller inget. Kursen går när den går. 

Men vems hänsyn är viktigast? Den student där det inte finns kommunikationer? Den som har barn? Den som inte har kattvakt? I studentlivet sker det mesta grupparbete på den som har barns villkor, det ska tex hämtas tidigt fastän det är heltidsstudier och man borde kunna sitta till 16. Och ja, jag har barn själv. OT.
  • sirisdotter
    Lusing skrev 2012-08-24 07:40:59 följande:

Vad tror du? Sug på den karamellen ett tag.

Det lär finnas någon lag sedan ett antal  år tillbaka som nämner,  kanske till och med betonat,  att arbetsgivare ska underlätta för föräldrar i arbetslivet.   Vet du om den tillämpas numera?   

(när det  var aktuellt för mig   var arbetsgivares  mantra  "Det ska vara lika för alla;  två kvällar i veckan och varannan helg för alla".) 
  • elmadumle

Min kompis läser till lärare, hennes barn är 11 och 12 år gamla och hennes sambo ligger ute på jobb hela veckorna, hon fick sin vfu i hemkommunen pga det. Jag tycker de kan och ska hänsyn till om särskilda skäl föreligger vilket det gör i ts fall, hoppas det löser sig.

• Pirum

Föräldraskap/graviditet hör till könsdiskrimineringsområdet och funktionshinder är också en diskrimineringsgrund. 
    Det finns ett lagstadgat skydd för individen på dessa områden. Förenklat ser lagstiftningen ut så att det kan vara diskrimerande att behandla individer med olika förutsättningar lika. 

Att bo utan kommunikationer eller vara kattägare är inte diskrimineringsgrunder. 

Jag är helt ointressad av att diskutera om lagstiftningen är bra eller dålig i den här tråden men förklaringen till att man tar hänsyn till just dessa grupper är alltså ytterst lagstiftningen.  

• Marilyn 909

Ta det lugnt, du kommer att se att det ordnar sig (varva inte upp dig i onödan). Själv har jag pluggat till sjuksköterska på GU och bytt praktikplatser med ensamstående föräldrar. Visst var jag "sur" och tyckte att "även de ska behandlas lika, deras val att ha barn innan de pluggat färdigt" men samtidigt har man ett samvete mot ett litet barn. Så även om du tror att dina kursare inte skulle vilja byta, finns alltid nån med lite värme i hjärtat :). Ta även hjälp av kåren som några fler har skrivit.

Har du ens frågat pappan om han kan ställa upp?

Njut av studietiden och ett stort grattis att du tar dig an detta, både för dig och ditt barn!

• politikern

Är det så ute i arbetslivet också numera   att ensamma föräldrar får extra korta dagar?   Med samma lön  som de med normal abetstid  kanske också?[/quote] Så har det faktiskt varit i rätt många år. Har man barn under åtta år har man rätt att gå ner till 75% utan att det ska vara en risk att du ex förlorar jobbet. Vi har oxå i arbetsmiljölagen en paragraf som säger att arbetet ska gå att förena med familjeliv.

• sirisdotter
    politikern skrev 2012-08-24 15:41:10 följande:
    Visst har man rätt att gå ner i tid  i arbetslivet,   först 100 %,   sedan   75 %  -  och få mindre pengar.

Vad jag funderade över;   om ett gäng  elever börjar på exempelvis en civilingenjörsutbildning  (jag vet inte vilken utbildning Ts  antagits på) -   är det så   numera  att de som har barn  under 12 år /eller under 8 år ?   får dispens från 25 %   av  utbildningen?    Och ändå får   ut sin examen?
Svar på tråden Göteborgs Universitet rekommenderade mig att hoppa av prgrammet för att jag är ensamstående förälder!