• Anonym (trångbodd)

dubbelsäng istället för soffa?

Hej. Vi har ett problem. Har tre barn och bor på 74kvm och tre rum och kök. Vi vuxna delar på ett rum. de tre barnen delar på ett rum. de är osams hela tiden. i Det stora rummet har vi soffa, tv-möbel o lite till. köket är et kök och hallen är lten. Finns ingen klädkammare :(. Den äldsta börjar gå mig på nerverna då h*n bråkar med sina syskona och är i stort behov av eget rum. Kan man kasta soffan (det behövs) ställa in dubbelsängen i stora rummet o låta henne få ett egetrum? ,

• Svar på tråden dubbelsäng istället för soffa?
  • Hannah76
    Anonym skrev 2012-08-23 17:42:00 följande:

tycker ts lösning är toppen.. att ta ut dubbelsängen så älsta får eget rum..
    Men tipset är väl för att skärma av dubbelsängen som föräldrarna ska sova i i vardagsrummet? Ett toppentips tycker jag!
  • Anonym

Snart blir barnen tonåringar också. Grattis säger jag då ^^,

• Nyfiken gul
    Anonym (trångbodd) skrev 2012-08-23 17:48:07 följande:

men det är ett litet vardagsrum. blir nog mest knasigt. do det ej går o få in soffa och säng samtidigt
    jag tänker fortfarande på att ni byter ut sängen mot något annat lämpligare

en billig bäddsoffa för er att sova i
    Loftsäng med soffa under
    En mindre säng tex 140 säng att använda som både säng o soffa - lägg stora plufsiga kuddar på golvet att sitta på vid tv-tittande.

Ett  draperi tar ingen plats - dagtid när det inte används dras det mot väggen och sätts fast med ett fint band. När man behöver använda det drar man för där man tänkt vistas och stör inte andra.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (trångbodd)
    beccagranen skrev 2012-08-23 17:47:56 följande:
    Hur kommer det fungera om han måste få sova under dagen? Hur har ni tänkt er att tre barn ska leva i ett rum, med tanke på att ni köpt en 3 rums bostad.. ni har ju ändå haft drygt 10år på er innan ni kom till denna punkt. Att ställa ut sängen i vardagsrummet kan vara en bra lösning just nu, om det inte stör mannen om han arbetat natt. Men sen har du två barn till som kommer vilja ha egna rum, och ni kommer säkert till en punkt där ni vill ha ett eget utrymme, eller iaf ha ett riktigt vardagsrum som är inbjudande för både er och ev. gäster. Känns som en väldigt kortsiktig lösning och noll planering inför framtiden, särskilt om man inte har ekonomiskt utrymme på ett par hundringar.

så vårt liv såg ut så här för tio- årsen? och kommer se ut så här om några år? just denna månad kan jag inte lägga ut några hudralappar. men det är ju inte det jag undra över. det jag fråga om var om jag kunde ha en dubbelsäng i vardagsrummet och inget annat.
  • Anonym
    Anonym (trångbodd) skrev 2012-08-23 18:00:26 följande:

så vårt liv såg ut så här för tio- årsen? och kommer se ut så här om några år? just denna månad kan jag inte lägga ut några hudralappar. men det är ju inte det jag undra över. det jag fråga om var om jag kunde ha en dubbelsäng i vardagsrummet och inget annat.
    Varför fråga på FL då, det bestämmer du väll själv? Om någon på FL säger " nej du, det kan du inte ha"  har du inte det då?Cool
  • beccagranen
    Anonym (trångbodd) skrev 2012-08-23 18:00:26 följande:

Jag vet inte hur det såg ut för er, men uppenbarligen så kan det inte vart i planeringen att skaffa tre barn till världen, ha en för liten bostad och ingen ekonomiskt utrymme/buffert. Men för att svara på din fråga från början, ja självklart kan man ha en säng i vardagsrummet, ha den i hallen eller köket med för den delen.. om det får plats. Det är ju ert hem och ni som ska trivas med det, så varför fråga andra?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-23 17:36:52 följande:
    men tror du att äldstingen kommer vilja ha hela familjen i sin säng när dom ska kolla på tv? Hmmm... Tonåringar?
    *facepalm*
  • Anonym (trångbodd)
    Anonym skrev 2012-08-23 18:04:41 följande:
    Varför fråga på FL då, det bestämmer du väll själv? Om någon på FL säger " nej du, det kan du inte ha"  har du inte det då?Cool

antagligen för att jag är trög i huvudet. Ville ha åsikter om vad folktycker om dubbelsäng i vardagsrummet
  • Hannah76

Ts. är det jag som är trög?

Är det inte du och din partner som ska ha sin säng i vardagsrummet? Så att äldsta barnet får ert rum?

• Anonym
    Anonym (trångbodd) skrev 2012-08-23 18:07:53 följande:

antagligen för att jag är trög i huvudet. Ville ha åsikter om vad folktycker om dubbelsäng i vardagsrummet
    Nej det är du inte. Då ska jag svara på din fråga. Jag tycker inte att det skulle se så charmerande ut med en dubbelsäng i vardagsrummet. DOCK hade det gått om man skärmade av det som sagt. och hade en soffa också med bord också vidare men det hade ni inte plats för. Så nej jag tycker inte det skulle se bra ut. Ett vardagsrum är ju inget sov rum egentligen. Men vad ska man göra i ett sådant läge.
  • Hannah76

TS spelar det så stor roll hur det ser ut om det är en tillfällig lösning som kommer att skapa lugn i hemmet och göra barnen nöjda?

och man kan göra så att det mesta ser mysigt/fint/trevligt/vackert ut.

• Nyfiken gul
    Anonym (trångbodd) skrev 2012-08-23 18:07:53 följande:

och svaret på det är javisst! 

men att det givetvis inte får plats både soffa o säng i vardagsrummet det har ni redan själva räknat ut och då har vi tipsat vidare om vad ni kan göra SEN när ni får ihop pengar för att ha råd att fixa till hemma.

det blir ju tydligen bara några veckor det rör sig om att ni får leva trångt i vardagsrummet - so big deal? Ni löser det!  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden dubbelsäng istället för soffa?