• minimyran

Ska skaffa barn själv

Nyfiken om har fått något resultat än? Jag väntar på ÄL just nu för att kunna åka ner till Storkkliniken så snart det är dags för ett tredje försök:)

• minimyran

Va tråkigt att höra, man blir alltid lika uppgiven när det inte visar positivt:( Men det är bara att försöka igen, jag tror på talesättet "skam den som ger sig" så jag är envis.

Kom hem från DK i morse så nu är det bara att hålla tummarna att det tar denna gång, två veckor känns som en evighet.. men vipps så har det gått..

• minimyran

Nej det blev inget denna gång heller, men man får inte ge upp hoppet! Nu har jag bestämt mig för att ta det lugnt över och nyår och fortsätta i början på nästa år.

Kan nog vara bra att kolla upp hormonnivåerna med hjälp av blodprov så har man det uteslutet iaf, fick jag tips om i DK sist. Hur går det för dig bebissugennu, börjar det bli dags för en till resa eller hur tänker du?

• minimyran
    bebissugennu skrev 2012-12-16 22:29:31 följande:
    Hej

Nej, vad tråkigt :( Men helt rätt, ge inte upp hoppet!!! Det blir vår tur någon gång ska du se!

Jag har kollat upp hormonnivån, och det var lite lågt. Därför käkar jag pergotime.

Väntar faktiskt på att åka antingen i morgon, tis eller ons. Detta enl vad gyn läkaren sa i tisdags. Så hoppas på att det stämmer. Är inte lika "taggad" denna gången. Var nog lite för säker på att det hade funkat första gången. Så ska verkligen försöka att inte känna efter så mkt denna gången. Lättare sagt än gjort iof...

Klokt att ta tag i nästa försök efter jul. Blir lite jobbigt när allt bara kretsar kring mens o ÄL hela tiden ju...

Ta hand om dig och ha en bra jul!
    kram 
    Hej

Jaha okej, vad sa det om chanserna att plussa om du åt de tabletterna gemfört med om du inte skulle gjort det?

Å jag ska hålla tummarna för dig;) Nej men det blir nog lätt så, tror att det är positivt också att inte bygga upp allt för mycket förhoppningar. Blir så nere då när det inte lyckas, bättre att bli glatt överraskad när det äntligen dags för positivt besked:)

Ja men det e ju så, allt man tänker på till slut, man måste släppa det lite tror jag så kroppen slappnar av men det är lättare sagt än gjort... man går ju in 100 %

Detsamma, önskar dig en god jul också.
    Kram
  • minimyran

Jaha okej, på så vis.

Ja det hoppas jag med för din skull, ska hålla tummarna jag me:)

Kram

• minimyran
    bebissugennu skrev 2013-01-06 20:40:03 följande:
    Tack :)

Det tog sig på 2:a försöket. Jag har valt öppen donation så att bebisen kan få välja själv när den är 18 om den vill ta reda på vem som är donator. Kolla på storkkliniken så hittar du priser o övrig info.

Kan varmt rekommendera den kliniken. Känns proffsiga och lugna! Lycka till å hoppas det lyckas för dig oxå! Nu hoppas jag bara på att graviditeten ska få löpa på bra och att det är en liten plutt som tittar ut i början av september :) Myspys :) 
    Å stort grattis:) Hoppas att jag har samma tur, mitt nästa försök äger rum om en vecka ungefär...
    Det måste vara en otrolig lättnad nu när du äntligen är gravid men ändå vill man ju verkligen inte att något går fel, så förstår dig! Kramar
  • minimyran
    Novali skrev 2013-01-09 21:08:49 följande:
    Haha, vad rolig du är. Jag är precis tvärtom. Jag har INGENTING emot sprutor och nålar, kan gärna ta tusen sådana om jag bara slipper gyn. Tauerade mig för två år sedan och tyckte inte alls att det gjorde ont... Haha, vad olika man kan vara. Men tack för dina lugnande ord. Jag pratade med dem på telefon idag och de var väldigt mysiga och lugnande. Kommer bara lite ångestattacker då och då, OMG, hehe...

Jo jag Tänkte vänta tills sommaren, dels för att jag helst vill ha en vårbebis. Men grejen är att jag ganska nyligen bestämde mig för att börja nu, för bara några veckor sedan tänkte jag att jag skulle vänta ett par år till. Jag fyller 29 nu i vår och jag vill helst inte vara mer än 30 när jag får mitt första barn. Det är nog största anledningen till att jag vill börja nu, men samtidigt vill vänta till sommaren så att jag får min vårbebis (förhoppningsvis) och så att jag hinner ställa in mig mentalt på att det blir då... skulle kännas lite hastigt från att gå från "om några år" till att göra det imorgon liksom. Men jag känner frid över beslutet att börja i sommar :D

Jag bor i västmanland... var bor du?
    Gick precis i samma tankar för ett år sen, när ska jag börja va frågan? Hur lång väntetid skulle det vara för att få tid till gyn och sen samtal på kliniken? Bestämde mig för att fixa alla undersökningar under sommaren för att sedan åka så fort som möjligt. Hade ju också i planeringen att jag vill ha ett vår barn, men nu ett halv år efter första försöket, inser jag verkligen att det inte går att planera så när det är kroppen man försöker styra. Är inne på mitt fjärde försök, ska ta lite mer blodprover för att kontrollera hormoner och liknande.

Det är bra att du tar dig tid att vänja dig vid tanken så att du inte bara rusar iväg, den är ju viktiga beslut som ska fattas.

Jag bor i Uppland så vi båda har ju lite längre till Danmark, men det har funkat väldigt bra med resorna ändå!

Kram
  • minimyran
    Novali skrev 2013-01-10 17:52:16 följande:
    Ja jag förstår ju att risken att misslyckas är ganska stor trots allt. Jag vet ju inte ännu hur fertil jag är. Ska på gynundersökningen den 5 feb, vet inte om man får veta med en gång, eller om det tar några dagar innan man får provsvaren? Tack för era lugnande ord... jag bävar fortfarande, men jag kommer göra det. Även om jag börjar gråta av obehag :P

Jag tänker också så här, eftersom jag först hade tänkt vänta några år med att skaffa barn, men nu ganska plötsligt ändrade mig, så kan jag nog stå ut med om det tar ett tag innan det funkar. Men jag håller tummarna hårt så de blir blåa för att jag ska lyckas på första. Man vet ju aldrig? Har iaf köpt ägglossningstest nu så jag ska ha koll på den några månader...

Glad att vi är flera i samma eller liknande sits iaf. Hur har resorna gått till för dig minimyran? Flyg eller? Tänkte nog att jag tar den vägen. Verkar smidigast och rätt så bra pris... bebissugennu, jag är uppvuxen i småland. Önskar nästan att jag bodde kvar bara för avståndet, haha... nädå. Flyget funkar prima ;)

Har förresten redan börjat köpa saker lite smått, kläder och annat. Igår kom vagnen jag beställt från nätet. En paraplyvagn som jag även har till andras barn som jag lånar ibland. Så helt förgäves är det inte även om jag nu skulle ha svårt för att bli gravid. Men självklart tänker jag använda den till min egna också... åhh vad jag längtar! Längtar så äggstockarna kliar :P

Stor kram till er!
    Jag är också glad att kunna reflektera och diskutera med er som är i samma situation, är ju inte direkt så många man känner som går igenom samma sak. Jag har åkt tåg ner från Stockholm och det har funkat bra, men givetvis tar det ju lite längre tid. vet egentligen inte varför jag inte flyger kanske ska göra det i februari. Sköt upp mitt försök nu i Januari en månad, mycket på jobbet nu så det var inte rätt tajming kände jag. Haha kanske lyckas denna gång om jag flyger:P  Är inte med i femmis, men har tänkt att jag ska nog gå med där när jag lyckas bli gravid, hur tänker ni andra?
    SoSS15 skrev 2013-01-11 09:42:14 följande:
    Så glad jag blir för er skull. Längtar tills jag kan bege mig ut på min resa mot ett barn... :)
    Jag är ju bara 20 år, men har ju redan längtat efter barn i några år, och vet att jag antagligen får vänta några fler år då jag pluggar för fullt! Om jag blev med barn nu skulle jag antagligen få flytta hem till min mamma igen, och lägga utbildningen på is, och jag vill ju gärna kunna ge mitt barn allt jag kan, vilket kräver inkomst!

Har några frågor som ni kanske kan svara på... Undersökningen innan, vart finns det kliniker som går med på det? Om man är ensamstående har jag hört rykten om att alla inte är så tillmötesgående...?
    Jag har läst lite inne på villhabarn.se, finns ju donatorer och så där, men det kanske inte är lika säkert som att åka till Danmark?

Tell me what yah know !

Och stort grattis till er som lyckas, och lycka till och håller tummarna till er som försöker! :)
    Jag är 23 år rätt så ung för att inseminera mig, men tycker inte att det finns någon åldersgräns för när det e okej eller inte, men det e jätte bra att du tänker längre så att du är klar med din utbildning. Men sen är det bara du som bestämmer när de e dags om du inte träffat någon som du vill skaffa barn med, tycker inte att du ska tveka utan lyssna på dig själv vad du vill. Mama Mia har bra mottagningar man kan få hjälp med undersökningar och prover, har inte kommit i kontakt med några andra så vet inte om det stämmer. Men jag är rädd att de gör de jag har också tänkt på att det kan kanske vara så.

Jag har valt anonym donator just för att det inte ska kunna gå att ta reda på vem sperman har sitt ursprung och det blir svårt på annat sätt att få till. Det är nog väldigt individuellt vad man väljer och känner sig bekväm med.

Kram till er alla

• minimyran
    Novali skrev 2013-02-16 16:03:10 följande:
    Gynundersökning klart, joursamtal på tisdag.... kan inte vänta, längtar så otroligt!

NI som varit på storken (Eller annan klinik) Har ni gjort så att ni väntar tills den dagen ägglossningstestet visar positivt, och åkt till Danmark samma dag. Eller har ni prickat in rätt dagar och bokat tid i förväg? Funderar på hur jag ska göra nämligen eftersom jag har en bra bit till Danmark :P
    Jag var ner till storken i går och det funkade jätte smidigt, plussade kvällen fredag bokade tågbiljetter och åkte tisigt på lördag. ringde och bokade tid då jag var påväg med tåget och fick en jätte bra tid så jag inte behövde stressa. Hann sedan med tåget tillbaka vid 16 tiden. Fram och tillbaka på ett och samma dygn;) men ett starkt tips är att boka hemresan med tåget redan när du bokar dit resan, det blir ont om platser när du vill boka bara någon timme innan, efterssom det går väldigt få tåg på em/kvällen.
  • minimyran
    Novali skrev 2013-02-17 20:51:43 följande:
    Ja asså... jag kommer nog ta flyget. 700 tur och retur från sthlm... det är därför jag funderar på att vara i Danmark ett par dagar under ägglossningen, så man är nära och inte behöver stressa... men jag vet inte. Vart åkte du ifrån? =)
    De var ju betydligt billigare än va jag trodde det kostade med flyg, jag reser från Uppsala området, kanske ska ta flyg nästa gång jag med då tjänar man några hundralappar och väldigt mycket tid också.
Svar på tråden Ska skaffa barn själv