• bebissugennu

Ska skaffa barn själv

Hej Jag har funderat i många år på att skaffa barn själv eftersom jag inte hittat en man än att skaffa barn med. Självklart vill jag träffa min drömprins någon gång, men känner att jag vill ha barn NU. Har därför bestämt mig för att skaffa barn själv! Beslutet känns jättebra! Ska ha mitt joursamtal med en BM på Storkkliniken den 5/9. Och sen hoppas jag på att dra igång asap. Just nu funderar jag mycket på vad jag ska säga till barnet när den kommer att börja fråga "Var finns min pappa". Jag är inte rädd för att jag inte ska klara det vardagliga med allt vad detta innebär. Har både en familj och kompisar som gärna kommer att ställa upp.  Skulle vara kul att få kontakt med andra i samma situation. /jag 

• Svar på tråden Ska skaffa barn själv
  • bebissugennu

Tack för stödet diana86, precis vad jag behövde... Har du inget bättre att skriv, så kan du ju lika gärna låta bli.

LinaSofia, Tack för uppmuntran. Känner oxå att det där med vad jag ska säga till barnet tar jag när det kommer. Allt löser sig.

Men som sagt... Är det ingen annan som är i samma situation som mig? 

• bebissugennu

Nu har jag haft mitt samtal med Storkkliniken.
    kändes hur bra som helst!
    Pga en operation som jag måste sövas för att göra så kommer jag att börja testa med ägglossningstest i oktober, och sen är det "bara" att åka ner till DK när det visar positivt.

Jag känner ingen som är i samma situation som mig, men just nu bryr jag mig inte. Jag vill detta SÅ gärna och vet att jag kommer att klara det!

Ska börja skriva lite om "min resa" nu så att barnet kommer att ha lättare att förstå varför jag gjorde detta val.

Så tänk! Nu börjar min resa från att vara 1 till att bli 2 :) Känslor just nu är förväntansfull, orolig, lycklig, spänd, orolig igen, GLAD!

Jag har oxå tänkt mkt på de barn som faktiskt har en biologisk pappa, men som inte är närvarande alls. Vad är det för pappa egentligen?? Hellre en "ej biologisk" pappa som är engagerad! Så jag hoppas alltså på att hitta en man att dela livet med om något år kanske. Och då är det bara för honom att acceptera att jag har barn sen tidigare och ta på sig den rollen. Annars är det inte den "rätta".

• bebissugennu
    Novali skrev 2012-09-09 19:40:39 följande:
    Jag ska också skaffa barn ensam inom några år, om jag inte hittar mannen först. Har precis som du tänkt på frågan om hur öppen man ska vara. Men jag har bestämt mig, att när barnet är stort nog ska det få veta, och också att han/hon var sååå efterlängtad. Om han/hon sedan vill ta reda på vem pappan är så kommer jag finnas vid sidan och stötta eller t.o.m hjälpa till i sökandet, beroende på vad barnet vill... Så har iaf jag tänkt. Tycker barnet har rätt att veta sanningen. Skulle nog själv velat veta om jag blivit till den vägen ;)

Lycka till på din resa. Ska bli intressant att följa dig ;)
    Kram
    självklar ska barnet få veta när tiden är inne, och jag tror att det är viktigt att prata om det från så tidig ålder som det går så blir det inte lika "konstigt".

ja... nu börjar ju faktiskt min resa, min STORA resa som kommer att förändra allt :) hihi, vad kul

kram 
  • bebissugennu

Håller på att bli galen snart...

Vet att jag inte har väntat så länge, men jag vill verkligen åka till DK nu. Har tagit en omgång med Pergotime, och var sen på VUL i tisdags. Dr sa att det borde släppa ett ägg fre, lörd, eller sönd. Nu har fre och lördag passerat, så hoppas verkligen på i morgon. Annars blir det att vänta tills nästa gång. Fick oxå Ovitrell utskrivet, men dr tyckte inte att jag behövde ta den...

Är det någon mer som har först tagit Pergotime på dag 5 och 5 dagar framåt. När har ni se varit på VUL, och när har ni tagit sprutan?

Vill detta SÅ gärna nu, och känner att jag inte kan tänka på annat..
    Så snälla Gud, gör så att det blir i morgon, amen. 

• bebissugennu
    pessaret skrev 2012-11-17 11:40:56 följande:
    Hej ts! Jag har några undringar och filuringar, vad fick dig att känna att det är dags att ta detta steget? Hur gammal är du? Jag närmar mig sakta men säkert 30, inga barn sen tidigare och det verkar som att jag och min nuvarande ska bryta upp. Men vet inte hur länge jag kan vänta på att hitta drömprinsen, han fattas liksom. Och jag känner att det börjar bli dags att skaffa bäbis helt enkelt! =)
    Lycka till i jakten på ditt barn, jag kommer följa dig här helt klart, jättespännande ju! 
    Hej!

Jag har länge velat skaffa barn, typ sen jag var liten :) Hade väl en dröm om att jag skulle ha barn när jag var 20, men är 27 nu, och ingen prins har dykt upp än :)
    Så därför kände jag nu att jag verkligen verkligen vill skaffa barn NU, och inte vänta ytterligare massa år.

Var inget lätt beslut, men efter att ha berättat för familjen och närmaste kompisar om mitt beslut så kändes det väldigt rätt. Har absolut inte bara fått positiva reaktioner från dem, men jag är fortfarande övertygad att detta är rätt för MIG. Kan inte säga hur ngn annan ska göra, och blir SÅ trött på folk som bara har åsikter... Det är ju lätt när man inte är i samma situation.

Jag tog kontakt med en klinik i DK, och nu går jag bara å väntar på att åka ner. SÅ spännande, och läskigt på samma gång. Det enda som snurrar i hjärnan nu är mens, ÄL och rätt dag. Hoppas så att det ska funka på första försöket bara.

:) 
  • bebissugennu
    pessaret skrev 2012-11-17 16:45:05 följande:
    Vad folk tycker och tänker ska absolut INTE påverka ditt beslut. Tjejer "lurar" ju till sig barn på daglig basis så jag tycker ditt beslut snarare är imponernade! Är själv 27 men vill ge drömprinsen ett år eller två till på sig att dyka upp =)
    Hur är det med kostnader och sånt? Och vad var det som fick dig att välja just klinik istället för spermiedonation i hemmet som blir allt vanligare?
    Vad ligger kostnaderna på per försök, eller får man betala en viss avgift och få ett antal försök i ett "paket"? Haha frågor, frågor, men jag tycker detta är jätteintressant! =)  
    Jag vill göra det på klinik eftersom då vet man att donatorn är frisk, och det känns tryggt tycker jag.

kostar fr 4 000 DKK beroende på öppen donation eller sluten, och det är pr försök. kolla på Storkklinikens hemsida så hittar du massa info.

Tycker att du fattar helt rätt beslut att vänta om du känner att du kan det. Självklart är det bästa att få barn med en pappa tycker jag, men jag vill inte vänta i typ 2 år till, så för mig känns detta rätt :)

ÄL visade :) idag, så i morgon kl 10 har jag tid!!! Så spännande :) Hade gett upp tanken på att det kunde bli denna gång.

Så nu håller jag alla tummar och ber till Gud att det ska ta på första försöket!

• bebissugennu

Då var det gjort! Bara vänta i 16 dgr nu innan grav testet :)

Allt har gått bra å tjejerna som jobbade på kliniken var så proffsiga å bra!

• bebissugennu
    minimyran skrev 2012-12-01 22:09:41 följande:
    Nyfiken om har fått något resultat än? Jag väntar på ÄL just nu för att kunna åka ner till Storkkliniken så snart det är dags för ett tredje försök:)
    Hej

Mensen kom i lördags, så blev inget + denna gång. Var så säker på att det hade funkat :( Så nu ska jag vänta på ÄL nån gång nästa vecka, och då är det dax för försök nr 2 i DK.

Håller verkligen tummarna för dig och att du ska lyckas. Tredje gången gillt brukar det ju heta!  Glöm inte att skriva igen å berätta hur det går för dig! L Y C K A  T I L L !!
  • bebissugennu
    minimyran skrev 2012-12-04 19:58:07 följande:
    Va tråkigt att höra, man blir alltid lika uppgiven när det inte visar positivt:( Men det är bara att försöka igen, jag tror på talesättet "skam den som ger sig" så jag är envis.

Kom hem från DK i morse så nu är det bara att hålla tummarna att det tar denna gång, två veckor känns som en evighet.. men vipps så har det gått..
    Håller tummarna för dig!

Glöm inte att skriva å berätta :) 
  • bebissugennu
    minimyran skrev 2012-12-16 19:41:25 följande:
    Nej det blev inget denna gång heller, men man får inte ge upp hoppet! Nu har jag bestämt mig för att ta det lugnt över och nyår och fortsätta i början på nästa år.

Kan nog vara bra att kolla upp hormonnivåerna med hjälp av blodprov så har man det uteslutet iaf, fick jag tips om i DK sist. Hur går det för dig bebissugennu, börjar det bli dags för en till resa eller hur tänker du?
    Hej

Nej, vad tråkigt :( Men helt rätt, ge inte upp hoppet!!! Det blir vår tur någon gång ska du se!

Jag har kollat upp hormonnivån, och det var lite lågt. Därför käkar jag pergotime.

Väntar faktiskt på att åka antingen i morgon, tis eller ons. Detta enl vad gyn läkaren sa i tisdags. Så hoppas på att det stämmer. Är inte lika "taggad" denna gången. Var nog lite för säker på att det hade funkat första gången. Så ska verkligen försöka att inte känna efter så mkt denna gången. Lättare sagt än gjort iof...

Klokt att ta tag i nästa försök efter jul. Blir lite jobbigt när allt bara kretsar kring mens o ÄL hela tiden ju...

Ta hand om dig och ha en bra jul!
    kram 
  • bebissugennu

Hej

När jag inte åt Pergotime så fick jag inte en Glad på stickan. Tror det var något att hormonvärdet var för lågt eller nåt. Vet inte om det ökar chansen att bli gravid, MEN det kan visst öka flerbörd stod det.

Fick Glad på stickan på fm idag, så i morgon så bär det av till DK för försök nr 2.

Håller alla tummar och hoppas på att det är min tur i morgon.

kram 

• bebissugennu

Plussade i tisdags, och beräknad till 7 september :)

Ömma bröst, illamående och fryser. MEN vad gör det... Jag är ju gravid :) :) :)

Ringde BM och bestämde hälsosamtal om drygt en vecka.

SÅ spännande! Svårt att sova på natten för att jag vill att tiden ska gå fort nu i början så jag kommer över v 12. Är i v 5 nu visst.

Lycka till till er som kämpar!

kram 

• bebissugennu
    Novali skrev 2013-01-06 19:46:53 följande:
    Åhh grattis! Vad roligt!
    Har själv bestämt att sätta igång i sommar....
    Har inte läst alla dina inlägg i tråden nu, men hur många försök gjorde du? Hur mkt kostade hela processen? Öppen/stängd donator?

Önskar dig all lycka och än en gång, STORT grattis! Jag håller tummarna att jag får uppleva det om några månader också <3
    Tack :)

Det tog sig på 2:a försöket. Jag har valt öppen donation så att bebisen kan få välja själv när den är 18 om den vill ta reda på vem som är donator. Kolla på storkkliniken så hittar du priser o övrig info.

Kan varmt rekommendera den kliniken. Känns proffsiga och lugna! Lycka till å hoppas det lyckas för dig oxå! Nu hoppas jag bara på att graviditeten ska få löpa på bra och att det är en liten plutt som tittar ut i början av september :) Myspys :) 
  • bebissugennu
    Novali skrev 2013-01-09 19:41:43 följande:
    Jag har startat min resa nu... Alltså inte ner till Köpenhamn ännu. Mitt första steg var att kontakta dem, har fått svar och journalen skickat till mig som jag ska läsa och fylla i... Det värsta, och jag menar verkligen det värsta för mig, är att jag var tvungen att boka tid hos gyn för en fertilitetskontroll och massa prover... asså jag bävar. Är så sjukt skrämd inför detta. Har aldrig varit på gynundersökning förut, inte ens en cellprovskontroll... men jag vet att jag måste. Jag tänker att jag gör det för mitt framtida barns skull... Om det är någon annan som har gynskräck som kommit över det får ni hemskt gärna skriva några lugnande ord.... har verkligen ångest... sjukt men sant. Det konstiga är att jag ser mer fram emot förlossningen än undersökningen nu :P

Iaf, när det är gjort ska jag skicka in journalen och boka samtal. Tänkte jag skulle göra mitt första försök i maj eller juni.... Extra kul är det nu att följa tråden här...

Så igen Bebissugennu, GRATTIS! Jag fortsätter mer än gärna att följa dig här ;)
    Grattis!
    Jag tyckte att det kändes så skönt när jag väl hade bestämt mig för att åka till DK. Visst undersökningar är väl inte det roligaste, MEN gynnisarna är faktiskt väldigt proffsiga. Första gången jag skulle gå å ta ett prov var jag så nervös så jag inte kunde sova natten innan. Men sen när jag väl var där och sa att jag aldrig gjort detta tidigare, så var de så duktiga. Berättade precis vad de skulle göra (även om man inte alltid vill veta).

Mitt dilemma var att jag skulle behöva ta blodprov oxå, och det är inget jag gillar. Går faktiskt hellre till gyn :) 
    Du kan vara lugn, det kommer att gå så bra så!!!

Får jag fråga varför du ska vänta till maj/juni för att börja?

Var bor du någonstans?

• bebissugennu
    Novali skrev 2013-01-09 21:08:49 följande:
    Haha, vad rolig du är. Jag är precis tvärtom. Jag har INGENTING emot sprutor och nålar, kan gärna ta tusen sådana om jag bara slipper gyn. Tauerade mig för två år sedan och tyckte inte alls att det gjorde ont... Haha, vad olika man kan vara. Men tack för dina lugnande ord. Jag pratade med dem på telefon idag och de var väldigt mysiga och lugnande. Kommer bara lite ångestattacker då och då, OMG, hehe...

Jo jag Tänkte vänta tills sommaren, dels för att jag helst vill ha en vårbebis. Men grejen är att jag ganska nyligen bestämde mig för att börja nu, för bara några veckor sedan tänkte jag att jag skulle vänta ett par år till. Jag fyller 29 nu i vår och jag vill helst inte vara mer än 30 när jag får mitt första barn. Det är nog största anledningen till att jag vill börja nu, men samtidigt vill vänta till sommaren så att jag får min vårbebis (förhoppningsvis) och så att jag hinner ställa in mig mentalt på att det blir då... skulle kännas lite hastigt från att gå från "om några år" till att göra det imorgon liksom. Men jag känner frid över beslutet att börja i sommar :D

Jag bor i västmanland... var bor du?
    Jag har faktiskt oxå vågat tatuera mig trots spruträdslan :)
    Skönt att det kändes bra att prata med dem. Det kommer att gå så bra så!!! ingen fara.

Oki, då förstår jag att du väntar till sommaren. Vårbebis är ju mysigt :) Samtidigt vill jag bara att du har i tanken att det inte alltid går på försök 1 eller 2. De sa till mig att jag kanske skulle räkna med 4 försök. Förstår dig att du behöver tänka och förbereda dig lite mer även att du har bestämt dig.

Jag kände mer att när jag hade börjat med tester mm så ville jag åka direkt. Det visade sig när jag gjorde gyntest att jag hade lindrig PCO, så jag har käkat pergotime från dag 5-9 för att äggen ska bli större (tror jag). Var först helt knäckt när jag fick veta att jag hade det, men verkar ju ha gått bra iaf. På lördag går jag in i v 7. Måndag är det hälsosamtal hos BM. Känns helt fantastiskt att det faktiskt växer en liten bebis i min mage :) Blir helt varm när jag tänker på det ;) Vill att det ska gå fort till v 12 nu, så jag är lite mer utom farozonen för MF.

Jag bor i Småland, så inte lika långt till DK som för dig. Ska du välja Storkkliniken eller?
    Ha det bra så hörs vi!
    kram 
  • bebissugennu
    Novali skrev 2013-01-10 17:52:16 följande:
    Ja jag förstår ju att risken att misslyckas är ganska stor trots allt. Jag vet ju inte ännu hur fertil jag är. Ska på gynundersökningen den 5 feb, vet inte om man får veta med en gång, eller om det tar några dagar innan man får provsvaren? Tack för era lugnande ord... jag bävar fortfarande, men jag kommer göra det. Även om jag börjar gråta av obehag :P

Jag tänker också så här, eftersom jag först hade tänkt vänta några år med att skaffa barn, men nu ganska plötsligt ändrade mig, så kan jag nog stå ut med om det tar ett tag innan det funkar. Men jag håller tummarna hårt så de blir blåa för att jag ska lyckas på första. Man vet ju aldrig? Har iaf köpt ägglossningstest nu så jag ska ha koll på den några månader...

Glad att vi är flera i samma eller liknande sits iaf. Hur har resorna gått till för dig minimyran? Flyg eller? Tänkte nog att jag tar den vägen. Verkar smidigast och rätt så bra pris... bebissugennu, jag är uppvuxen i småland. Önskar nästan att jag bodde kvar bara för avståndet, haha... nädå. Flyget funkar prima ;)

Har förresten redan börjat köpa saker lite smått, kläder och annat. Igår kom vagnen jag beställt från nätet. En paraplyvagn som jag även har till andras barn som jag lånar ibland. Så helt förgäves är det inte även om jag nu skulle ha svårt för att bli gravid. Men självklart tänker jag använda den till min egna också... åhh vad jag längtar! Längtar så äggstockarna kliar :P

Stor kram till er!
    Det känns som du är säker på ditt beslut att börja i maj/juni, och det är ju viktigast! När jag var på gynundersökning innan jag började insem, så såg de att jag hade lite annorlunda äggstockar. Jag blev då skickad på blodprov på dag 3, och sen fick jag ett brev hem att jag hade lätt PCO. Fick då äta pergotime, men det har ju funkat i alla fall. Gick in i v 7 igår :) :)

Å, jag vill oxå börja köpa kläder, barnvagn mm. Men kommer att vänta till v. 12 iaf. Sen kommer jag nog börja köpa lite :) v. 18 ska jag ta reda på könet, och då får jag se hur mycket kläder jag behöver köpa. Mamma har sparat ganska mycket sen jag var liten, och dessa kläder vill jag verkligen använda :)

Lycka till med undersökningarna! Lovar att det kommer att gå så bra så!

kram 
  • bebissugennu
    SoSS15 skrev 2013-01-11 09:42:14 följande:
    Så glad jag blir för er skull. Längtar tills jag kan bege mig ut på min resa mot ett barn... :)
    Jag är ju bara 20 år, men har ju redan längtat efter barn i några år, och vet att jag antagligen får vänta några fler år då jag pluggar för fullt! Om jag blev med barn nu skulle jag antagligen få flytta hem till min mamma igen, och lägga utbildningen på is, och jag vill ju gärna kunna ge mitt barn allt jag kan, vilket kräver inkomst!

Har några frågor som ni kanske kan svara på... Undersökningen innan, vart finns det kliniker som går med på det? Om man är ensamstående har jag hört rykten om att alla inte är så tillmötesgående...?
    Jag har läst lite inne på villhabarn.se, finns ju donatorer och så där, men det kanske inte är lika säkert som att åka till Danmark?

Tell me what yah know !

Och stort grattis till er som lyckas, och lycka till och håller tummarna till er som försöker! :)
    Hej

Bra tycker jag att du väntar till du pluggat klart. Alltid smidigare då.
    Jag ska på hälsosamtal på MVC i morgon, så får se hur BM:s inställning är då. Hoppas den är bra eftersom hon ska följa mig ett bra tag framöver.

Anledningen till att jag valde Storkkliniken i DK och inte bara någon donator på nätet är ju att donatorerna via SK har genomgått läkarundersökning osv. Det vet man ju aldrig med en donator som man bara hittar på nätet. Han kan ju ha vad för skit som helst. Det hade inte jag känt mig bekväm med.

Lycka till i framtiden!
    kram 
Svar på tråden Ska skaffa barn själv