Anonym skrev 2012-08-25 00:04:20 följande:
Myndiga barn bestämmer själva. Och flera av de punkter du listar här har mina barn beslutat om själva redan innan myndighetsåldern.
Jag är medveten om att man, i många familjer, har synpunkter på huruvida myndiga tonåringar får sova över hos vem de vill/när de vill.
Alltså, det bestäms över vuxna att de inte får sova hos andra på veckodagar, för att de "fortfarande bor hemma".
Vad anses om detta?
Maskot skrev 2012-08-25 00:18:19 följande:
Jag tycker att det är en process som pågår väldigt länge, att tonåringen får ta mer och mer ansvar men också ansvar. Ingen stor förändring som sker över en natt bara för att man är 18 år.
Tex, så tycker jag att de som bor i samma hushåll har skyldigheter mot varandra- tex att meddela vart man ska och när man kommer hem. Även min man är över 18 år- och jag vill väldigt gärna veta om han ska på tjänsteresa och kanske inte ska komma hem över natten. Spelar ingen roll hur gammal man är där- de som bor tillsammans måste prata med varandra och meddela sig.
När sonen var 18 år, bestämde jag inte tiderna. Gjorde inte det när han var 17 heller. Däremot hade vi kontakt, via sms bland annat där han berättade hur han planerade ang kvällen- och när han tänkte komma hem.
Kände inte heller att jag ville bestämma var och hur han fick vara- men absolut ge synpunkter och starta disskussioner om jag tyckte han var fel ute.
Ang val inför framtiden, så tycker jag ungdommar ska få göra egna val. Ibland kan man prata och komma med lite fina hintar som kanske går hem- men man får inte bestämma åt sina ungdommar. Det är viktigt att få göra egna val!!
Hemsysslor m.m. är ju något som också tillkommer med ålder. Vi har resonerat och bestämt tillsammans. Såklart har jag haft en tanke när jag startat sådana disskussioner- men det har nog också känts som att vi har beslutat tillsammans.
För mig är en ungdom i övre tonåren inget barn. Men en människa som behöver mycket vägledning. Det gäller att ge den vägledningen med respekt och känsla.
Självklart ska man meddela, men nu handlar det om att bestämma över en människa var den får vara, när och med vem. Om tonåringen meddelar föräldrarna, ser du problem med att han/hon spenderar några nätter i veckan (även på veckodagar) hos någon annan?
Diskussioner är självklart okej, men om föräldrarna tänker förbjuda umgänge eller annat vid egna beslut, även fast denne meddelat hem, så är detta inte okej, eller?
Hemsysslor ska skötas, men ska tonåringen kallas hem för att göra saker i hemmet? (En fråga och inget påhopp). Eller är det tonåringens uppgift att endast se över sig själv (sin egen tvätt, mat osv.).