• Åsa

Varför proppar ni i ungarna soja??

Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 18:41:19 följande:
    Fast nog påstår vegetarianer och veganer ofta att soja är nyttigt av vad jag har hört och läst.
    Du tror inte att det uttalandet gäller vanliga sojabönor där vad du skriver i trådstarten inte är relevant?

Vi använder inte soja hemma; gjorde det inte särskilt ofta innan heller  och numera aldrig då mitt ena barn är baljväxtallergiskt.
  • Åsa
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 19:10:36 följande:
    Förstår inte första meningen.

Framförallt vegetarianer och veganer äter fermenterade soja produkter. Alla gör det säkert inte, precis som alla blandkostare inte gör det, men vissa.

Nyfiken fråga, hur får barnet i sig proteiner om ni äter vegetariskt?

Vad var det du inte förstod? Du skriver i trådstarten om olika metoder runt tillverkningen av sojaprodukter som inte har någon bäring på den oraffinerade sojabönan. Där finns förvisso mycket att säga om hur sojaodlingen kan påverka närmiljön men bönan som sådan är så vitt jag förstår väldigt nyttig.

Vi är inte vegetarianer och skulle ha extremt svårt att hålla en näringsriktig kost som vegetarianer i och med allergier mot mjölkprotein, ägg och baljväxter i familjen vilket utesluter lakto-ovo-kost såväl som proteinkällor på bönsidan.
  • Åsa

Vegetabiliskt protein finns i: Linser, bönor, quinoa, ärtor inkl kikärter (falafel), quorn.

Du missade inlägget TS svarade på. Baljväxtallergi utesluter allt du skriver utom quinoa, som förvisso är gott och nyttigt men knappast som enda proteinkälla.
  • Åsa
    Anonym skrev 2012-08-25 19:32:46 följande:
    Jag vet att margariner är det iaf.

Det är en vandringssägen. Margarin har annat som inte är genomnyttigt (med mjölkallergi hemma köper vi det ändå) men inget bensin som sagt. Inga plastkulor i det heller
  • Åsa
    Anonym skrev 2012-08-25 19:30:21 följande:
    Fisk, ägg är också proteinkällor. Tål man inte det heller, då blir det svårt med proteinet det medger jag. Men tänk om man är allergisk mot kött då?

Existerar allergi mot kött? Det skulle onekligen lämna lite i proteinväg kvar.

Vi äter mycket fisk och det skulle förmodligen gå att leva på enbart det, men inte är man vegetarian då.  Det är att sträcka det tillräckligt att kalla den som äter animaliska proudukter som mjölk och ägg vegetarian tycker jag. (Såg någon som kallade sig vegetarian för att hon "bara" åt fisk och kyckling; bara rött kött hon undvek helt enkelt; säkert sunt men knappast vegetariskt) Har väl att göra med att ordet kommit att användas som "etisk honnörsterm" i stället för en beskrivning av matvanor.
  • Åsa
    Jag är fullt beredd att ompröva min åsikt om jag hittar några seriösa källor som stöder bensininnehållande margarin.
  • Åsa
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 19:41:37 följande:
    Jag förstår verkligen inte din förklaring.  Att sojaodling påverkar miljön är en annan diskussion. Den här tråden handlar om produkter av ofermenterade sojabönor.

Jag tror också det kan vara svårt om man ska utesluta så mycket.

Okej... Sojabönor är en sak. Sojaprodukter är en annan sak. Uppgifter om produktionsprocessen av de senare är inte relevanta för de förra. Klarare?
  • Åsa

Jag vet givetvis inte om det alltid  _är_ vanliga sojabönor den som hävdar sojans nyttigheter syftar på men OM det är bönorna de talar om så har ju vad trådstarten handlar om ingen bäring på dem.

• Åsa

Din länk hänvisar till Livsmedelsverket. Livsmedelsverket själva skriver däremot:

" När man utvinner olja ur olika fröer är det tillåtet att använda hexan, en så kallad extraktionsbensin. I svensktillverkade bordsmargariner används inte längre olja som har utvunnits med hjälp av extraktionsbensin. De oljor som används är varm- eller kallpressade."

och fortsätter, relevant enbart för importmargarin, i den mån man köper sådant:  

"I oljor där man använt extraktionsbensin kan det finnas små mängder hexan kvar, men det är inte den sorts bensin vi har i våra bilar och halterna är extremt små.  I den färdiga produkten får det maximalt finnas kvar ett tusendels gram hexan per kilo. Tillverkarna måste ha en egenkontroll som säkerställer att gränsvärdet inte överskrids. Livsmedelsverket kontrollerar att de svenska tillverkarnas egenkontroll fungerar. För importerade produkter ansvarar kommunerna för kontrollen."
    http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fett-och-oljor/Finns-det-bensin-i-margarin/

• Åsa
    Anonym skrev 2012-08-25 19:58:08 följande:
    JA, det gör det! Jag får eksem av korv mm. Sen jag slutade med rött kött har alla mina eksem upphört. Jag tål baljväxter som tur är!
    Där ser man. En släkting till mig fick bättre kontroll över sin astma efter att han gick över till vegetarisk kost och somliga får bättre mage, men jag har aldrig funderat över kött i termer av allergi.
  • Åsa
    Anonym skrev 2012-08-25 20:00:19 följande:
    Det är ingen vandringssägen, men det är små mängder som hittas. Dock vill jag inte äta små mängder bensin om det går lika bra med rent smör. Detta med bensin i margarin har forskare i tv visat, har själv sett ett sånt program.
    Se ovan. Jag litar nog mer på Livsmedelsverket än på hänvisning till icke specificerade forskare och utan att veta vilket land de angivna uppgiferna syftade på.
  • Åsa
    Anonym skrev 2012-08-25 20:01:18 följande:
    OCH det litar du på?
    Själv hänvisade du en artikel på  "Rikare liv-Andlig kulturtidskrift för kärlek och hälsa", av en för författare med för mig okänd kompetens vars tyngsta källa var en hänvisning till uppgifter från Livsmedelsverket. Menar du att direktuppgifter från Livsmedelsverket själva väger mindre tungt än en artikel som hänvisar till dem?

OT för sojadiskussionen, beklagar 
  • Åsa
    Anonym skrev 2012-08-25 20:13:34 följande:

Nej, det var inte jag som hänvisade. Det är fler än jag som skriver här förstår du Åsa Skrattande. Och Livsmedelsverket slutade jag lita på redan 2005, när jag insåg att de inte hade folkälsan som sitt viktigaste intresse. Lobbyism, min vän, lobbyism...
    Svårt att veta vem man diskuterar med när båda heter anonym
    Vad jag diskuterade var påstående ovan om bensininnehåll i (svenskt) margarin; att margarin i övrigt inte är världens mest nyttiga livsmedel är en annan historia. (Å andra sidan vore att avstå margarin på en brödskiva  - i övrigt tar jag raps- och olivolja -  i mitt fall att sila mygg och svälja kameler; senast idag åt jag köpekakor med en väldigt spännande innehållsförteckning.)
  • Åsa
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 01:46:36 följande:
    Läs trådstarten: "Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden."

Fler funderingar?
    Du hänvisade ovan till uttalanden du hört/sett om att soja skulle vara nyttigt, vilka du underkände med hänvisning till uppgifter om fabriksprocessade sojaprodukter. Ingenstans framgick att de omnämnda uttalandena om sojas nyttighet skulle ha gällt just sådana produkter; därav min fråga om de inte kunde ha syftat på vanliga sojabönor och inte på de produkter du tar upp i trådstarten.
  • Åsa
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 13:18:10 följande:
    Okej, men nu har jag läst det i flertalet vetenskapliga rapporter. Jag beklagar att du inte vill förstå det.

Okeeeej. Du har alltså läst i flertalet vetenskapliga rapporter att vad de som talar om sojans nyttighet syftar på är just de fabriksraffinerade sojaprodukter du diskuterar i trådstarten, och inte de sojabönor somliga av oss menar med soja. (Den enda fråga jag ställt här.) Denna uppgift har inte framgått av något enda svar av dig hittills så att jag inte skulle "vilja förstå" det är tämligen osakligt.

Jag får ärligt talat närmast uppfattningen att du inte förstått vad jag skrivit och därför valt att om igen upprepa uppgifter om de raffinerade sojaprodukternas onyttighet, som inte är relevanta för frågan jag ställde.
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??