• Anonym

Varför proppar ni i ungarna soja??

Anonym (mormor) skrev 2012-08-26 20:31:13 följande:
    Nja,   det tror jag inte,  vill minnas att det är någon sorts svamp.   Odlad eller så.   Med äggvita i  -   används därför inte av veganer.
    Precis, det är svamp som odlas i stora cisterner. Egentligen ett perfekt livsmedel om det inte hade varit så pass dyrt. Därför är det än så länge inte en realistisk ersättare till kött.
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 20:56:38 följande:
    Soja finns tyvärr i allt möjligt som tillsats.

Quorn är industriellt odlat mögel. Jag skulle aldrig äta det.

Tvivlar ens på att en hund eller katt skulle äta sojakorv eller quorn.
    Mögel är svamp som är mycket smått.  Äter du inte heller ädelost bara för att det innehåller mögel?
    Tror du att allt mögel är farligt?
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 21:26:16 följande:
    Quorn tillverkas av Marlow Foods som ägs av Astra Zeneca...

Det tillverkas industriellt i stora tankar av mögelsvampar, inte söta små matsvampar som vissa vill försöka få omedvetna att tro.

Ädelost innehåller mögelsporer av Penecelinum Roquefourti.

Penicillin är inte bra, men absolut nödvändigt ibland. Dock ska man undvika det om det inte är absolut nödvändigt att ta.

Vad gäller Quorn:
    "Vid framställningen av Quorn används svampen Fusarium venenatum (PTA-2684) som rent biologiskt är en mögelsvamp. Mögelsvampprotetinet odlas i stora sterila jästankar med syresatt vatten, där man tillsätter sockerarten glykos samt mineraler och vitaminer. Det är framför allt det fasta degaktiga mykoproteinet, som mestadels består av celler och myceltrådar, man tar vara på varefter det extraheras och värmebehandlas. Den degaktiga produkten samlas ihop, torkas, tvättas, blandas med äggviteämnet albumin samt köttaromer. Därefter formas massan till olika produkter med olika konsistens och struktur, som filé, bitar och färs."
    Källa wikipedia.se

Tror du det är bra att käka antibiotika, dricka alkohol och käka jäst i stora mängder och ofta? Om svaret är ja så fortsätt käka din quorn. Själv svarar jag nej så jag äter inte quorn.

Mögel ÄR en sorts svamp, precis det jag skrev. Det är svamp i miniformat.
    Pencillin är en annan sorts svamp och det finns flera olika sorter. En del funkar som antibiotika andra gör inte det men funkar att göra ost på. Du har blandat ihop det, du äter inte en pencillinkur när du äter en ädelost.
    Jäst är en annan sorts svamp, den använder man i bakning. Den dör helt av den värmebehandling den utsätts för i ugnen.

Man odlar svamp och tillsätter näringsämnen i stora kar. Vad är ditt problem med det mer än att du har extremt dålig koll på svamp och svamp?
  • Anonym
    Tror du det är bra att käka antibiotika, dricka alkohol och käka jäst i stora mängder och ofta? Om svaret är ja så fortsätt käka din quorn. Själv svarar jag nej så jag äter inte quorn.

Jag börjar mer och mer förstå vilka det är som blir veganer. Människor med extremt dålig koll på livsmedel och livsmedelsproduktion. Människor som går efter vad de tycker låter bra utan att ta hänsyn till etablerad och erkänd fakta.

Tack för att du skrev det så tydligt. Då behöver vi inte längre ta dig på allvar.
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 21:35:54 följande:
    Var skrev jag att mögel inte är en svamp?

Var påstod jag att det är samma svampar?

Jag har inte blandat ihop något, du läser bara vad du vill läsa.

Mögel skulle jag inte äta i större mängder, oavsett om det var i form av penicillin, alkohol eller mögelost.

Ädelost innehåller mögelsporer av Penecelinum Roquefourti.
    Penicillin är inte bra, men absolut nödvändigt ibland. Dock ska man undvika det om det inte är absolut nödvändigt att ta.

När du sammanfattar det som du gör att man käkar antibiotika och jäst så har du noll koll.

Du BORDE ha koll på vad du själv skriver men inte ens det har du.
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 21:43:24 följande:
    Anonym, jag har mycket bra kunskap om framställning av olika livsmedel. Du däremot verkar ha missat att granska källor till det du läst dig till.

Kunskap är makt.
    Jag pratar om att svampar skiljer sig åt, du har missat en sån basal del, där har jag verkligen inte missat den källkritiska inställningen. Du har det däremot, det går som en röd tråd i hela tråden, dina länkar är ett bevis för det.
    Ja kunskap är makt, du har inte kunskap eftersom du blandar ihop allt därför har du heller ingen makt.
  • Anonym
    ciccir skrev 2012-08-26 21:53:22 följande:
    Men alltså va?? Va stört! Men fattar inte vilka produkter det handlar om? Jag äter aldrig sojaprodukter vad jag vet? Även om det när jag läser sojalecitin faktiskt ringer en klocka... Detta har inte med soy sause att göra eller? Alltså den mörkbruna kinesiska soyan man har i köttfärssås...? Mer typ sojamjölk? Hjälp mig snälla, vilka produkter specifikt?
    TS har panik  över att sojalecitin  utvinns med hjälp av bensin. (Det är inte samma sak som det du tankar bilen med). Det är ett lösningsmedel som renas bort i senare processer.

TS  "glömmer" att det är ett vanligt lösningsmedel i medicinframställning bland annat. Om det finns rester kvar är det minimala mängder och därför helt riskfritt. Sanningen är att de eko-producerade grödorna som odlas innehåller långt mycket mer gifter, ibland mer än konventionellt odlat.
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 22:01:06 följande:
    Svampar skiljer sig åt men all industriellt framställd mat, medicin, alkohol, jäst osv är sånt jag försöker undvika.

Jag vill varken äta 100-tals gram av blåmögelost eller quorn.

Jag blandar inte ihop något och kan bara beklaga att du inte förstår.
    Ja det finns ingen anledning att välja det som är framodlat i steril miljö när man kan välja odlade saker som innehåller miljögifter!

Om du inte blandar ihop saker är du usel på att förklara.
    Tror du det är bra att käka antibiotika, dricka alkohol och käka jäst i stora mängder och ofta?

Vem käkar stora mängder jäst?
    FYI: både pencillin och alkohol är nyttigt även om du "vet" att det inte är det.
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 22:19:35 följande:
    Har du någon vetenskaplig källa som styrker dina lustiga påståenden?

Du jämställer quorn med att dricka alkohol. Liten mängd alkohol är inte direkt skadlig men det är inte heller bra (för yngre människor). Att ersätta villtkött med quorn är som att ersätta vatten med alkohol. Skulle inte tro att man lever speciellt länge om man stoppar i sig den skiten.

Varken penicillin eller alkohol är nyttigt, snarare något nödvändigt ont.
    Du kände inte till det trots att du skryter med att du har stor kunskap i livsmedel? Märkligt, mycket märkligt.

Jag jämställer inte, du gör. Jag citerade dig där man ser tydligt hur du blandar ihop allt, ledsen om det blev förvirrat för dig.

Att du hävdar saker som går på tvärs mot forskningen visar hur stor "kunskap" du har. Noll. Intet.
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 22:35:12 följande:
    Vad känner jag inte till?

Alkohol är inte nyttigt. Penicillin är inte heller nyttigt. Däremot kan både alkohol, i vissa fall, och penicillin, i särskilda fall behövas.

Nej då, det är du som tappar bort dig.

Och var var källan? Antar att den inte finns. Av det du påstår finns ingenting vetenskapligt bevisat alltså.
    Vi kan alltså konstatera att du saknar allt vad kunskap heter om livsmedel och livsmedelsproduktion. Att du inte visste att även eko-mat innehåller miljögifter är ett utslag av din okunskap. Även den att du tror att sterilt odlad svamp är värre än eko-mat. Att du missat att både penicillin och alkohol är nyttigt är jag inte förvånad över utan det befäster din okunskap. Du får gärna tro annat men med det gör du bara bort dig eftersom du pratar mot all etablerad vetenskap.

Varför frågar du om källa på eko-mat när du tidigare påstått att du har sån stor kunskap? Miljögifter intar en central  roll i frågan om eko-mat. Hur kommer det sig att du missat en sån grundläggande sak helt och hållet? Svara på det och du ska få din källa.
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??