• Jobbis

Hur vet man vad man vill jobba med?

Jag ska studera på högskola, men jag vet verkligen inte vad jag vill jobba med. 

1. Hur vet man vad man vill jobba med? Hur vet man att man kommer trivas med det jobbet? 
    2. Vad gör man om man ångrar sig? Kan man studera på högskola flera gånger under sitt liv?
    3. Hur länge räknas examen man får när man går ut högskolan? Har utbildningen ett "utgångsdatum"??

Jag kollar studie- och jobbsidor flera gånger per dag, men jag kan fortfarande inte bestämma mig. Jag vet inte vad jag vill studera till och om jag kommer trivas inom yrket heller. Jag vill inte gå en 2-4 årig utbildning och dra på mig lån för att ångra mig när jag gått ut!!!

• Svar på tråden Hur vet man vad man vill jobba med?
  • Vinterankan

Jag har "alltid" vetat att jag vill bli forskare eller lärare. Mamma som är lärare avrådde mig från det och när jag började plugga så insåg jag själv att jag inte var tillräckligt duktig på det ämnet jag ville forska i. Även om jag var bättre än de flesta så fanns det en kille som höll en helt snabb nivå och jag insåg att det var hans nivå jag skulle behöva hålla vilket jag inte gjorde. Tog ett studieuppehåll ett halvår där jag jobbade och engagerade mig i studentlivet och insåg då att något jag är väldigt bra på är att göra så att processer fungerar bättre. Kändes då naturligt att bli ekonom eller civilingenjör och var för lat för civilingenjör och blev ekonom istället. Väl på utbildningen så fanns det mycket olika inriktningar så det var lätt att ändra sig om man ville och jag blev tillfrågad om att doktorera så jag hade kunnat bli forskare ändå men det var jag inte intresserad av och nu jobbar jag med att förbättra it-användningen hos företag vilket jag tycker är jättekul. En bred utbildning är alltid bra.

• Jobbis

Det låter som att du hittat det du drömmer för!

• jaghopparhögt

1. Det vet man aldrig, jag fick mitt yrke av en ren slump och så är det nog för väldigt många.
    2. Klart du kan förutsatt att du har råd vill säga.
    3. Några år, beror lite på utbildning och vad du gör under tiden. Förutsatt att du inte har ett arbete inom branschen vill säga.

• slazh

Jag tycker det är konstigt att man vill studera på högskolan när det inte finns nåt ämne som man brinner för. Jag tycker du borde prova på lite olika yrken du är intresserad av. Göra kortare praktiker på sånt som verkar intressant? Man får nog rätt snabbt en uppfattning om det är nåt man vill satsa på.

• jaghopparhögt
    slazh skrev 2012-08-26 22:03:27 följande:
    Jag tycker det är konstigt att man vill studera på högskolan när det inte finns nåt ämne som man brinner för. Jag tycker du borde prova på lite olika yrken du är intresserad av. Göra kortare praktiker på sånt som verkar intressant? Man får nog rätt snabbt en uppfattning om det är nåt man vill satsa på.
    Långt ifrån alla pluggar något de brinner för. Många tar bara första bästa för att kunna få ett jobb.
  • slazh
    jaghopparhögt skrev 2012-08-26 22:05:41 följande:
    Långt ifrån alla pluggar något de brinner för. Många tar bara första bästa för att kunna få ett jobb.
    Om det bara handlar om att man vill ha jobb så borde man väl åtminstone försöka undersöka vad arbetsmarknaden efterfrågar istället för att bara ta första bästa.
  • Vinterankan

Jag tycker inte man ska ta så hårt på att hitta något man "brinner för". De som pratar om att utbilda sig till något man brinner för tycker jag uteslutande känns som personer som vill "arbeta med människor" och sedan fastnar i ett låglöneyrke eller vill arbeta med något konstnärligt och fastnar i arbetslöshet. Fundera igenom vad du är bra på och utbilda dig till något där du kan utnyttja dina styrkor. Ta hänsyn till arbetsmarknaden också att det är en utbildning som leder till arbete och möjlighet till vidarutveckling och karriär. Och karriär behöver inte alltid innebära att man avancerar uppåt utan att man kan bredda sig och göra karriär mer sidledes. Jag tycker de bästa utbildningarna är där man inte utbildar sig till ett yrke utan där man får en massa kunskaper som kan ge en anställning i vitt skilda branscher med väldigt olika arbetsuppgifter. Som tex civilingenjör, högskoleingenjör, systemvetare eller ekonom. Fast ekonom är inget jag brukar rekommendera trots att jag själv är det då man lätt fastnar på lågavlönade administrativa tjänster. Om man utbildar sig till ekonom så ska man se till att göra det i typ Uppsala, Lund, Göteborg, Stockholm eller Linköping och inte på något av de mindre ställena.

• mar0der
    Jobbis skrev 2012-08-26 15:12:54 följande:
    Jag ska studera på högskola, men jag vet verkligen inte vad jag vill jobba med. 

1. Hur vet man vad man vill jobba med? Hur vet man att man kommer trivas med det jobbet? 
    2. Vad gör man om man ångrar sig? Kan man studera på högskola flera gånger under sitt liv?
    3. Hur länge räknas examen man får när man går ut högskolan? Har utbildningen ett "utgångsdatum"??

Jag kollar studie- och jobbsidor flera gånger per dag, men jag kan fortfarande inte bestämma mig. Jag vet inte vad jag vill studera till och om jag kommer trivas inom yrket heller. Jag vill inte gå en 2-4 årig utbildning och dra på mig lån för att ångra mig när jag gått ut!!!
    1. Det främsta sättet att 'hitta' sin riktlinje i arbetslivet är faktiskt att ta och sticka ut i vida världen och resa/ströjobba för att skaffa sig livskunskap och den vägen hitta  vad det är man behöver. För att sita ner i soffan hemma och försöka fundera ut vad som kan vara kul/lämpligt etc är omöjligt. Sånt växer fram utifrån erfarenheter. Kom igen. Man kan aldrig veta om man kommer trivas med jobbet eftersom samma yrke kan variera beroende på arbetsplats, ort etc. Faktorer som inte går att förutspå.

2. Ja men det finns den ekonomiska aspekten som naturligtvis är lite svår. Då skulle jag varmt rekommendera dig att jobba vid sidan om studierna isf så CV't inte är 'håligt'.

3. Öhm. Ingen aning faktiskt. Men har svårt att se att någon examen skulle gå ut i datum?  Klart man får göra en rimlighetsbedömning om man varit borta från 'yrket' så länge att man känner sig lämpad att arbeta med det? 

• slazh

Har du några alternativ du funderar mellan eller nåt du är mer intresserad av?

• Eisa

Jag undrar snarare, hur vet man INTE vad man vill jobba med? Man måste väl ha NÅN dragning åt något håll? Nåt intresse?

Själv har jag vetat sen jag var 5 år vad jag skulle bli så det har varit raka spåret. 

• Themis

1. "Hur vet man att man kommer trivas med det jobbet? "

Det vet man inte.

För samma jobb kan vara himmel på en arbetsplats och helvete på en annan, bara för att göra det lite spännande.

Men om du lyckas välja rätt område i alla fall så kan man ju ofta söka sig vidare inom det, bredda sig.

Jag är t ex naturvetare men har hamnat i ett ingenjörsyrke, det finns inget som hindrar en att bli jurist-ekonom eller HR-ekonom, men det är klart lite meckigare att börja med religionsvetenskap och sen komma på att man vill bli tandtekniker...

Och sen kan man klart köra en helt ny utbildning också i halvtid, jag har ett par kursare som gjort det. Kemisten bara skulle bli läkare, och ingenjören gick och blev lärare, en vacker dag. Möjligheten att göra så är ju dock beroende av att man får en hygglig inkomst, eftersom det ger större möjlighet att ändra sig senare och även större flexibilitet överhuvudtaget i livet.

En examen räknas för alltid men rent praktiskt så blir vissa utbildningars kunskaper föråldrade. Om man har en IT-utbildning som är tio år gammal utan arbetslivserfarenhet så är det inte så mycket att hänga i granen idag. Yrken som har legitimationskrav som t ex ssk måste kanske fräscha upp sin utbildning innan de börjar jobba då, för allas säkerhet.

Börja med att stryka det du inte vill och försök avgöra vilket område som du har flest valmöjligheter kvar inom?

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
Svar på tråden Hur vet man vad man vill jobba med?