Jobbis skrev 2012-08-26 15:12:54 följande:
Jag ska studera på högskola, men jag vet verkligen inte vad jag vill jobba med.
1. Hur vet man vad man vill jobba med? Hur vet man att man kommer trivas med det jobbet?
2. Vad gör man om man ångrar sig? Kan man studera på högskola flera gånger under sitt liv?
3. Hur länge räknas examen man får när man går ut högskolan? Har utbildningen ett "utgångsdatum"??
Jag kollar studie- och jobbsidor flera gånger per dag, men jag kan fortfarande inte bestämma mig. Jag vet inte vad jag vill studera till och om jag kommer trivas inom yrket heller. Jag vill inte gå en 2-4 årig utbildning och dra på mig lån för att ångra mig när jag gått ut!!!
1. Det främsta sättet att 'hitta' sin riktlinje i arbetslivet är faktiskt att ta och sticka ut i vida världen och resa/ströjobba för att skaffa sig
livskunskap och den vägen hitta vad det är man behöver. För att sita ner i soffan hemma och försöka fundera ut vad som kan vara kul/lämpligt etc är omöjligt. Sånt växer fram utifrån erfarenheter. Kom igen. Man kan aldrig veta om man kommer trivas med jobbet eftersom samma yrke kan variera beroende på arbetsplats, ort etc. Faktorer som inte går att förutspå.
2. Ja men det finns den ekonomiska aspekten som naturligtvis är lite svår. Då skulle jag varmt rekommendera dig att jobba vid sidan om studierna isf så CV't inte är 'håligt'.
3. Öhm. Ingen aning faktiskt. Men har svårt att se att någon examen skulle gå ut i datum? Klart man får göra en rimlighetsbedömning om man varit borta från 'yrket' så länge att man känner sig lämpad att arbeta med det?