• Anonym (VV)

Vad innehåller proteinpulver?

Är det någon här som har innehållsförteckingen för proteinpulver?
    Jag är viktväktare och kollar just nu på "du är vad du äter" och där ska tjejen dricka en drink på proteinpulver. Är sådana drinkar feta? Mättande? Fungerar det om man är viktväktare?

Bespara mig gärna spydiga kommentarer om att proteinpulver innehåller proteiner för det vet jag. Det är om det innehåller annat jag behöver veta för att kunna räkna ut points på pulvret.  

• Svar på tråden Vad innehåller proteinpulver?
  • listo

Det finns massor av olika sorters proteinpulver. Googla så hittar du säkert det du söker.

• Anonym

Finns olika sorter. De som är mer rena proteindrinkar och innehåller i stort sett bara vassleprotein exempelvis, och en del som innehåller en del kolhydrater. De brukar inte innehålla så mkt fett, men sedan beror det ju på om man blandar med mjölk eller vatten. Jag har kört Whey-80 och Whey-100. 

• Anonym (VV)

Dum fråga kanske, men dricker man dessa drinkar för att få en nyttig mättnad eller för att det boostar kroppen på något vis?

• Anonym

JAg drack direkt efter träning, för att få maximal muskeluppbyggnad/återhämtning. Man ska äta så fort som möjligt, eftersom träning bryter ner kroppen, och ofta hinner/orkar man inte laga mat inom den tid som "krävs". 
    Kunde även ta en inför natten, och ibland som mellanmål på jobbet eller inför träning( då med högre andel kolhydrater).
    Det sägs att man får snabbare muskeltillväxt, och att man inte ska lägga på sig fett. Om det stämmer vet jag inte. Tror de flesta preparat lovar mer än de håller.  

• Vinterankan

Googlade förut angående det och såg en uträkning att 2 dl proteinpulver var ca 10 points så inte så bra att kombinera med viktväktarna.

• Anonym

måste ju bero på sort... whey-80 som jag dricker ibland borde inte ge 10points...
    Vad är det man räknar points utifrån? Är det kalorier, fett eller vad?
    En shake på 2 dl innehåller 152 kcal, 3gfett, 1,85g kolhydrater, 28g protein.

• Anonym (Mimmi)
    Vinterankan skrev 2012-08-26 18:10:52 följande:
    Googlade förut angående det och såg en uträkning att 2 dl proteinpulver var ca 10 points så inte så bra att kombinera med viktväktarna.
    Nu har jag noll koll på hur många points man får käka, men 2 dl proteinpulver räcker till 4 omgångar för mig. 
  • Vinterankan

Matade in de siffror anonym gav och enligt det så blir det ca 4 points för en shake på 2 dl vilket ju är bättre än de 10 points som någon annan räknat ut "på internet" tidigare. Om man vill gå ner i vikt så är det ca 30 points per dag som man kan äta. Man får bonuspoints för träning också. där tex 60 min styrketräning med lätta vikter ger 3 extrapoints och 60 min med tunga vikter ger 4 extrapoints.

• ADHD och ADD
    Anonym (VV) skrev 2012-08-26 15:30:36 följande:
    Är det någon här som har innehållsförteckingen för proteinpulver?
    Jag är viktväktare och kollar just nu på "du är vad du äter" och där ska tjejen dricka en drink på proteinpulver. Är sådana drinkar feta? Mättande? Fungerar det om man är viktväktare?

Bespara mig gärna spydiga kommentarer om att proteinpulver innehåller proteiner för det vet jag. Det är om det innehåller annat jag behöver veta för att kunna räkna ut points på pulvret.  
    Proteinpulver finns i flera sorter tex Kasein eller  Whey Proteinpulver som också det finns i flera typer. Ett fabrikat av Whey har :

Innehållsförteckning och dosering
    Innehåller hög andel grenade- och essentiella aminosyror. INNEHÅLL: Hydrolyserat vassleproteinisolat, glycin, citronsyra, aromer, aspartam. Spårelement av laktos och sojalecitin kan förekomma.
    88% Protein
    2% Kolhydrater
    0,5% Fett.    

Enligt bloggen Styrketräning och Hälsokost. Hoppas det svaret i varje fall kan hjälpa dig något på vägen.

Svar på tråden Vad innehåller proteinpulver?