• Bomerang

    tips/råd inför inseminering i DK?

    Hej allihopa!
    Jag och min man inseminerade oss på Vitanova förra månaden (dubbelinsem) som inte tog sig, nu ska vi till gyn grönlund (ekonomiskt billigare och att de gör UL innan är ett stort plus)

    Vi har försökt i 4 år och har gjort 1 misslyckad insem.
    Jag har gjort en HSU och har ägglossning varje månad.

    Har ni tips på vad jag kan göra för att ev. underlätta vid en insemination? Vad som är viktigt att tänka på?
    t.ex vitaminer att äta etc. Allt är intressant att veta! Läser och söker sidor och bloggar varje dag!

    Jag röker inte, dricker inte..rör på mig ganska mycket men är överviktig (inte kraftigt) . Har dragit ner drastiskt på kaffet (från flera kannor till nu 1-3 koppar per dag)

    tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden tips/råd inför inseminering i DK?
  • MariaaG

    Hoppas att det tar sig snart!

    Jag slutade nästan helt med kaffe eftersom det är bevisat att det sänker fertiliteten. Statistik visar att dubbelinsem inte ökar chansen nämnvärt. Forskning visar också att man faktiskt ökar sina chanser genom att ligga ner i ca 15 minuter efteråt. Pergotime kan boosta något men enligt forskning ska det inte göra varken till eller från om man har normal ägglossning.

    För att pricka in stegring på ältester bäst så köpte jag ett gäng billiga stickor som jag testade ofta med, när stegring började komma så kompletterade jag med clear blues digitala. Vi bytte donator mellan de olika försöken. Enligt min klinik är det medel med 3-4 försök i min ålder (32-33) och det tog sig på fjärde försöket.

    Ursäkta om jag skriver lite stolpigt man jag använder telefonen. Lycka till!

  • Bomerang

    Tack för snabbt svar :) Jag har köpt hem koffeinfritt kaffe, det borde väl vara okej?:) Jag testar också med billiga först och clearblue sen. De är ju hutlöst dyra. Vet ni om man får ligga kvar och vila efteråt hos gyn grönlund? Hos vitanova vilade jag 20-30 minuter efteråt. Är också införstående att det kan ta 3-4 gånger. om det inte tar isf, vad kan bara fel om man har normal ägglossning ( iaf enligt testen) Så många frågor :)

  • MariaaG

    Har du inte gjort någon utredning? Jag har inte järnkoll på vad som kan vara fel men jag vet att min gyn bland annat tog prov för att se om sköldkörteln fungerar som den ska. Vi är utredda till höger och vänster men eftersom det är min man som det är fel på så har jag inte lagt alla kvinnliga möjliga orsaker på minnet.

    Vi använde storkkliniken, vad jag har hört ang gyn grönlund så är det lite löpande band men att folk ändå är nöjda för att det är billigare. Ofta brukar de få gå på en gång för att det är kö.

  • Körsbärsträd

    Vi har fått en dotter som nu är 7 månader genom insemination i Köpenhamn. Lyckades på fjärde försöket, vid det försöket använde jag Progesteron efter inseminationen och fram till v. 12, detta pga av att jag hade kort cykel, ca 25 dgr och de trodde att ägget möjligen inte hann fästa innan mensen kom och sköljde med det befruktade ägget ut, progesteronet "lurade" kroppen att jag redan var gravid så att mensen väntade lite och ägget han fästa. Nu vet jag ju inte om det var detta som gjorde att vi blev gravida den gången eller om det hade blivit iallafall.

    Vi var på Copenhagen fertility center, in i rummet, spruta in sperman och ut igen på 5 minuter, så det var inget ligga och vila där, så jag tror inte att det behövs, det är ju ens egna känsla som spelar in tror jag. Jag kände mig mer bekväm när jag kom ut i bilen än vad jag gjorde i det rummet, så jag hade ändå inte kunnat slappna av ordentligt när jag skulle "vila".

    UL gjordes inför varje insemination för att kolla att det verkligen fanns ett ägg som var lagom stort och redo.

    Fråga gärna om du har några frågor! Lycka till!

  • Gaytjej

    Antar att det donatorsinseminationer ni gör?

    Eftersom det då är frusen sperma (= kortare livslängd) så skulle jag göra ett VUL för att mäta follikeln/folliklarna och ta en ägglossningsspruta inför inseminationen.  Det blir billigare än att göra dubbla inseminationer (vilket bara ökar chansen marginellt, iaf enligt den undersökningen jag tagit del av). Tar man  dessutom ngt follikelstimulerande kan man ju inseminera på två folliklar, vilket ökar chansen en del (och samtidigt ökar risken/chansen att få tvillingar).

    En annan undersökning har visat att det bara är 70% av kvinnor som blir gravida på de första 1-8(10) försöken, och merparten av dem blir gravida på de första 3 försöken. Efter 8-10 försök planar chansen att lyckas i stort sett ut! Bland de 30% som inte blivit gravida finns då både de som har riktigt svårt att bli gravida och de som 'bara' behöver mer tid. Det jag vill komma till är att: Vänta inte för länge med att gå över till IVF! Danskarna brukar rekommendera att man gör max 6 st DI innan IVF-D. 

    Men förhoppningsvis ska det inte behövas!

    Lycka till! 


    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Jam08

    Kastar mig in här då jag är nyfiken på DI.  Jag är 32 och mannen 35. Vi har gått andra vägen och börjat med IVF, min mans spermier är långsamma och få till antalet så vi blev rek IVF. Mig är det till synes inget fel på min ägglossning fungerar som den ska. Men efter att ha gjort 7 ivfer och och en som inte ledde till återföring misstänker läkaren att någon av oss bär på ngt genetiskt fel och att det är anledningen till att embryoutvecklingen avstannar. De befruktas alltid fint och ser bra ut men efter dg fyra fem händer något och det avstannar och blir tidiga missfall.  Väljer nu mellan att testa IVF med donator och eller prova några inseminationer först för att det är betydligt enklare och billigare och vi bor så nära DK. 

    Vad på ett ungefär kostar DI?  

     

  • Gaytjej
    Jam08 skrev 2012-10-06 10:59:14 följande:
    Vad på ett ungefär kostar DI?  

     
    Skulle säga att de ligger på ca 2500-3500 DKK. Olika på olika kliniker - finns en tråd i ins-forumet med en länkar till div olika danska kliniker. Öppen donator är dyrare än anonym. Väljer man donator själv via spermabank tillkommer den kostnaden (men då får man istället än omfattande profil på donatorn, oavsett om han är anonym eller öppen). 

    Lycka till!! 
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • DenLillaSjöjungfrun
    Körsbärsträd skrev 2012-09-18 10:55:49 följande:

    Vi har fått en dotter som nu är 7 månader genom insemination i Köpenhamn. Lyckades på fjärde försöket, vid det försöket använde jag Progesteron efter inseminationen och fram till v. 12, detta pga av att jag hade kort cykel, ca 25 dgr och de trodde att ägget möjligen inte hann fästa innan mensen kom och sköljde med det befruktade ägget ut, progesteronet "lurade" kroppen att jag redan var gravid så att mensen väntade lite och ägget han fästa. Nu vet jag ju inte om det var detta som gjorde att vi blev gravida den gången eller om det hade blivit iallafall.

    Vi var på Copenhagen fertility center, in i rummet, spruta in sperman och ut igen på 5 minuter, så det var inget ligga och vila där, så jag tror inte att det behövs, det är ju ens egna känsla som spelar in tror jag. Jag kände mig mer bekväm när jag kom ut i bilen än vad jag gjorde i det rummet, så jag hade ändå inte kunnat slappna av ordentligt när jag skulle "vila".

    UL gjordes inför varje insemination för att kolla att det verkligen fanns ett ägg som var lagom stort och redo.

    Fråga gärna om du har några frågor! Lycka till!


    Var får man tag på progesteron? Är det tabletter? Jag tar munkpeppar som ska påverka progesteronet, men räcker det att ta dubbel dos av det?
  • bonzo

    Finns kräm som man smörjer sig med att köpa på apotek utomlands. De kan skicka till Sverige.


    DenLillaSjöjungfrun skrev 2019-09-27 01:59:33 följande:

    Var får man tag på progesteron? Är det tabletter? Jag tar munkpeppar som ska påverka progesteronet, men räcker det att ta dubbel dos av det?


Svar på tråden tips/råd inför inseminering i DK?