Keratokonus
Hejsan Är lite nyfiken på denna sjukdom då jag så sent som förra veckan fick reda på att jag lider av denna ögonsjukdom. Finns det någon annan som är dignastioserad med denna sjukdom?
Hejsan Är lite nyfiken på denna sjukdom då jag så sent som förra veckan fick reda på att jag lider av denna ögonsjukdom. Finns det någon annan som är dignastioserad med denna sjukdom?
Hej!!
Ska jag vara ärlig så vet jag i nuläget ingenting. Skulle iväg och göra en förundersökning för en laseroperation för att korrigera min närsynthet och brytningsfel i fredags och kom där ifrån med bilder där det visar ,enligt dem väldigt tydliga tecken på sjukdomen. hornhinnan var försvagad och väldigt toppig. Självklart fick jag ju nej till op och fick berättat lite till mig om sjukdomen.
Sökte sen vidare på Google och blev en aning chockad och smårädd. Hornhinnetransplantation?? Då ögonläkare osv självklart endast hade telefontid på morgonen ringde jag min optiker ( som jag för övrigt nu tycker är helt inkompetent, då jag varit på många återbesök på senaste pga "snurrande" lins. Har även frågat henne många ggr om graviditet kan försämra mörkerseende och göra mig ljuskänslig så hon har fått några symptom rakt under näsan)förklarade vad som hänt och tvingade henne att skicka en remiss till ögonläkaren.
Jag ska även försöka ringa dit i morgon och tala med den själv. Känner mig en aning förvirrad just nu när chock rädsla och ilska på optiker lagt sig.
Vet inte riktigt vad jag har att vänta mig.
Jag är 27 år. Vet absolut inte hur långt det gått än. Ser bra med ena ögat än med mjuka linser. Det vänstra är lite knepigare.
Crosslinking har jag hört talats om men det skulle inte finnas i Skåne eller hur är det?
Har din man behandlats på något sätt förutom glasögon eller linser? Blir det verkligen bara värre och värre?
Blir det automatiskt kontroller på ens barn då det är ärftligt?
Många frågor jag vet:( men har inte kunnat ställa det till någon annan än
Hur pass allvarligt räknar man denna sjukdom egentligen?
Blev en aningen "avspisad" när jag eliten fick tag på ögon i Landskrona. En ssk svarade något i stil med " eftersom du inte verkar ha så mycket problem av det så tror jag inte du kan få tid här, men jag ska höra med läkaren". En annan ssk kom då till luren . Jag fick då förklara igen och hon skulle tala med läkaren och sen skulle hon ringa under dagen. Se har fortfarande inte ringt.
Som jag förstått kan man "bromsa" sjukdomen lite då med crosslink osv då vill man väl fånga upp de i tidigt stadie inte bara ta de som är långt gående?
Om de nu inte vill hjälpa mig så vet jag inte. Vill ju egentligen bara få mig en ordentlig diagnos innan jag går vidare med min "vanliga" linsprovning osv. Vi även veta hur pass långt det har gått
Fick tid på en ögonklinik där min styvmamma jobbar men de hade inte tid förrän i slutet av okt. Det innebär ändå 2 månaders oro för min del.
En fråga. Kan jag bli blind?
Så ja. Bättre sent än aldrig. Ock äntligen en läkartid nästa vecka. Ska bli spännande att se vad som händer
En fråga snabbt nu så innan bara. Men vad är syn centralen för något? Får du dem där eller du betalar? Subventionerat? Så det kan med andra ord sluta med att man blir typ blind ändå?
Hur vet man att det stabiliserats sig? Genom kontroller? Jag hoppas då att det redan gjort det här så jag kan se med linser. Men men får se i morgon hos ögonläkaren. Hoppas på en riktig diagnos i första taget sen får jag se vart nästa steg blir hän
Så har nu varit hos ögonläkaren och fått sjukdomen konstaterad. Dock är det väldigt lindrigt än. Och jag ska fortsätta med mina mjuka linser så länge det funkar. Fick en remiss till Sus i Malmö/Lund där de troligtvis ska bli aktuellt för crosslinking i allafall på mitt vänstra öga det andra behövs inte än.
Men det är ännu en remiss att vänta på men nu är man i allafall i systemet och har fått svar på en del frågor