• DesJoh

    Varför handla dyra märkeskläder/saker till barn?

    Ja, som rubriken lyder..............

    Visst, jag & min man har oxå   märkeskläder/saker till våra barn (flicka 9 år & pojke 12 år)..............men när det är rea på dom.

    Det sista vi köpte till dom var lagom till skolstarten nu efter sommarlovet = en varsin skolväska/ryggsäck som det står NIKE på.

    Köpte dom för 180 kr på Stadium Outlet, ord pris var 300 kr.

    Höst/vinterjacka till sonen på JC, ord pris var  799 kr men den var nedsatt till 239 kr för att det butiken ska stänga igen.
    me&i har de haft några plagg - men de har vi fått som gåvor när vi har haft party hemma hos oss.

    Annars är det bara Lindex som gäller, H&M + KappAhl ibland.           

  • Svar på tråden Varför handla dyra märkeskläder/saker till barn?
  • Queenie70

    Anledningen att mitt barn far köper flashiga märkesvaror till vårt barn är att han sedan under en timma ska klä på och av barnet olikA outfits för att fota och sätta ut bilder på fejjan och att allafå ska hylla honom för vilken bra pappa han är! Han använder barnet spm ett smycke på nÅt vis. Han slösar alltsÅ onte pengarna påbarnet egetligen utan för att köpa sig en viss image fast han egentligen är helt värdelös. Så tror jag det är ofta när man ser pimpade ungar!

  • fortsätt paddla

    Blir lite fånigt när man snackar om märkeskläder. Alla kläder är ju av ett märke...men priset skiljer.
    Vad man sedan tycker är dyrt beror ju på ekonomi mm.
    Själv så tycker jag kläder är kul och handlar det jag tycker om och anser vara inom våran prisklass. Skulle aldrig lägga över 800 kr på en barntröja som slits ut/ väx ur och får fläckar efter ett tag.
    Ytterkläder där går gränsen på 2000 kr för overall / jacka.
    Annars så handlar jag både billigt och dyrt ( för oss) väldigt blandat.
    Kläder är kul som sagt.

  • Roland 600

    Herregud


    DesJoh skrev 2012-08-26 20:36:56 följande:

    Även dyra kläder kan gå sönder..........sonens ena kompis fick en vinterjacka från Intersport förra vintern.  JAckan kostade 749 kr och på Intersport ska det väl vara bra kvalité för att kunna åka skidor, mm

    Sonens jacka köptes på Lindex för 249 kr - den höll hela vintern och kompisens jacka gick sönder efter 3 veckor. 
    Du kan väl inte räkna .Intersport märkena Fierfly och McKinley som märkeskläder. Du får samma kvalitet om du åker till Ullared och köper där för halva priset
    En jacka för 749 kr är inte en märkesjacka som man menar när man pratar märkeskläder.
    Däremot har de ett märke som heter 8848, det kan man kalla ett märke.
    Intersport generellt är en lågprisbutik.
    Intersport har mycket egna märken som de säljer och påstår att ordinarie priset är avsevärt högre än de tar.
    Bara det att jackorna aldrig kostat det ordinarie priset.
    Så är det med det mesta de säljer i och med att de nästan bara säljer Home Brands
  • Butterscotch

    Varför inte, om man har råd till det? Billiga kläder håller oftast inte särskilt länge. Många lite dyrare kläder är ju även ofta dyra pga små volymer, och det känns ju bättre rent generellt att stödja små näringsidkare än stora jättar som H&M (Gud vet vad deras tillverkare tjänar, med tanke på hur löjligt billiga kläderna ofta är). Eller så köper folk de kläder de tycker är fina helt enkelt. Själv är jag för snål för att köpa dyra kläder till mina barn (undantaget vinterytterkläder, de får kosta) eftersom de växer ur dem så snabbt. Till mig själv köper jag oftare dyrare grejer dock, jag har haft samma storlek och samma stil länge och då känns det mer motiverat.

  • In medias res

    Jag utmanar dig att försöka hitta något på HMs "tjej"avdelning som inte är rosa/vitt/lila/ljusgult eller har volanger/spets/glitter på... Förutom att Hello Kitty, hundvalpar och prinsessor ger mig hudutslag, är kläderna opraktiska, kvalitén är usel och andrahandsvärdet = 0.

    Jag älskar färgglada, slitstarka och lekvänliga barnkläder! Nu handlar jag förvisso på reor, nätet och tradera, men hade jag haft ekonomiska förutsättningar hade jag absolut handlat nytt till fullpris. Med tanke på andrahandsvärdet tjänar jag på att köpa kvalitetskläder som håller färg och form. 


    Live slow
  • Morcheeba

    Jag är väl lite av en snobb antar jag, men jag älskar märkeskläder! Både jag och dottern har garderoben full. Jag älskar unika och udda plagg, sådant som sticker ut och är lite "edgy". Märker också stor skillnad på kvalitet. Fick ett set med bodys från H&M när dottern föddes, de har efter 3 tvättar tappat kanske 50% av färgen. Medan hennes kläder från Ralph Lauren & D&G (som använts betydligt oftare) nästan ser ut som nya. 

  • Roland 600

    Jag röker inte. Köper hellre en jacka för 1200-1500 till barnen än röker upp pengarna.
    En rökare röker upp den summan varje  månad.

  • Maggimou

    För att jag inte tål blaskiga Hello Kitty- tröjor och sunkiga spiderman-utstyrslar.

    Jag vill ha rejäla lite mer unika kläder i alla färger. Som passar barn, inte prinsar och prinsessor.

    Jag går dit där sådana kläder finns. NK eller HM skulle annars kvitta.

  • Roland 600

    Det finns märkeskläder som är dyra p.g.a namn o design .
    och så finns det kläder som är dyra för att de använder suveräna material 

  • Lilith Inanna

    Jag undrar en sak...hur tänker ni om att barnet blir äldre, trycket på märkeskläder ökar och vips så ska de ha Jeans för 2000 spänn och T-shirts för 800, om ni då fortsätter att låta barnet/tonåringen få detta, hur många har sedan råd med det när de flyttar hemifrån?
    Och hur skall ni ha råd med det innnan de flyttar hemifrån?

Svar på tråden Varför handla dyra märkeskläder/saker till barn?