• monia1982

när ta hål i öronen på barn? Ålder :)

ELLER när tog du hål i öronen på ditt barn

• Svar på tråden när ta hål i öronen på barn? Ålder :)
  • Madmoiselle

Jag tycker man kan ta hål i öronen direkt då man kommer hem från BB, jag ser inget fel i det alls. Det kommer jag troligtvis inte att göra, men jag har ingen ålder på det heller. Det får bli då barnen frågar efter det.

• PrinsessanLeia

När barnet själv kan förstå vad det innebör och kan hantera det hygieniska. Kanske runt 10-12 år. Att ge små barn som inte ens kan förstå vad som händer hål i öronen anser jag är ett övergrepp.

• 2020

Jag har inte bott i Sverige på 20 år, har nu en flicka på 9år. Hon har aldrig frågat eftersom endast en flicka i klassen har hål. Här där jag bor är det en klassfråga. Inga 'medelklass' familjer tar hål i öronen på sina barn förrän de är cirka 10 - 12år. Är det så i Sverige också?

• Badfantasten

Mina döttrar har velat ta hål i öronen sista ett- två åren. De fick göra det nu när de är 7 och 8 år.

• TaaDaa

Tycker inte att det finns en speciell ålder,  när föräldrarna tycker det passar.  Anser att föräldrarna har rätt att ta det ansvaret själva.

• MHBW81

Min dotter fick ta hål i öronen på Piercingstudio när hon fyllde 10 i fredags.
    Enligt piercaren är lägsta gränsen för piercing på studio 6 år med närvarande förälder.
    Hon har nu ett par ursnygga titanörhängen som kan färgas efter smak kostnadsfritt.
    Rengöres med steril koksaltlösning minst 2 gånger om dagen med bomullspad eller en tops.
    Man får absolut inte snurra på örhänget då det är som att be om infektion.
    Dotterns kompisar var lite avundsjuka över hennes snygga örhängen då de själva fick billiga plastgrejer när de gjorde på salong med pistol.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • KCL

När de är stora nog för att kunna ta hos en riktig piercare. Pistol kommer inte i närheten av mina barns öron. 

Jag önskar att mina föräldrar hade haft samma vett. Fick ta hål med pistol som 5 åring och jag har problem med mina hål.

• fyrabarnsmor4

Äldsta flickan (idag är hon 8 år) pratat om att få hål i öron.
    Jag frågat varför hon ville ha det, hon sa att många på hennes skolan har det och är yngre än henne.
    Jag berättat för henne att jag var 13 år då jag fick hål i öron.
    Det är för att jag har egna pengar så jag får göra vad jag vill med mina pengar.
    Hon tycker det lät bra så hon kan vänta tills hon fyller 13 år.

Jag fick min bankomatkort samt IDkort när jag var 13 år. Då var barnbidrag på 750 kr. Men jag (även min systrar) fick 650 kr /månad för att få 600 kr extra varje halvår dvs sommarlovspengar samt julpengar.
    Jag o min man ska göra samma sak med barnen att de får vänta med hål i öron samt bankomat-kort o IDkort  vid 13 års dagen.

• korfu08

Vår dotter var 5,5 år när hon tog hål i öronen och det har gått bra hela tiden inte några sår och inte något skrik vid håltagningen. Hon ville verkligen själv och det tror jag är viktigt

• Judiths

Jag är lärare i åk 1. Många av mina elever har nyligen tagit hål i öronen, de är då alltså 7-8 år

Svar på tråden när ta hål i öronen på barn? Ålder :)