Inlägg från: nordhem |Visa alla inlägg
  • nordhem

Enbarnsföräldrar, titta hit!

Här är en till som har ett enda barn och vi kommer förmodligen inte ha fler heller. Känns bra att det finns trådar som denna- stödgrupper för oss som ska stå emot alla frågor ;)

Vi bor i GBG, jag är 32 och min man 34, vår dotter närmar sig 2,5 med stormsteg och en massa trots! 

• nordhem
    Vit Lilja skrev 2012-10-08 13:50:05 följande:
    Åh kul! Välkommen! Ungefär som vår son då, han är en relativt nybliven 2-åring men jösses vad han testar. Än så länge är det fullt hanterbart, men börjar bli ordentligt nervös inför 3-årstrotsen. Han ska inte ha på de blå byxorna, han ska ha de röda. När han får på sig dom röda ska han ha pyamasen på sig för det VET han att han inte får. Och så är det med allt! haha 

Han ska ha kakor till frukost, välling till middag och gummistövlar inomhus, ALLT han vet att han inte får. Om vi säger "ja" till någonting så var inte det roligt utan då börjar han igen med något nytt han vet att han inte får. Så det går inte att misstolka haha. Dessutom ser vi att han kollar i ögonvrån när han kastar leksaker och häller ut kaffe på golvet. Allt för att se vad gränserna går. Och visst är det jobbigt, men jag ser det ändå som att han utvecklas till att bli stor nu, en egen individ med egen vilja. 

Har du en omgivning med många jobba frågor eller är du befriad från "men HUR kan du göra så mot ditt eget barn?" 
    haha, det låter bekant! Hon har varit lugn en period men nu är trotset tillbaka igen! Allt är NEJ och så utbrott på det! 

Vi har inte fått några elaka frågor så men det är alltid en undran - det gör att man blir så osäker om man gör rätt och "tänk om" och så vidare. Det är svårt tycker jag, tänker mest på henne och hur hon kommer reagera när hon börjar förstå att hon inte har syskon osv.  Och sen att verkligen ALLA har två barn, jag har en enda kompis som har ett barn.

• nordhem

Förresten, jag känner igen det där med att man känner sig lat och dålig förälder.. men jag vet inte, det kanske är mest ens eget samvete? För att normen säger annorlunda? Vad tror ni?

En bekant sa till mig: Skaffa aldrig ett till barn. Ett barn är ett barn, två barn är fyra barn.

Jag vet inte, det verkar vara extremt kämpigt och jag vet inte om vi skulle klara av det i vår lilla familj. Man ska leva också och kunna njuta av sitt liv- inte bara kämpa. 

• nordhem
    Vit Lilja skrev 2012-10-08 15:48:35 följande:
    Haha jo, det är klart man blir osäker. Både jag och sambon har oerhört dåliga erfarenheter av syskon så vi vet att det inte alls behöver bli att man är bästa kompisar med sitt syskon och inte alls att syskon är det finaste man kan få. 

Vad menar bekanten med det? Jag förstår inte?

Jag tror säkert att jag skulle klara av fler barn om jag hade velat, för när det är någonting man verkligen vill, så klarar man det. Men nu känns det outhärdligt med en graviditet till, som jag var sååå dålig under. Förlossningen var en mardröm också, även tiden efter. Men det har mycket lite att göra med min åsikt om fler barn, det har inget alls med det att göra. 
    Han menade på att med två barn så blev det mer än "bara" ett syskon- det var helt galet mycket mer att stå i så att säga. Han har två barn. Har dock hört folk säga det innan att det blir verkligen en jätteskillnad. 

Jag hade också en hemsk graviditet, bra förlossning men inget jag vill göra om igen. Jag tycker nästan att  det känns värre nu när man vet vad som komma skall mot innan när man tänkte på förlossningen och inte hade någon aning egentligen vad som väntade en. Men graviditeten är nog den största bromsklossen här, dessutom så vet jag inte om vi skulle klara att ha ett till barn, vi har inga i närheten som kan avlasta och tanken på att börja om igen känns inte så lockande även om man blir hemsk nostalgisk när man ser ngn gravid eller håller en mini. Det har sina fina sidor men jag vet inte.... det är lång väg dit just nu. Så jag brottas väldigt mycket med de här tankegångarna. 
  • nordhem

Nu har tankarna på ett barn eller två börjat snurra på högvarv hos mig igen, det jag tänker på mest är att hur hon kommer mottas bland andra barn som har syskon - kommer hon känna sig utanför och konstig?

En i vår närhet vars syster hade haft en tuff första förlossning sa förskräckt "Tänk om hon inte kommer vilja ha fler barn efter detta?"  

Det slår mig hela tiden hur märkligt och konstigt att bara ha ett barn är i dagens samhälle?  Jag vill inte att min dotter ska ses som en udda person, ska känna sig utanför eller som bortskämd bara för att hon inte har syskon. Har tänkt mycket på min egen barndom och insett jag har varit väldigt ensam, något som hängt med i vuxen ålder - känslan av att "någon" fattas. Vet dock inte vad det är.

Min man är också ensambarn och trivdes som fina fisken. han bodde dock i huset bredvid en kusin som blev nästa som hans bror under hans uppväxt.

Ville mest skriva av mig för jag känner mig väldigt förvirrad helt plötsligt.  

Svar på tråden Enbarnsföräldrar, titta hit!