Inlägg från: Frankie Bean |Visa alla inlägg
  • Frankie Bean

Enbarnsföräldrar, titta hit!

Vevoz skrev 2021-08-05 11:30:10 följande:

Jag tampas ca dagligen med en skam o skuld att jag troligen inte fysiskt o psykiskt orkar med en till graviditet o fler än mitt nuvarande barn.

Sen hjälper det inte att man matas av ?jag växte upp som ensambarn o hatade det? snacket.. hatar dessutom ordet ensambarn för de är sällan ensamma barn ju, det finns vänner o familj i bilden.

Folk vill verkligen få det att låta som syskon är livets mening och den bästa presenten till sitt barn, men hur många av dem som pushar detta tror ni har bra kontakt med sina egna syskon?

Har själv känt skuld men när jag analyserat det inser jag att den enbart härstammar från omgivningens fördomar. Hela Kina är fullt av endabarn! Alla hade säkert inte en dålig uppväxt, hahaha!

Nej, du gör helt rätt som inser dina begränsningar och fungerar som förälder åt det barn du har. Det är inte så enkelt som att bara "skaffa" ett syskon och allt blir super. Om syskonet föds med en funktionsnedsättning, kommer du att orka det? Om det blir tvillingar, hur hanterar du det?

Har två bröder, en med både fysisk och psykisk funktionsnedsättning, min relation till honom är klart annorlunda än med min normalstörda bror. Inte att jag älskar någon mindre, men det blir en annan dynamik helt klart.
Svar på tråden Enbarnsföräldrar, titta hit!