• Notariatet

Innepool bara kul ett år?

Tittade på hus med innepool, då kom det en snubbe som sa att det har vi redan och är bara kul första året, sedan används den sällan. Kan det vara så?

Vad har du här att göra då sa jag, men han gillade annat.
    Har sett många hus med igenlagda pooler och golv över eller bara torrlagda.

• Svar på tråden Innepool bara kul ett år?
  • missen73

Tror många inser hur mycket jobb det är o att det kostar en del att driva en pool

• Skit i det du

En snubbe? Typ en annan spekulant?

Kan ju va så att han försökte snacka ner huset för att han själv ville ha det?

För övrigt vet jag inte, hade jag haft hus med pool hade jag haft simhud mellan tårna nu =)

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Notariatet
    missen73 skrev 2012-08-27 22:36:24 följande:
    Tror många inser hur mycket jobb det är o att det kostar en del att driva en pool
    En innepool borde inte vara så mkt jobb och täcks den över, som många verkar missa annars,  kostar det mindre värme och avfuktning. Men tar en massa plats.
  • Notariatet
    Skit i det du skrev 2012-08-27 22:36:47 följande:
    En snubbe? Typ en annan spekulant?

Kan ju va så att han försökte snacka ner huset för att han själv ville ha det?

För övrigt vet jag inte, hade jag haft hus med pool hade jag haft simhud mellan tårna nu =)
    En köpare ja så det lät konstigt men han ville ha bättre garage.
    Tittade på ett annat med innepool, synd att det har en pool där sa en, då har ni kommit fel sa jag.
  • missen73

Den ska fortfarande hållas klorad o ren även om den är inne , det kan gå sönder pumpar dukar mm som kostar oxå

• Skit i det du
    Notariatet skrev 2012-08-27 23:08:08 följande:
    En köpare ja så det lät konstigt men han ville ha bättre garage.
    Tittade på ett annat med innepool, synd att det har en pool där sa en, då har ni kommit fel sa jag.
    Jo men tänk dig att du hittat ditt absoluta drömhus, då gör du ju allt för att andra inte ska bli intresserade, eller hur?
    Risken är ju att priset går upp ganska mycket annars.

Så jag hade nog inte lyssnat på andra spekulanter utan mer på andra poolägare osv =)

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Madeleonten

Det beror väl helt på hur man är. När vi hade pool så var det helt klart så som du skriver för min sambo medan jag som älskar att bada nyttjade poolen flitigt. Sen tror jag att man har mer nytta av en lite större pool som man kan simma i än en mindre som bara går att plaska runt i.

• Butterscotch

Hade jag skaffat innepool hade jag sett till att den gick att använda för träning, antingen genom att bygga den lång nog eller genom att sätta in vad-det-nu-är-för-teknik-som-behövs (vet att det finns något som skapar motstånd så att det går att träningssimma även i en liten pool). Annars blir det nog lätt som du säger, att det bara är kul en stund i början.

• Notariatet
    Butterscotch skrev 2012-08-29 06:11:20 följande:
    Hade jag skaffat innepool hade jag sett till att den gick att använda för träning, antingen genom att bygga den lång nog eller genom att sätta in vad-det-nu-är-för-teknik-som-behövs (vet att det finns något som skapar motstånd så att det går att träningssimma även i en liten pool). Annars blir det nog lätt som du säger, att det bara är kul en stund i början.
    Jet-stream
  • Butterscotch
    Notariatet skrev 2012-08-30 01:55:04 följande:
    Jet-stream

Tack det ska jag komma ihåg om jag någon gång blir med pool
  • lubbe12

Innepool (och utepool också för den delen) står inte i proportion till kostnaden. Att bygga den kostar en bra slant men det som verkligen avskräckte oss när det var aktuellt var den VERKLIGA driftkostnaden, alltså inte den kostnaden som mäklaren/ säljaren uppgav. Det visade sig att säljaren bara hade haft poolen uppvärmd ca 1 helg/ månad och då tar det ca 24 timmar att få upp dräglig temperatur - bada i 1 dag och sedan stänga av värmen. DET kostade ca 1000:-/ månad. Skulle man ha poolen uppvärmd konstant (har man små barn vill de ju bada NU, inte säger de till 1-2 dagar innan..) pratar vi ca 10 000:-/ månad...detta var iofs en hyfsat stor pool.

• johandra
    lubbe12 skrev 2012-11-10 20:22:16 följande:
    Innepool (och utepool också för den delen) står inte i proportion till kostnaden. Att bygga den kostar en bra slant men det som verkligen avskräckte oss när det var aktuellt var den VERKLIGA driftkostnaden, alltså inte den kostnaden som mäklaren/ säljaren uppgav. Det visade sig att säljaren bara hade haft poolen uppvärmd ca 1 helg/ månad och då tar det ca 24 timmar att få upp dräglig temperatur - bada i 1 dag och sedan stänga av värmen. DET kostade ca 1000:-/ månad. Skulle man ha poolen uppvärmd konstant (har man små barn vill de ju bada NU, inte säger de till 1-2 dagar innan..) pratar vi ca 10 000:-/ månad...detta var iofs en hyfsat stor pool.
    Fast det låter helt vansinnigt dyrt..Håller man poolen på konstant värme så blir det betydligt billigare än så. Klart det kostar mycket att värma upp kallt vatten för att sedan låta värmen dunsta inför nästa uppstart...

Vi har utomhuspool (en ovanmarkare som är halvt nergrävd) och den kostar oss ca 500kr/mån i el under sommarmånaderna. Nu skaffade vi poolen i somras och som vi alla vet så var det ju inte den varmaste sommaren direkt men vi hade en värme på mellan 30-31 grader hela sommaren. Men några 10k/mån finns inte en chans.... 
    Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • johandra

Om den används mycket eller ej beror väl på vad man är för typ av person. Här hemma skulle den användas dagligen om det gick, men vi har ett alldeles för litet hus för att få plats med en pool inne ;)

Och så vidare värst mycket jobb anser inte vi att det är iaf. Nu har vi ju vår pool ute men vi dammsuger 1gång/v i ca 10min, lägger i en ny klorpuck ca 1/v samt backspolar filtret några ggr per säsong..Kemin kan man ju skaffa automatik för, likaså med dammsugningen (bara att skaffa en robot som sköter jobbet) osv...Det blir vad man gör det till helt enkelt :) Kan inte se att det skulle vara så mycket mer arbete med en inomhuspool?

gå in och läs på www.poolforum.se så hittar du säkert nåt matnyttigt där ska du se  

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Kastrullresan

Vi har vänner med inomhuspool och det är dyrt att värma upp och som besökare upplever man en oerhört stark klorlukt i hela huset. Det luktar helt enkelt badhus i hela huset.

• dfuoih
    Kastrullresan skrev 2012-11-12 18:10:25 följande:
    Vi har vänner med inomhuspool och det är dyrt att värma upp och som besökare upplever man en oerhört stark klorlukt i hela huset. Det luktar helt enkelt badhus i hela huset.
    Dåligt planerad ventilation? Lägg lite pengar på en saltklorinator för en låg och jämn klorhalt. Sen finns det andra reningsmetoder numera tex baquacil.

Om poolen är dåligt isolerad, inte övertäckt (detta gäller även inne) och värms med direktverkande el kan det nog bli dyrt visst. Men lägg lite pengar på en värmepump och täck över poolen så skall det inte behöva kosta så mycket.

Vi värmer vår utomhuspool på ca 50 kubik till 32-34 grader på sommaren för ca 1000kr/mån. Jämför den kostnaden med en badsemester för hela familjen så tycker inte jag det är dyrt i alla fall.

Poolen används mycket mer om det är enkelt att bada. Dvs enkelt att ta på/av täckningen, göra rent osv. Så om man lägger lite pengar på att automatisera det så blir det mer bad enligt min erfarenhet.

• riboflavin

Jag har nog ärligt talat använt poolen hemma (hos mamma och pappa) varaenda dag sen den installerades tills jag flyttade hemifrån. Så den var definitivt rolig längre. Jag simtränade varje dag och minsa syskon badade flera gånger i veckan.

Så det beror nog  på om man gillar att bada :)

Men det kan ju bli dyrt. Pappa installerade solvärme och en jordvärmeväxlare (tror jag det heter) och gick över till saltvatten efter något år eftersom det kostade för mycket tyckte han. 

När jag skaffar en permanent boende så ska vi definitivt ha pool (men då kanske en lite mindre variant, ett sk swimspa). 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Innepool bara kul ett år?