Hur gör ni på nätterna, när barnen kommer?
Jag har en dotter på snart 3 år. Från att hon var nyfödd tills hon var drygt 1½ år sov hon i spjälsäng i vårt sovrum sen flyttade hon in till eget rum. Anledningarna var några stycken, för det första så störde vi varandra, hennes pappa snarkade och väckte henne och även hon hade mycket ljud för sig som gjorde att jag vaknade av. Sen kände vi båda att vi saknade att få ha "vårt" rum, tiden på kvällen i sängen för prat, läsning och "annat" kändes viktig.
Generellt har hon alltid sovit rätt så bra, och flytten till eget rum gick över förväntan. Visst ropade hon på oss lite då och då, då provade vi i första hand att lägga henne ner i sin säng, funkade inte det fick hon komma in och sova mellan oss.
För ungefär ett halvår sedan kände jag att hon var för stor för spjälsäng (hon har dock aldrig visat tecken på att hon ville klättra över, det var snarare så att sängen började kännas för kort) så hon fick en växa-säng, där hon kan gå i och ur själv. Även den övergången gick över förvänan, i början fick hon välja säng och det blev vanligare och vanligare att hon ville sova i "stora-tjejen-sängen".
Nu till problemet, det blir allt vanligare och vanligare att hon kommer in och vill sova hos mig/oss. I början var det kanske 1-2 nätter i veckan men nu är det snarare en regel än ett undantag. Jag har ingenting emot tanken på familjesäng, problemet för mig är att jag inte kan sova med henne brevid mig. Hon rullar runt, sparkas, dockan kommer farandes, nappar överallt, hon ska pilla mig i håret mm mm. Jag går på knäna när jag har haft ett par sådana nätter på raken, det håller inte.
Hade hon bara kommit in, somnat om och legat nåtsånär still så ser jag inget som helst problem med att barn sover hos sina föräldrar, men när det inte funkar för mig, alls, hur gör man då? Hur har ni andra, som inte heller sover bra med barnen i sängen, gjort? Jag vill ju inte känna att hon ska känna att hon inte är välkommen, egentligen, samtidigt som jag vill att hon ska känna att vi alla sover bäst om vi sover i varsin säng.