• ominte

Min dotter tycker att hon är ful :-(

Ja vad säger man till en nyss fyllda 5-åring som säger att hon är ful?

Vi har mycket närkontakt och säger ofta att hon är smart, rättvis, uppfinningsrik och är en fin person, vi peppar henne för att hon ska tycka att hon är bra men hon svarar alltid att hon tycker att hon är ful. "Jag tycker inte att jag är fin mamma" eller "jag tycker att jag är ful och det tycker alla andra också", kan hon säga ofta.
    Vet inte hur man bemöter det? Känns märkligt att säga "näääe men du är VISST fin". Fast jag gör ju det ändå för att jag inte vet vad jag ska säga. Vill ju liksom gå till botten med den känslan hon upplever.

Kanske har att göra med att vi sällan säger att hon är söt, vacker eller ja annat "utseendemässigt"? Ska man det? Gillar inte att kommentera och säga att hon är söt, hela tiden. Gör jag fel?

• Svar på tråden Min dotter tycker att hon är ful :-(
  • ominte

hej
    tack för svaren! Hon är nyss fyllda 5 och kan inte  sitta och prata och argumentera, tyvärr. Det är för mycket och för långa meningar och invecklade frågor för henne. Börjar jag prata med henne om det så säger hon bara att hon är ful för att hon har märken i ansiktet och på benen (blåmärken på knäna och födelsemärkesprickar - vad heter de egentligen)?

Jag frågar vad hon tycker är fint så säger hon "när man inte har såna fula märken som jag har". Jag brukar visa henne att jag själv har både märken och finnar i ansiktet, då säger hon "jamen du är den finaste som finns ändå".

• ominte

Tack för era svar! Anledningen till att vi inte fokuserat så mycket på utseendet är för att vi lagt mer tid och tanke på att puffa hennes självkänsla, dvs istället för att säga att hon är duktig när hon ritar eller duktig när hon klättrar i träd, säger vilka vackra färger hon valt till täckningen eller vilka starka ben hon har som kan klättra så högt. Tex..

Jag säger mycket oftare numer att jag tyckler hon är vacker, att hon har vackra bruna ögon eller att jag blir glad att se hennes vackra leende.

Jag säger det där om att alla ser olika ut oberoende av prickar eller liknande så är alla fina. Igår skulle hon prata med sin farmor via skype och frågade mig flera gånger om hon hade något pennstreck eller kladd i ansiktet och vågade inte visa sig förrän jag hade kontrollerat att så inte var fallet. HOn är så gällande det mesta, hon vill inte bli uppmärksammad hemma, om jag ska berätta för hennes pappa att hon ramlat av cykel eller kunde stå på händer. Det är som att hon inte vill bli uppmärksammad, oavsett utseende eller prestation. Och det kanske är så, precis som för oss vuxna tänker jag? Skulle inte vilja att tex min man satt och berättade på jobbet att jag ramlat eller att jag lärt mig cykla.. Kanske sånt man vill berätta själv, i rätt sammanhang? Ja jag vet inte..spånar bara

Jag tänker mig  också att någon på dagis säger att hon tex har kludd i ansiktet eller  att de sitter och kollar / letar på varandra efter födelsemärken (bruna småprickar). Utan någon som helst värdering men att hon tar det på stort allvar och inte vill att någon ska se och påpeka det. Hon är sådan i andra fall också..
    Jag vet inte hur man ska få henne att stå emot trycket när andra barn konstaterar att hon tex har ett rivmärke på kinden eller en prick på armen. De lägger ju ingen värdering i det men hon verkar ta det så på nåt sätt.

Svar på tråden Min dotter tycker att hon är ful :-(