Vinter overall test 2012
Hej! ni som prenumererar på vi föräldrar, finns det någon som har lust att lista upp årets overall test?
Hej! ni som prenumererar på vi föräldrar, finns det någon som har lust att lista upp årets overall test?
Didriksson kom trea.
Kappahl fick mycket dåligt på tåligheten.
Jeez! Undrar hur mycket de andra overallerna tål? Dotterns Kaks såg oanvänd ut efter förra vintern och hon blev aldrig kall i den.
Jag hörde bara positivt om kaxs o de sålde ju slut innan vintern började så de verkar vara bra ändå! Vi hade kaxs thermobyxor o de ser nästan oanvända ut!
Men har ni något annat tips eller är reima det enda man borde köpa efter detta tipset?
Har haft vinterkläder från Ellos(tuffer), Pop, Kaxs, Reima och Didriksons. Enligt min erfarenhet så har alla hållit väta och kyla bra. didriksons fick förra året ett par små hål.
Den som varit absolut bäst har varit overallen från reima! Tunn och följsam, håller för bad i vattenpölar, låga minusgrader och otroligt bra slitstyrka! Dessvärre så är min femåring väldigt bestämd när det gäller kläder så det blev 2-delat Didriksons i år igen.
Jag bara ubdrar en sak. Är dedär testen verkligen oberoende?
Förra året hade vi en ticket 2 heaven till dottern, och den fick SÄMST i test de året. Men den var fantastisk, hon blev aldrig blöt, aldrig kall och det var smidig att röra sig i, bra knäppning + en massa andra bra saker. tror vi betalade 1300 för den.
När jag pratade med säljaren i butiken om detta blev hon mkt upprörd och sa att dedär inte stämmer (vilket jag själv fått erfara) Är det någon annan som känner att testen inte stämmer efter att i använt produkterna?
Vi kommer köpa en likadan detta år igen för att vi är så nöjda:)
Jag tänkte på en sak...
Vill gärna köpa en billig Coops overall, om den är SÅ bra. Men:
KAN MAN LITA PÅ TESTET?
Jag menar, de som gör testet, de köper ju inte den i butiker, utan specialbeställer dem på fabrikerna. Är det så svårt för fabrikerna att gissa att den beställda overallen kommer att testas? Därför gör de kanske en "extrabra" overall, och inte alls samma som hamnar sedan i butiker.
Tetset görs i augusti- början av september, och fabrikerna börjar massproducera overallerna i slutet av september, eller hur?
Tänkte på det på grund av förraårets strull med Reima, som råkade få dåliga betyg, för att de skickade "utställningsexemplär" utan riktiga membran och textiler, därför att de har inte hunnit tillverka vinteroverallerna än.
Då kan det väl vara lätt att göra tvärtom: förbereda i förväg en extremt bra overall och sälja den till alla som beställer den så tidigt, för att det säkert kommer att vara just de som testar!
Tror att sådan "lurendrejeri" skulle löna sig, för att folk köper gärna dem som är Bäst i test. Och om det skulle avslöjas, då kan de ju alltid säga som Reima, att de inte hunnit börja med massbroduktion än, så de fick tillverka en separat overall.
Jag tycker att det är misstänksamt at många av de billiga overallerna gick SÅÅÅ bra betyg, och många även förbättrade sina overaller sedan förra året utan att det påverkade priset...
Vad tror ni?
Några av de dyraste modellerna, som exempelvis Tec från Reima, fick testets lägsta värden på vattentäthet, medan billigaste modellen, Cordura från H&M, tillhörde dem som fick högsta betyg på vattentäthet. Prisskillnaden mellan dessa två overaller är drygt 1000 kronor.
Reimas relativt låga betyg för vattentätheten avviker från tidigare tester där Reimas overaller fått högsta betyg.
– På grund av den tidiga testningstiden var vi tvungna att beställa testplaggen separat före produktionen, och tyvärr har fabriken använt så kallade provtyg för tillverkning av testplaggen. Den tekniska nivån på provtygen når nödvändigtvis inte nivån av tygen avsedda för produktionen, eftersom tillverkningsmängden är så liten, förklarar Mailis Mäkinen, kvalitetschef på Reima betygssänkningen.
www.kappahl.se/media/0232065343642_F_02.png
Hej!
Har köpt denna overall till min son. Han hade helst velat haft en rosa (han är 4.5 år). Stod i valet och kvalet mellan rosa, röd (mer neutral) och så denna då.Köpte denna då den hade alla färger :). Jag tycker bara själv att den är så hemsk... Vad tycker ni? Kan ju tillägga att sonen tyckte den var jättefin, så jag får väl bara bita mig i tungan....
Hej!
Är förälder med vuxna barn nu, men kommer ihåg hur viktigt det var med en bra vinteroverall. Den ska vara varm, smidig, vattentät, hållbar, perfekt passform och snygg! Då för 10-15 år sedan köpte jag alltid Reima som jag var supernöjd med. Nu finns det en ännu bättre och framförallt billigare overall som tillverkas i Estland med svenska och finska tyger (av arbetare med drägliga arbetsförhållanden). Det är Remu Travalle, finns på en butik på Tradera, rekommenderas! Ta en titt!
OBS! Tror inte testen är tillförlitliga, men ger en jämförelse av pris och funktion.
Trevlig Helg! Lena