• pandyb

Althera?!

Sonen på 3 månader var hos läkaren och gjorde pricktest. Han testades för ägg och mjölk och reagerade på båda två, mest på ägg. Jag bad om att få ersättning utskrivet då jag efter hand vill gå över från amning till ersättning. Läkaren sa att jag måste träffa en dietist inban jag får ersättning utskriven. Men jag fick med en burk med Althera hem för att testa. Sonen tog Altheran direkt och vi bedöutade att byta ut varannan matning mot ersättning till en början. Det har nu gått fem dagar och jag upplever att sonen har blivit skrikigare dessutom är bajset grönt och luktar så in i bänken äckligt att jag nästan kräks av det, likaså fisarna som ocksåkommer oftare. Bajset är segt i konsistensen och sonen bajsar inte av sig själv.. Vi får hjälpa honom med både pysventil och termometer för att bajsa, ut kommer mängder!!!! Han behöver tömma sig varje dag känns det som, men det gör han inte. Ikväll skrek han hysteriskt och ville varken ta flaska eller bröst. Efter att vi hjälpt honom att bajsa blev det något bättre och han somnade tillslut vid bröstet av ren utmattning??? Burken med Althera är slut ska ner till apoteket imorgon och köpa ny, ska jag be och få testa en annan? Vilken i så fall? Eller ska jag gå över till att helamma igen? Min BVC sköterska är värdelös, får ingen hjälp dör. Kan ringa till läkaren och få en telefontid men det dröjer säkert några dagar! Dietisten ska vi till nästa fredag den 7:e. Det finbs en ersättning som heter pepicate eller något?! Kan den vara värd att testa?

Nils 090419 *storebror* Arvid 120517 *lillebror*
  • Svar på tråden Althera?!
  • Marre81a

Det där med bajs och fisat luktar urk samt att bli skrikigare känner jag igen. Min tös blev likadan av Altheran. Fick mer ont i magen av att äta den och blev super hård av den oxå.
    Hon gillade inte den så mkt heller.
    Vi fick testa Pepticate, oj vilken skillnad det blev på både lilltjejen och avföringen.
    Den både luktar och smakar bättre!!
    De båda ersättningarna kostar i stort samma och borde inte vara några problem för er att få det utskrivet.

• pandyb

Tack för dina synpunkter ska se om de har den på apoteket imorgon då!
    Usch det är så hemskt att se de små lida!

• Marre81a

Såg nu i mitt inlägg att det lät som att avföringen både smakar och luktar bättre ;)
    Givetvis menar jag ersättningen hihi.

Ja testa den, den har även prebiotika i som stärker immunförsvaret samt gynnar tillväxten av goda tarmbakterier

• Vinterankan

Hoppar in här. Mitt barn har en massa utslag som BVC-sköterskan trodde kunde vara allergi mot ersättningen (ammar inte). Hon föreslog att vi skulle testa nutrigena och althera. Nutrigena vägrade sonen att äta (och det förstår jag, usch vad det smakade illa). Althera åt han bättre men inte alls lika bra som den vanliga ersättningen. Men hon sa ingenting om att det skulle finnas ytterligare en sort. Smakar den mer likt vanlig ersättning än vad althera gör? Althera var det hon sa var den goda. Ska till barnläkaren imorgon och om hon också tror det är allergi och vi behöver recept så är det ju bra att veta vilket märke man ska be om recept på.

• pandyb

Jag googlade på det och kom fram till att den skulle smaka bra, men vi har ju inte testat den än!

Hur har ditt barn svarat på Altheran? Hur är avföringen?

• Vinterankan

Han har bara ätit den sedan lunchtid idag så det är för tidigt att säga. Men han har ju ätit ersättning sedan han föddes och jag slutade amma för en månad sedan (är 3,5 månader nu) så hans mage är ju redan van vid ersättning som ju är lite mer svårsmält. Bajset har luktar illa sedan vi började med ersättningen.

• Vinterankan

Han bajsade när jag inte var hemma. Min sambo sa att det var hemskt och att han fick kväljningar av lukten. Och då måste det varit riktigt illa för han är verkligen inte den kräsmagade typen och vi har ett äldre barn så han är ju han vid blöjbajs från äldre köttätande barn vilket ju inte är det roligaste. Är nog första gången någonsin han klagat på doft från bajs faktiskt. Men vi har fått pepticate utskrivet nu i alla fall fast det dröjer för det behövde beställas. Vilken tur att den här tråden startades precis samma dag som vi själva började med althera dagen innan vi gick till läkaren så att jag kunde få info om pepticate. Läkaren var tvungen att gå via Google för att kolla upp den innan hon skrev ut.

• pandyb

Fattar inte hör får man bekosta ersättningen själv fram tills man träffat dietist.... Även ifall pricktestet visade på allergi...
    Var på apoteket idag och beställde tre burkar pepticate till totalsumman av 690:-!

Nästa fredag ska vi till dietist, hoppas den ska fungera bättre så hon kan skriva ut den!

Har en vän som är dietist hon hjälpte till att lösa på innehållsförteckningar och vågade nästan garantera att pepticate skulle hjälpa vår son!

• Vinterankan

Varför ska ni till dietist? Det har inte vi varit. Vi har inte ens gjort något pricktest för han var så prickig på hela kroppen att det inte gick att pricka. Eftersom att vi inte bytt tvättmedel och inte ammar någonting (så vi kan utesluta min kost) så tyckte läkaren att det troligaste var allergi mot ersättning och skrev ut recept direkt.

• pandyb

Jag vet inte riktigt men så verkar det fungera här :(
    Läkaren sa att hon inte kunde skriva ut... Men där drog hon en lögn har vi förstått! Hon sa att det måste gå via dietist!

• Marre81a

Ja usch vad pengar vi fick lägga ut innan vi fick det på recept. Vi skulle bekosta 1,5 vecka själva först för att se om magen blev bättre.
    Sedan när det väl skulle skrivas på recept så krånglade det men den som skulle beställa det, hon glömde bort !
    Så vi fick betala ett antal tusenlappar innan vi fick det....

När jag kom med alternativet Pepticate till bvc och läkaren så hade de inte så mkt koll på den, de fick googla. Men dietisten visste lite om den i alla fall.
    Men vi tyckte den var jätte bra till dottern... Magen skötte sig bra oxå på den :)
    Lillan tyckte Pepticate var god :)!

• Marre81a

Hos oss var det en sjuksköterska som skrev ut den.. Verkar inte som att alla har den behörigheten att skrivs ut livsmedelsanvisning.

• pandyb

Var och hämtade pepticate idag och sonen tog den! Hoppas hoppas att den gör hans mage bättre!

Svar på tråden Althera?!