• Themis

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Enligt wiki:

Ät potatis, mjölk, frukt, grönt, kakao, kaffe, te och soja.

För så lyder evangelium, dessa är de "basiska" födoämnena enligt Ragnar Berg.

Och den dieten verkar väl iofs inte sämre än många andra som grasserar för tillfället, kan jag tillägga...Obestämd

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Themis

Här är några som har funderat lite:

metabolichealing.com/education/articles/acid-and-alkaline-nutrition-shattering-the-myths/

Myth #1: It is GOOD to be alkaline, it is BAD to be Acidic

Truth: It is BAD to be Alkaline, it is BAD to be Acidic. Most people, including uninformed doctors, naturopaths, and alternative health people throw around terms like acid and alkaline, but have very little understanding of what they are actually talking about. It is a fact that acidosis is pathological, and can wreak havoc on the body. What is not known as widely in the health world, is that alkalosis is ALSO pathological and will cause just as many, if not more problems with your health. In fact, the majority of people that I see in my practice are TOO ALKALINE. Some common symptomatology associated with Alkalosis:

Hypothyroidism Hypochlorhydria (low stomach acid, HCL) Allergies Wheezing Diarrhea Fatigue Feel more like the ‘tortoise’, less like the ‘hare’ Elevated serum bicarbonate --

Debatten är fri...
  • Themis
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 22:46:57 följande:
    Tack!
    Så hur kommer det sig att människor får cancer då? Professor Otta Warburg vann t. ex. redan 1931 Nobelpriset för upptäckten att cancerceller inte växer i en syresatt miljö med ett balanserat pH-värde.

Cancer är komplext och multifaktoriellt och jag tror inte nån här har tid att ge dig en forskarutbildning, dessvärre.

Snabbversionen:

Celler är inte gjorda för att bli hur gamla som helst, och oavsett vad du gör med dem så blir de slitna genom normal användning och då börjar saker gå fel.

Kroppen har flera verktyg för att reparera DNA och torpedera celler som löpt amok men när man blir äldre så går verktygslådan också sönder p.g.a slitage, kan man säga.

Och evolutionen skiter i om vi dör bara vi hinner fortplanta oss, så resten av livet efter det är egentligen bara ett race mot döden, som vi förlängt med hygien, läkekonst och teknik.

• Themis

Och jag citerar:

"Dietary modification cannot change the acidity of any part of your body except your urine. Your bloodstream and organs control acidity in a very narrow range. Anything that changed acidity in your body would make you very sick and could even kill you. Promoters of these products claim that cancer cells cannot live in an alkaline environment and that is true, but neither can any of the other cells in your body."

Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!