Inlägg från: stickkontakt |Visa alla inlägg
  • stickkontakt

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Visst kan folk äta en massa grönsaker om de vill, det är säkert bra. Att börja sleva i sig natriumbikarbonat är nog mindre lämpligt. Och att citroner skulle vara basiska? Jag vet inte vad jag ska säga.

Jag har också googlat på Ragnar Berg och jag tycker det säger allt om hela konceptet att det förespråkas av folk som hävisar till en enda forskare som var verksam i början på 1900-talet. Det är ju väl känt att de hade full koll på den tiden, ingen galen forskning alls. Eller? Att det dessutom påstås att han är nobelpristagare trots att han inte finns med på några officiella listor är ju bara patetiskt. Visst förekommer forskningsfusk och påhittade titlar, men att hitta på ett nobelpris är lite väl magstarkt och lättavslöjat. 

• stickkontakt
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 22:59:55 följande:
    Kroppen omvandlar citroner till basiska. Nekar du till att cancer bara kan växa i sur miljö?

Jag har googlat lite om citroner. Det enda jag hittar om att de skulle bli basiska är mumbojumbo-sidor som saknar vettiga källor. Angående cancerns tllväxt så är saknar jag kunskap i ämnet. Vad jag förstår så är det dock väldigt mycket som är okänt kring cancer. Jag betvivlar att det är så enkelt som att den inte växer i en basisk miljö. För övrigt är jag väldigt nyfiken på svaret på frågorna Pallas ställde om Ragnar Berg, inlägg 103 tror jag det var.
  • stickkontakt
    Pallas skrev 2012-08-29 23:22:07 följande:
    Hur var det där ett svar på stickkontakts inlägg? Fattar inte alls. Väntar som sagt på svaret på mina frågor i inlägg #103, så jag äntligen kan gå och sova sen. 

Jag fattar inte heller. Goddag yxskaft.
  • stickkontakt
    Pallas skrev 2012-08-30 09:52:44 följande:
    Alltså... är det bara jag som blir lite obehaglig till mods när det antyds att man kan förhindra/bota cancer genom att käka typ nässelpulver eller kalk (eller citron!)? Det skrivs inte rakt ut, men det antyds indirekt.
    Jag tycker det är väldigt obehagligt. Det skrivs ju rakt ut att 1. cancer växer bara i sur miljö, 2. vår livsstil gör oss sura, 3. genom att äta bikarbonat mm blir man basisk. Är det inte att skriva det rakt ut så är det väldigt nära. Det är precis sånt här som gör att alternativmedicin är allt annat än harmlös.
  • stickkontakt
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-30 10:12:00 följande:
    Skrevs det i ett och samma inlägg?
    Det skrevs av samma person. Hur många inlägg ser jag som irrelevant.
  • stickkontakt
    Anonym (sur?) 2012-08-29 11:06:16 följande:
    All denna processade mat, snabba kolhydrater, miljöföroreningar, amalgamfyllningar, alkohol, tobak, mediciner osv påverkar naturligtvis kroppen. Har man då nedsatt kroppsfunktion, eller blivit utsatt för stress, mycket gifter osv så stannar gifter kvar i kroppen= den blir sur.

Anonym (sur?) skrev 2012-08-29 22:46:57 följande:
    Så hur kommer det sig att människor får cancer då? Professor Otta Warburg vann t. ex. redan 1931 Nobelpriset för upptäckten att cancerceller inte växer i en syresatt miljö med ett balanserat pH-värde.

Hela tråden handlar om att man med kosten ska göra kroppen mer basisk. Slutsats: Om man äter rätt får man inte cancer. Någon får gärna förklara hur detta kan tolkas på annat sätt.
  • stickkontakt
    CMM skrev 2012-08-30 12:54:10 följande:
    Vad är skillnaden mellan en molekyl som förekommer naturligt och en exakt likadan molekyl som är framställd i ett laboratorium?
    Det skulle jag hemskt gärna vilja veta också.
  • stickkontakt
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-30 16:35:12 följande:
    Var tror du gifter som vi konsumerar tar vägen? Vad tror du händer när man får för mycket kemikalier i form av "vetenskapligt beprövad medicin"? Vad händer med folk som äter för mycket skitsaker som fett, snabba kolhydrater, processat kött osv? Du tror inte att kroppen påverkas alltså? Du tror seriöst att magsaften löser allt? Eller kan det vara så att kroppens mående beror på vad vi stoppar i oss? Sen om det må vara syntetiska mediciner eller processad mat som får oss att må dåligt spelar väl egentligen ingen roll? Det vi stoppar i oss påverkar hur resten av kroppen mår och fungerar. Trodde de allra flesta visste det.

Klart man påverkas av vad man äter och exponeras för, det tror jag intae att någon säger emot. Men varför skulle just kroppens ph-värde påverkas av sakerna du räknar upp? Har du något som helst belägg för att det skulle vara ditt ph som påverkar hur du mår? Vad är ditt ph och i vilken kroppsvätska har du mätt?
  • stickkontakt
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-30 21:51:24 följande:
    Vad behöver göra då?

Vad händer med kroppar som får i sig för mycket mediciner, snabba kolhydrater, fläskkött och charkuterier men väldigt lite, om några, grönsaker? Menar du att kroppen mår bra trots det?

Nu vill jag diskutera hur man ska få en kropp utan smärtor i bindväven osv. och inte om man får tro som jag gör eller inte. Så snälla håll dig till ämnet.
    Det händer massor med saker om man inte behandlar sin kropp väl. Man kan få diabetes, hjärtsjukdomar, bristsjukdomar, skrumplever med mera med mera. Jag tror inte att någon påstår att det är nyttigt och hälsosamt att leva av tex enbart fläskkött. Att det är väldigt dåligt för kroppen betyder dock inte att kroppen blir sur, om man med sur menar motsatsen till basisk. Om man med sur menar missnöjd så kan man säkert säga så, men det tillståndet avhjälps inte genom att äta natriumbikarbonat.
  • stickkontakt
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-30 23:30:47 följande:
    Att vi som är lite mer vidsynta testar att ta en tesked bikarbonat varje dag i två veckor...och så ser vi om vi överlever
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-30 23:33:38 följande:
    Absolut!  Jag börjar direkt. Sen får våra inte fullt så positiva vänner här se om vi skriver mer efter 2 veckor= överlevt. Och kanske har vi något annat att berätta om äventyret också.
    Jag är övertygad att ni överlever. Med största sannolikhet kommer ni känna er bättre också. Vidare är jag övertygad att ert ph-värde inte ändrats överhuvudtaget och att ni skulle må precis lika bra om ni åt en tesked socker per dag, bara ni trodde att det var natriumbikarbonat.

Att ni kallar det för en studie bevisar bara er okunnighet kring hur vetenskap fungerar.
  • stickkontakt
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-31 00:02:56 följande:
    Allt är relativt. Att 1/5 har frikort på medicin ser inte jag som lite. Tänk så många fler som har problem men som kanske inte medicinerar 100% för det.

"Inom sjukvården är det cirka 3-4 procent av befolkningen som står för hälften av kostnaderna och de cirka 20 procenten av befolkningen som har högkostnadsskydd för läkemedel står för mer än 90 procent av läkemedelskostnaderna." Källa: Hek, SCB

Nej, det gör den inte alltid. Akupunktur används extremt begränsat trots att man försökt införliva den i skolmedicinen i  ca 15 år. Den riskerar dö ut.
    Om 1/5 av Sveriges befolkning har frikort på medicin, hur mycket tror du då att staten betalar för det? Tänk vilken otrolig vinst det skulle vara för staten att helt enkelt be alla sjuka köpa en påse bikarbonat på konsum. Staten bekostar en hel massa forskning. Ändå har ingen lyckats bevisa att det är bra att "basgöra" kroppen.
  • stickkontakt
    reflections skrev 2012-08-31 07:57:07 följande:
    jag kan ta det EN GÅNG TILL:   ert Ph-värde (surheten) ÄNDRAS INTE oavsett vad ni äter - NJURARNA korrigerar det så att det hålls på samma nivå hela tiden, SAMMA GÄLLER MED SALT, BLODSOCKER (om du inte har diabetes) KALIUM och diverse andra ämnen. Det är livsviktiga funktioner som utan dem skulle vi dö direkt. 
    Ni KAN INTE ändra surheten genom att äta något livsmedel. 
    Varför svarar du det på mitt inlägg? Jag skrev ju att det inte kommer ändra PH-värdet. Dock kommer de antagligen må bättre med hjälp av placeboeffekten.
  • stickkontakt
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-31 09:00:52 följande:
    Mig veterligen innehåller kroppen inte radioaktivitet naturligt, men bikarbonat innehåller den!
    Då får du läsa på bättre. Radioaktivitet finns överallt naturligt, även i människokroppen. 
  • stickkontakt
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-05 21:57:05 följande:
    Källa på påståendet tack!

Googla på vattenförgiftning. Inte ens vatten, som är vår huvudsakliga beståndsdel, är ofarligt i för stor mängd. Det räcker med några liter på en dag för att man ska bli rejält dålig.
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!