• Anonym (sur?)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Jag tror att många av mina hälsoproblem kommer sig av att kroppen blivit försurad. Så nu ska jag basgöra den. Är det någon som har testat bikarbonat och lönnsirapsmetoden som kan berätta vad jag har framför mig?

• Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!
  • Pallas
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-30 16:35:40 följande:
    Men varför istället inte vara lite ödmjuk inför framtiden? Vi vet massor om människokroppen, men frågan är väl om det inte vinns 10 gånger mer att upptäcka?!?! 
    Det är inte en vettig inställning att fylla tomrum i kunskap med fria fantasier.
  • Anonym (syrra)
    Anonym (josse) skrev 2012-08-30 16:37:05 följande:

Jag tror nog att denna läkare vet mer om det än du och TS. Det är dessutom samma sak som många här försökt få er att förstå.
    Men då är det väl himla bra att berätta varför! Illa om nån som utger sig för att vara läkare kan säga A men vägrar B...då är man ute på hal is...
  • Anonym (syrra)
    Pallas skrev 2012-08-30 16:41:01 följande:
    Det är inte en vettig inställning att fylla tomrum i kunskap med fria fantasier.
    Förlåt? Är väl en högst vettig inställning i att vara medveten om att vi inte vet allt än och vara öppen för nya svar på våra frågor! Säger du emot det så är det nog nån annan av oss två som behöver öva sig på ödmjukhet...
  • Landqvist
    reflections skrev 2012-08-30 14:59:28 följande:
    kroppen blir inte försurad - dina njurar sköter din Ph balans automatiskt. skulle du ha acidos skulle du ligga på akuten. om du inte ligger på akuten är du frisk. hej då.
  • Anonym
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-30 16:35:40 följande:
    Men varför istället inte vara lite ödmjuk inför framtiden? Vi vet massor om människokroppen, men frågan är väl om det inte vinns 10 gånger mer att upptäcka?!?!
    Miljön vi vistas i förändras och även kroppen måste ju genom generationer förändras den med. Varför är cancer så vanligt idag? Är det enbart för att vi vet vad det är eller för att det helt enkelt är mer cancerfall bla pga av vår miljö och hur vi sköter vår hälsa? Man vet ju inte varför man får cancer (ibland vet man, ofta inte)...ska vi verkligen kalla folk idioter för att dom idag misstänker lite annat? Sånt som vetenskapen om 25 år presenterar som nydanande forskning och revolution inom cancervården? Ja inte vet jag, men nyfiken är jag

Sorry TS, det var OT men hoppas det var lite ok ändå, tog bara cancer som ex, kan handla om andra sjukdomar också.   
    Inte säkert att den cancer som inte är beroende av skadliga substanser är vanligare nu än tidigare, medellivslängden har ökat och cancer är vanligare i högre åldrar.
    Så det kan mycket väl vara så att människokroppens organ/celler bara har ett visst bäst före datum. 
  • stickkontakt
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-30 16:35:12 följande:
    Var tror du gifter som vi konsumerar tar vägen? Vad tror du händer när man får för mycket kemikalier i form av "vetenskapligt beprövad medicin"? Vad händer med folk som äter för mycket skitsaker som fett, snabba kolhydrater, processat kött osv? Du tror inte att kroppen påverkas alltså? Du tror seriöst att magsaften löser allt? Eller kan det vara så att kroppens mående beror på vad vi stoppar i oss? Sen om det må vara syntetiska mediciner eller processad mat som får oss att må dåligt spelar väl egentligen ingen roll? Det vi stoppar i oss påverkar hur resten av kroppen mår och fungerar. Trodde de allra flesta visste det.

Klart man påverkas av vad man äter och exponeras för, det tror jag intae att någon säger emot. Men varför skulle just kroppens ph-värde påverkas av sakerna du räknar upp? Har du något som helst belägg för att det skulle vara ditt ph som påverkar hur du mår? Vad är ditt ph och i vilken kroppsvätska har du mätt?
  • Anonym (sur?)
    CMM skrev 2012-08-30 16:40:33 följande:
    Felet du gör är att du förbannar allt "syntetiskt" och hyllar allt "naturligt". Fundera över människans medellivslängd på stenåldern kontra i dag. Om nu enbart "naturligt" är det bästa, varför lever folk generellt längre och längre?
    Gör jag? När det gäller vad jag äter så är jag noggrann men inte käkar jag vit flugsvamp för det bara för att den är naturlig. Allt är inte människoföda.

Jag behöver inte undra eller fundera, hygien och penicillin är de stora skillnaderna, plus tillgången till mat. Förutom den viktigaste orsaken av alla, den drastiskt minskade spädbarnsdödligheten. Folk blev 100 år även på 1600-talet förstår du.

Varför minskar medellivsåldern i vissa länder redan nu tror du? Kanske för att folk äter fel och förgiftar sina kroppar. Du vet kanske inte det men man kan inte leva på pizza och processat kött. Då blir kroppen sjuk.

Vad tror du ligger bakom att man förväntar sig att antalet diagnosticerade med cancer förväntas öka med 75 % (!!!) till år 2030?

"Människan har på kort tid introducerat 100000 kemikalier som inte fanns tidigare och många kan inte brytas ner i naturen. Samtidigt har vi i stor skala gått över till en diet baserad på snabbt nedbrytbart socker, något som orsakat insulinresistens och diabetes, säger Brun Ulfhake.

I USA rapporteras en minskad medellivslängd i vissa etniska grupper och Brun Ulfhake är övertygad om att både kemikalier och den sockerrika dieten kommer att påverka ålderskurvan även här.

–Men ingen vet ännu hur stor den inverkan blir." Källa SvD (Brun Ulfhake, professor i anatomi vid Karolinska institutet.)

• reflections
    Var tror du gifter som vi konsumerar tar vägen? Vad tror du händer när man får för mycket kemikalier i form av "vetenskapligt beprövad medicin"? Vad händer med folk som äter för mycket skitsaker som fett, snabba kolhydrater, processat kött osv? Du tror inte att kroppen påverkas alltså? Du tror seriöst att magsaften löser allt? Eller kan det vara så att kroppens mående beror på vad vi stoppar i oss? Sen om det må vara syntetiska mediciner eller processad mat som får oss att må dåligt spelar väl egentligen ingen roll? Det vi stoppar i oss påverkar hur resten av kroppen mår och fungerar. Trodde de allra flesta visste det.

ja men...du blir inte försurad eller "basisk" om du inte är allvarligt sjuk (typ ligger på akuten). Sov säkert på nätterna i vetskapen om att njurarna sköter din salt- och surhetsbalans alldeles själver.
  • Barbamamah

Håller med dig om att en hälsosam livsstil ger en hälsosam kropp och ett bättre mående. Men det var inte det jag undrade över. Jag undrade över sambandet dålig livsstil -> sur kropp -> kroppsliga besvär ??
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!