Inlägg från: Anonym (syrra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (syrra)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

talulah gosh skrev 2012-08-29 22:34:05 följande:
    Det finns inga slaggprodukter som har med pH att göra som har svårt att komma ut i blodet. Surhet bildas av vätejoner, vilka transporteras bort från celler lätt - om "transportmedel" finns ex bikarbonat. Finns inte det tillräckligt av så syns det i blodet. 

Hur vet du det? Att det absolut inte finns några slaggprodukter som genom div kemiska föreningar och tjosan hejsan i slutändan inte påverkar pH?
  • Anonym (syrra)
    Anonym skrev 2012-08-29 22:41:14 följande:
    Det var nog er jag tänkte på. I kroppen som sådan kan ni vara tämligen säkra på att ni är rätt ok. Åtminstone vad PH beträffar.
    Jaha, så jag är surare än den som kallar mig dum i huvudet? Hygglo....

Jag är inte säker på nåt nu för tiden... 
  • Anonym (syrra)
    Pallas skrev 2012-08-29 22:37:33 följande:
    Jag är fullständigt öppen för att vi kommer få nya vetskaper om sådant vi inte haren aning om idag. Det du säger kan mycket väl stämma, MEN: jag vill ha någon form av rimlig grund att stå på. Cirkelresonemang, obskyra hemsidor och anekdoter biter inte på mig. Jag vill ha något som tyder ens det minsta lilla på att det kan förhålla sig som ni skriver, annars tycker jag att det är direkt olämpligt att laborera med pH-balansen i kroppen. Med det tankesätt du/ni representerar kan man ju lika gärna komma på i framtiden att intagande av bikarbonat och nässelpulver är livsfarligt.
    Nu får du nog läsa mina inlägg igen! Jag representerar inte nån förespråkare av att mäta pH. Jag ser rimligheter i att det mkt väl kan stämma men som jag tidigare skrivit, jag är just nu för dåligt insatt!

Nässelpulver, björkaska och bikarbonat antar jag, notera antar, har använts länge för såna här besvär. Högst troligt är det ju inte nåt nytt påfund det här med att man, då ev, är sur i kroppen. Innan vetenskapen skred framåt i rasande takt botade man trots allt många symtom (eller lindrade) genom sånt som vissa vill kalla kvacksalveri!

Det står var och en fritt att tro och tycka och tänka vad dom vill! Får man ingen hjälp och man har oftast diffusa symtom som påverkar ens vardag, och är lite vidsynt i sitt tankesätt, så förstår jag att folk testar andra vägar. Jag gör det själv...    

Den som lever får väl se vad framtiden har att erbjuda. kan bli spännande! men blodiglar används ju numera inom modern vetenskap så jag håller ganska få saker som orimligt jag har potenta läkemedel växande på ängen bortanför huset...  
  • Anonym (syrra)
    Anonym skrev 2012-08-29 22:46:35 följande:
    Ok. Då föreslår jag att du följer den evidensbaserade vägen och litar på forskning som lett fram till bevisat effektiva terapier. Alternativet är aldrig baserat på seriös forskning, då hade det ingått i skolmedicinen.
    Och när jag inte får hjälp inom skolmedicinen? Det de kan erbjuda är smärtlindrande tabletter....när jag själv laborerar med kosten och nu även alternativ behandling och mår bättre....ska jag vika mig, stoppa i mig tabletter, må sämre pga biverkningar och krascha totalt? Eller ska jag försöka nåt annat?

Finns massa behandlingar som självklart fungerar och är noga utvärderade...men för oss små människor, med diffusa symtom, där läkarna vägrar läsa studier som visar att nåt annat kan funka bättre?   
  • Anonym (syrra)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 22:51:49 följande:
    För det första, nej det var inte så snällt att kalla dig slut i huvudet, men å andra sifan har du redan gjort det samma - om ej rakt ut - genom att påskina att jag skulle diskutera på dagisnivå (sten i glashus, btw)

Jag använde ordet kvacksalvare eftersom jag VILLE ha ett nedlåtande ord. Jag skrev "trodde att kvacksalvarna" för att raljera om det inte gick fram. Poängen är att det är just sur i blodet som det brukar pratas om i dessa sammanhang, så min fråga kvarstår - varför inte bara ta ett blodprov?

Ja, jag vet vad metabol och respiratorisk acidos är. Jag vet också vad ketoacidos är. Det var därför jag tog för givet att TS tog lungorna som exempel - eftersom de faktiskt har med pH att göra. Alla dessa saker som du räknar upp har dessutom en sak gemensamt - man ser det på en blodgas! Tata!
    TS pratar om samma sak, fast i mildare form. Eller åtminstone är det det som förespråkare för basisk föda gör.

Frågan kvarstår: Eftersom så många anser sig vara sura borde det vara enkelt att bara ta ett blodprov. Ingen motsäger att maten de förespråkar är nyttig - det är bara anledningen till att den skulle vara bra som vi ifrågasätter (eftersom det inte finns någonsomhelst forskning)
    Men du diskuterade ju på dagisnivå! Jag är ärlig! För jag ansåg att du sjönk lågt ner! Innan jag gjorde det! 
    För VILL man ha nedlåtande ord, i en sån här diskussion som faktiskt betyder nåt för vissa människor. Som inte fått hjälp, som vägrar vara hjälplösa och därför letar vidare! Men visst, raljera på du om du känner att det är den rätta vägen i livet för dig! (får man ingen hjälp, lär man inte heller få en remiss för blodprov ) Går säkert att fixa på annat håll, men nu var det inte skolmedicinens sätt att tänka som var grunden i det här.

Du tog för givet, men kanske inte skulle ha gjort det. Då hade du sluppit kalla mig dum i huvudet tex...sen behöver du inte berätta samma saker om och om igen, speciellt inte för mig, du vet...syrra...blodgas..jag vet..

Nä, det är inte så enkelt, eftersom man har olika syn på hur vävnaden i kroppen funkar! Det är min utgångspunkt efter att ha läst en del om hypo typ 2. Ingen vedertagen diagnos, men vem vet, om fem år...jag vet inte hur ett vävnadsprov på mig skulle se ut, tänk om det visar ett annat pH än det i blodet...?!?!?      
  • Anonym (syrra)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 22:58:38 följande:
    1) Jag är inte arg. Jag är irriterad eftersom jag har försökt föra en diskussion på någotsånär vetenskaplig/naturvetenskaplig nivå, men blir anklagad för att sänka nivån (av en person som uttrycker sig som en tioåring, samt inte verkar förstå hur kroppen fungerar trots att hon är sjuksköterska).
    Du, det var DROPPEN!!!!!
  • Anonym (syrra)
    Anonym skrev 2012-08-29 23:08:25 följande:
    Funkar kostomläggning så gå på det. Alternativ behandling beror ju lite på vad den är. Öronljus eller kristallhealing är ju tämligen harmlöst, ur terapeutisk synvinkel, men när det kommer till örter eller andra produkter som ska intas bör man iaktta viss återhållsamhet. Placebo ska inte underskattas heller så upplever du en förbättring av sockerpiller så är ju det bra också. När du nu skriver som du gör i detta inlägget så undrar man vilken åkomma du lider av. Diffusa smärtor tolkar jag det som. I så fall, och med tanke på ditt yrke, så funderar man på vilka reaktioner din kropp ger baserat på din professions psykosociala situation. Det är fler än en ssk som fått diffusa problem genom yrket. Kan det finnas orsaker där som skulle kunna påverka din fysiska hälsa?
    Oj oj oj vilka härliga tolkningar av sin hälsostatus man kan få genom FL, tack så mkt, men tyvärr var det inte speciellt rätt Jag har en diagnos...via den vanliga sjukvården...och normala värden på prover, säger doktorn...vi är inte helt överens, då jag har symtom, som tyder på att min kropp inte är optimalt medicinerad. Högst troligt lär den inte heller bli det med den medicin sjukvården erbjuder. Men att försöka få sin kropp i balans och då genom att titta på fler saker än enbart där min diagnos sitter...så tror jag, och hoppas, att jag på sikt kommer att må bättre. Kroppen är en helhet, många läkare har svårt att förstå det...den behandling jag valt att testa ser till helheten, självklart även det psykiska måendet, saker kan förbättras men huvudproblemet finns inte där (tro mig, jag har analyserat mig själv ganska ingående en ganska lång period).
  • Anonym (syrra)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 23:09:39 följande:
    Självklart ska man leta efter andra sätt att må bättre! Det är inte det jag vänder mig emot (jag brukar ofta rekommendera folk att se över sina kostvanor om de har besvär med något kroppsligt och min mormor blev av med en dödlig ulcerös colit genom att sluta äta socker. ja, det låter tokigt, men är sant) Det gör inte att jag tycker att man ska rekommendera folk att äta bikarbonat! Inte ens att man ska säga att det beror på acidos! Det gör inte heller att jag tror att alla med ulcerös kolit skulle bli botade av att sluta äta socker, eller att jag skulle påstå att det beror på att de är för sura. Jag skulle däremot kunne rekommendera  dem att TESTA att låta bli att äta socker. Eftersom det inte kan skada! Att äta bikarbonat kan skada.

Men varför är du då så arg på mig?  Har jag rekommenderat bikarbonat? Möjligt att jag i mitt första inlägg bidrog med att min naprapat föreslog det för mig. Dosen 1 tsk om dagen, som man tidigare tog mot halsbränna...men har du nån källa på hur mkt bikarbonat man ska äta för att det ska bli skadlligt? Jag har ingen aning.
  • Anonym (syrra)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 23:17:13 följande:
    Läs igenom dina egna inlägg till mig så kanske du inser att du inte är så oskyldig som du vill få det till. Som man behandlar andra blir man behandlad själv. Dina inlägg till mig har varit oerhört provocerande, så om du har någon som helst självinsikt förstår du nog varför jag var irriterad. Jag brukar inte kalla folk för dumma i huvudet, och jag medger att det inte är trevligt.Det ber jag om ursäkt för.  Dock tycker jag att du borde se din del i det hela...

Läs inlägg 117 där jag svarar dig, du började anklaga mig för att ordbajsa...sen gick det av bara farten....så som man behandlar andra...sten i glashus...men bara för att jag inte tycker samma som dig i allt, är det provocerande menar du?

ja jag svarade dig först, och avslutade den raden med en smiley, för att jag försökte skoja till det lite! Men då är väl allt mitt fel då, för att jag försökte lätta upp stämningen, men det missförstods...eller?

Din ursäkt är dock godtagen. Ja, jag hängde på neråt, jag erkänner (vilket jag redan erkännt innan) men jag försökte också höja nivån genom att be dig hoppa uppåt...

• Anonym (syrra)
    talulah gosh skrev 2012-08-29 23:26:36 följande:
    Jag är inte arg på dig. Tråden handlar om det populära att påstå att kroppen är för sur, och då brukar det rekommenderas att man äter bikarbonat. TS har pratat om det själv. Därför pratar jag om bikarbonat. Du ifrågasätter hela tiden det jag skriver, så därför svarar jag dig. Vad du som person äter är jag tämligen ointresserad av.

Varför det inte är bra att äta bikarbonat?Därför att det ska vara surt i magsäcken. Äter man för mycket bikarbonat blir det rubbningar och för högt pH där. Detta gör bland annat att man lättare får infektioner. Det är en anledning som jag tycker räcker. 

Hur mkt är för mkt bikarbonat då?

Ja, jag svarade dig en gång...sen började du anklaga mig...så jag tror nog inte bara det hänger på mig att du snäser...för nåt är det ju... och du häver ur dig saker om min roll som sjuksköterska och sånt gillas inte...jag har läst mina inlägg igen och kan faktiskt inte finna att jag är provocerande, inte på nåt vis i min värld. Jag ställer frågor till dig, visst, nån/några har jag inte ens fått svar på. Men det kanske upplevs provocerande när man inte kan svara? Jag vet inte.... 
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!