• Anonym (memyself)

Får jag behålla barnen?

En vän säger att jag har noll chans..
    Levt med pappan sen de var de var under tre år, nu har han fått nån knäpp och stuckit, säger att han inte vill ha någon av oss..

Vad kommer hända med barnen? kommer jag inte få ha kvar dem? Jag ser dem som mina egna  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-29 10:28
    Barnen är i skolåldern nu.

• Svar på tråden Får jag behålla barnen?
  • Anonym (öhhh)

nej de kommer du inte.

• Anonym (memyself)
    Anonym (öhhh) skrev 2012-08-29 10:24:53 följande:
    nej de kommer du inte.
    Varför ett så kort svar? Vet du inte så behöver du inte svara.
  • Makrame

Varför skulle du ha 0 chans? Bad gör dig till en dålig förälder?

• Anonym (memyself)
    Makrame skrev 2012-08-29 10:31:35 följande:
    Varför skulle du ha 0 chans? Bad gör dig till en dålig förälder?
    Eftersom de inte är mina biologiskt.. 
  • Makrame

Ah, sorry, såg inte att du inte var förälder. Var finns den andra föräldern då?

• lindaha

Jag antar att du inte är deras biologiska förälder? Och mamman finns inte heller kvar i bilden?

Isåfall kan du ansöka om att få ha kvar barnen, de ska utgå från barnens behov, och deras rätt att ha kvar tryggheten 

• Kjell2

Om du inte är vårdnadshavare eller biologisk förälder har du väldigt små möjligheter att få behåll barnen mot pappan vilja. Bästa sättet är att du försöker få till en dialog med barnens vårdnadshavare, t ex pappan, och hoppa på lite god vilja.

Är du riktigt desperat kan du kontaka familjerätten men det skall mycket till att du ska få umgänge mot pappans vilja.

• Anonym (memyself)
    Kjell2 skrev 2012-08-29 10:33:55 följande:
    Om du inte är vårdnadshavare eller biologisk förälder har du väldigt små möjligheter att få behåll barnen mot pappan vilja. Bästa sättet är att du försöker få till en dialog med barnens vårdnadshavare, t ex pappan, och hoppa på lite god vilja.

Är du riktigt desperat kan du kontaka familjerätten men det skall mycket till att du ska få umgänge mot pappans vilja.
    Han bryr sig inte, han vill inte ha dem själv längre..
  • Anonym

Har de inte en biomamma? Jag tror det är liten chans att du kan "få" dom.
    Du kan ju utredas för att vara familjehem?

• Anonym

I första hand vill man att barnen ska vara hos biologiska mamman eller biologiska pappa, Är ingen av de lämpliga eller vill att ta hand om barnen så önskar man två saker, att barnen stannar inom familjen och att de får ha kvar sin trygghet. Finns det några far- eller morföräldrar som vill ta hand om barnen har de nog tyvärr större chans att få ta hand om barnen än du har, just för att de är biologisk familj. Om du är sammarbetsvillig och väldigt gärna vill ta hand om barnen och barnen vill bo med dig är det absolut möjligt att du får ta hand om de. Chanserna ökar ytterligare om mamma eller pappan uttryckligen säger att de vill att barnen stannar kvar med dig OCH du anses förmögen att ensam ta hand om barnen. Att de då  enchans att stanna i samma skola osv är även de faktorer som talar till din fördel. Hur gamla är barnen, ju äldre de är ju större chans att deras vilja tas med i beräkningen när de gäller att bestämma vart de ska bo.

• hlie
    Om pappan inte vill ha med sina egna barn att göra, och ifall barnens mor inte häller är i bilden. 
    Då får man väl gå vidare till modern, och fråga ?
    Och eller, söka om att få adoptera. (?)
    Du har inte alls 0 chans. Men sen vet jag inte hur stor chans du har. 

Kolla denna sida om familjerätt -  http://www.socfamratt.se/ 

Det kommer gå bra :) Ge inte upp bara.  
  • Kjell2
    Anonym (memyself) skrev 2012-08-29 10:34:43 följande:
    Han bryr sig inte, han vill inte ha dem själv längre..

Då får du ta ett snack med den andra vårdnadshavaren, om det finns.

Finns det andra barn med i bilden, halvsyskon tex. En bra argumentationlinje kan vara att låta barnen ha fortsatt kontakt med sina syskon.

Är läget väldigt illa, dvs misär, för barnen kan ett snack med familjerätten kanske vara en idé.
  • Lilia

Kontakta socialtjänsten om ingen av de biologiska föräldrarna vill ha eller har möjlighet att ha barnen boende hos sig kan du bli familjehem. Helst vill man familjehemsplacera hos släktingar, men de tar hänsyn till om du har haft barnen boende hos dig länge också. Lycka till, hoppas du får behålla barnen. =)

• Hannah76

Om ingen av bioföräldrarna vill ha banren och båda har lämnat dom så är väl soc redan inblandad?

• Anonym

Pappan är vårdnashavare och vill inte ha barnen längre. Då gör socialtjänsten en utredning om den andre biologiska föräldern (modern) kan ta hand om barnen. Om hon inte kan det av olika anledningar så tittar man på familjehemsplacering. Och då kan du ha stora möjligheter att få barnen placerade hos dig då du redan är en trygg vuxen i barnens liv.

Men tänk på att som familjehem ska du alltid jobba för att barnen på sikt kan flytta hem till sin biologiska förälder (pappan/mamma) så du har ingen självklar rätt till barnen. Dock så finns det fall där styvföräldrar har fått umgänge fastställt i tingsrätten då man sett att det varit för barnens bästa.

• Anonym

Kontakta socialtjänsten och erbjud att barnen får vara med dig så länge. Sen, om det ska utredas var de ska bo så se till att du låter dem få veta att du räknar dem som dina barn. Lycka till!

Svar på tråden Får jag behålla barnen?