Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

låt oss tala mobbning

Jag tror att mobbning är i princip helt omöjligt att stoppa. Att stöta bort det som man anser som avvikande är väl naturligt för i stort sett alla arter? Jag säger inte att det är positivt, men eftersom de flesta människor har mobbningstendenser så tror jag det väldigt naivt att tro att mobbning i skolorna går att undvika till 100%.

• jaghopparhögt
    supersemlan skrev 2012-09-14 21:39:31 följande:
    Förutsatt att du har rätt i att det är naturligt, tycker jag att det är problematiskt att tala om vad som är "naturligt" då det handlar om något så kulturellt som mobbning. Allt som är "naturligt" är inte bra, i synnerhet inte sådant som människor far illa av. Det kanske är naturligt med våld över huvud taget? 

Dessutom handlar inte mobbning om att stöta bort det som är avvikande, det handlar om att tillskansa sig makt och status. Det handlar om att rädda sig själv i en osäker situation och upprätta en hackordning där någon annan är underst. Vem som helst kan bli utsatt, inte bara den "avvikande".  
    Det jag menade var att det är nog helt omöjligt att stoppa mobbning på skolorna så länge vuxna mobbar och stöter ut de i samhället som är lite annorlunda och oftast inte ens förstår att de gör något fel.
  • jaghopparhögt
    supersemlan skrev 2012-09-15 15:11:41 följande:
    Jag håller inte med. Jag vet att vuxenmobbning förekommer, men inte på alla arbetsplatser, även om det inte saknas "annorlunda" individer. Och skolan ser jag som en arbetsplats som alla andra.

Det är klart att det finns vuxna individer som hamnar utanför samhället också, kanske för att de är "lite annorlunda", men om det betyder att de har blivit mobbade vill jag helst låta vara osagt. Den stora skillnaden mot skolan är i alla fall att skolan är ett väl avgränsat område, där det dessutom finns vuxna som ansvarar för barnen och för att de ska ha en trygg arbetsplats. Dessa vuxna ska alltså se till att mobbningen upphör. Men det är klart, om de resignerar och säger att det är "omöjligt att stoppa" - ja, då kommer den inte att stoppas.  
    Jag menar inte regelrätt direkt mobbning. Utan mer saker  "nä den killen är jättekonstig, han verkar inte ha några vänner alls, obehagligt när man möter honom", när man inte ens känner killen utan går på ytligt skvaller. När man tycker människor och familjer är konstiga bara för att de inte lever enligt den mall som man bör leva enligt samhället. Accepterar man såna strukturer i samhället så tror jag det blir svårt att förklara för barn att man inte ska vara elak mot andra.
Svar på tråden låt oss tala mobbning