Inlägg från: PolyPond |Visa alla inlägg
  • PolyPond

låt oss tala mobbning

Skolan gör för lite mor mobbning, sägs det. Vag gör skolan alls när det kommer till detta egentligen? Vilka strategier finns?

Nu är ju skolan bara en del av samhället och mobbningen finns överallt. Det bildas rörelser emot -Friends t.ex - men hjälper det?

Jag tänker att man som oftast angriper mobbningen på fel sätt. Förutom att vi föräldrar försöker skydda våra barn från att sticka ut, och på det sättet allt mera snävar åt normen för hur man får vara, så verkar inte heller de insatser som finns hjälpa nämnvärt.

Jag är ganska övertygad om att angreppssätten oftast är helt felaktiga, eftersom få verkar ha koll på vad som egentligen är grunden till mobbningen.

Någon gång måste vi börja tala om det här. Vad sägs om nu?

• Svar på tråden låt oss tala mobbning
  • PolyPond

Nu sa jag ju inte att vi inte vågar prata om det, utan att vi inte pratar om det. Åtminstone inte lösningsorienterat.

Delvis håller jag med om att det finns mer möjligheter att sticka ut idag än tidigare, men det gäller trots allt bara vissa områden. Andra snävas istället åt allt mer, och då tänker jag främst på kroppsuppfattning och könsstereotyper.

MEN ganska lite av mobbningen handlar ju egentligen om att någon sticker ut. Mekanismerna bakom är helt andra. Jag önskar att vi kunde prata om dem.

• PolyPond
    CMM skrev 2012-08-29 12:20:35 följande:
    Så länge kreti och pleti lägger mer energi på att leta "förklaringar" och tycka synd om mobbare (de har ju diagnoser! de har ju trassliga hemförhållanden!) kommer problemet inte att minska i omfattning.

Därmed inte sagt att barn med diagnoser eller trassliga hemförhållanden inte ska få hjälp och stöd utifrån detta utan endast att det aldrig får ses som en förmildrande omständighet när det kommer till mobbing. En mobbad struntar blankt i huruvida plågoanden är diagnosfri och har kärleksfulla föräldrar eller samlar på bokstavsdiagnoser och bor ensam med en alkoholiserad farsa. 
    Visst. Men även att demonisera mobbaren anser jag vara fel väg att gå. En grundförutsättning för ett effektivt arbete mot mobbning måste vara att inse att alla kan bli mobbare. Många är både mobbare och mobbade dessutom. Vissa vid olika tidpunkt, andra samtidigt.

Utifrån den utgångspunkten kan vi konstatera vad som skapar mobbare. Och här är grunden osäkerhet och önskan att tillhöra ett sammanhang/gruppen. För att nå en position i sammanslutningen är både vuxna och barn (ofta omedvetet) beredda att angripa andra och är sällan benägna att stå på den utsatta personens sida, i rädsla för att själv tappa sin plats.
  • PolyPond
    Tashie skrev 2012-09-01 19:54:35 följande:
    Just nu går jag i åttan och är lite halvmobbad.
    Så sent som igår blev en kille så kränkt av det ytterst provocerande uttalandet jag gjorde om min rätt till arbetsro att han drog till med "Räck upp handen om du är jävligt irriterad av att Tashie finns!".
    Den närvarande läraren reagerade inte, men min mentor fick reda på incidenten och kom med det underbara förslaget att skolan skulle ta upp det med gossens föräldrar.
    Så fan heller. Föräldrar till mobbare är enligt min erfarenhet de mest förnekande människor som finns. 
    Nåja, inte ALLA. Mina föräldrar erfor både och "på min tid". Men jag önskar verkligen att alla föräldrar insåg att deras barn inte är änglar.
  • PolyPond
    toccata skrev 2012-09-13 20:54:51 följande:
    Skolan är ett spännande ställe på många sätt. Vi har en regering som verkar vilja slå ihjäl skolan, de är på god väg att lyckas, med sina orimliga besparingar.

Det spelar ingen roll hur många fina dokument man producerar eller vad för åtgärdstrappor man har arbetat fram om det inte finns personal som kan driva dessa frågor på ett vettigt sätt.

Tror tyvärr att många lärare, inte alla förstås, som inte orkar för att de är mer eller mindre mentalt utmattade. Det är inte ett försvar utan mer ett konstaterande.

Vi har skolplikt och med det följer ett oerhört ansvar från skolans, kommunens och statens sida.
    Vad föreslår du för åtgärder?
  • PolyPond
    toccata skrev 2012-09-14 21:03:06 följande:

Skolorna är lite av medelmåttornas paradis, en svår uppgift är att få dit anställda som höjer sig över detta, dessa människor traglar sig oftast inte igenom någon lärarutbildning. 

På vilket vis skulle det vara negativt när det gäller mobbning om det nu skulle vara så att personalen var medelmåttor? (avseende vad, för övrigt?)
  • PolyPond
    jaghopparhögt skrev 2012-09-14 22:24:45 följande:
    Det jag menade var att det är nog helt omöjligt att stoppa mobbning på skolorna så länge vuxna mobbar och stöter ut de i samhället som är lite annorlunda och oftast inte ens förstår att de gör något fel.
    Det håller jag med om. Det borde innebära att man kan ta modeller från fungerande arbetsplatser och applicera dem på skolan.
  • PolyPond
    Michael 087 skrev 2012-09-17 21:25:35 följande:
    Mobbing pågår på skolor därför att många av de vuxna som finns där inte tar ett personligt ansvar. Handlingsplaner mot mobbing upprättas för att varje enskild vuxen individ som arbetar på skolan ska slippa ta ett personligt ansvar. 
    Har du några förslag på hur de vuxna ska ta personligt ansvar?

• PolyPond
    Cloudyberry skrev 2012-09-17 21:27:31 följande:
    Det borde bli hårdare, kasta ut mobbarjävlarna på en gång så är skiten bortrensad. Det ska vara nolltolerans.
    Om de både mobbas och blir mobbade då?
    Eller hur bevisar man att något inte "var på skoj", en blick eller ett tonfall?
  • PolyPond
    grind skrev 2012-09-20 10:08:14 följande:
    Få vill tala om orsaken men de flesta vet om den.

Människan är ett flockdjur. Den som beter sig på ett sätt som enligt flocken inte är passande kommer att bli utstött. 
    Det är tyvärr en grov förenkling av sanningen. Eftersom alla är rädda för att bli utstötta, så skapar gruppen mönster för vad som är okej och inte. Dessa kan variera från dag till dag och bestäms ofta av någon som dominerar i gruppen. Den destruktiva dominansen uppkommer i sig ifrån osäkerhet att inte platsa och kan mycket väl vara den som i vissa avseenden "avviker" mest.
Svar på tråden låt oss tala mobbning