Sent tal
Hej!
Jag förstår att du som mamma blir orolig när du får så många märkliga råd.
Det första du ska göra är att börja lita på dig själv och din egen kännedom om ditt barn. Du konstaterar att han är precis som andra barn bortsett från att ögonkontakten kanske är lite dålig och hans talade språk än så länge inte är förståeligt.
Du säger också att det där med ögonkontakten är något ni har i familjen och jag tror som du att det verkligen är något som du kan hjälpa honom med genom att träna honom på att ha ögonkontakt när ni kommunicerar med varandra.
När det gäller språket är det så att barnet börjar med att lyssna och förstå och där verkar det inte finnas några brister. Nästa tydliga steg är att uttala orden. Där gör barn väldigt olika. En del talar enstaka ord vid 1 års ålder, två ordsmeningar vid två osv, medan andra barn är tysta tills de plötsligt kan säga alla ord. En del barn har svårt med uttal av bokstäver men vet vad orden betyder och hur de ska användas.
Alla dessa olikheter brukar sakta men säkert upphöra ju äldre barnet blir. Vid skolstart är det mycket ovanligt att barnet inte pratar. Men vägen dit kan se mycket olika ut för olika barn.
Att din son befinner sig i en flerspråkig miljö kan också påverka hur språket utvecklas. DVS det kan ta lite längre tid men å andra sidan får ju barnet tillgång till flera språk.
Så jag tycker att du ska sluta oroa dig och i stället fortsätta att ge din son det talstöd som han får av dig idag. Man lär sig nämligen allra bäst av dem som man har en nära relation till.
Lycka till!
Margit Ekenbark