Inlägg från: EnGladPingvin |Visa alla inlägg
  • EnGladPingvin

Katten bajsade på golvet!!!!!!!!

Maskrosbarn skrev 2012-08-31 09:06:24 följande:
    Är det hankatter så måste kulorna ha hamnat på plats innan kastrering. Och enligt alla veterinärer jag pratat med, så ska honor hunnit löpa in gång innan.

Det där lät konstigt. Att många veterinärer vill vänta tills de är 6 månader har jag hört, men det på grund av att organen är så små innan dess. Ingen av våra katter har hunnit löpa innan de kastrerats. Har aldrig hört talas om något sådant. Numera är det många som kastrerar sina katter, både han- och honkatter, när de är strax över 12 veckor, men det är inte alla veterinärer som går med på det. Varför skulle de behöva löpa först?
  • EnGladPingvin
    Maskrosbarn skrev 2012-08-31 09:16:56 följande:

Den forskningen skulle jag vilja se. Kring 6 månader är vad som normalt rekommenderas...nån veterinär gör det dock strax före...har köpt flera katter från uppfödare, aldrig stött på någon som kastrerat eller ens tänkt innan dom säljs.(innan 12 veckor alltså)

Jag har inte sagt något om forskning. Kunskap kan ju finnas utan forskningsrapporter. Men min fråga var helt uppriktig. Jag har aldrig hört att man ska vänta tills att katten har löpt och de gånger jag har kastrerat honkatter har jag aldrig fått frågan om de löpt eller inte. Jag har fått frågan hur gamla de är och fått veta att de vill att de ska vara 6 månader, men ingen av mina honkatter hann löpa så tidigt och vi kastrerade dem vid 6 månader utan att de löpt. Jag undrar vad som blir skillnaden om de löpt innan kastrering? Och som sagt är frågan helt uppriktig, då jag själv inte är någon expert på området och aldrig hört om det tidigare.

Hänger man på kattforum.se märker man att många uppfödare numera kastrerar katter som säljs till sällskap och inte avel innan de säljer dem. Inte innan 12 veckor, men kort därefter. Dvs långt innan 6 månader och innan katterna har löpt. Det för att de inte vill riskera att de hamnar i avel. Vad jag har förstått där blir det allt vanligare med tidig kastrering.
  • EnGladPingvin
    Maskrosbarn skrev 2012-08-31 09:40:47 följande:

Kolla vilket inlägg jag citert innan du brusar upp. Var noir som jag svarade. Jag vet inte vad det är för skillnad, vet bara att alla gånger jag varit i färd med att kastrera en honkatt, så har veterinären velat vänta. Och då litar man ju på dom...eller jag har gjort det iaf. Vill uppfödare sälja katten enbart som sällskap, så ska det skrivas in i kontraktet...och följs det inte så kan det bli rättssak av saken. Då begår man ett kontraktsbrott.

Jag ber om ursäkt om det verkade som jag brusade upp, det var precis det jag försökte undvika men jag kanske uttryckte mig otydligt. Min fråga var helt ärlig, jag har aldrig hört talas om att katten ska ha löpt först och jag undrade vad det skulle göra för skillnad. Rent intresse, inga upprörda känslor

Och nu kommer nästa möjligen okunniga fråga. Varför ska man inte kastrera honkatter på sommaren? Om man håller katten inne till såret har läkt, vilket jag hoppas de flesta gör, borde det väl inte göra någon skillnad?  
Svar på tråden Katten bajsade på golvet!!!!!!!!