Inlägg från: Maskrosbarn |Visa alla inlägg
  • Maskrosbarn

Katten bajsade på golvet!!!!!!!!

Kan finnas flera olika anledningar. Kan vara att det var för mycket bajs i lådan. Brukar dina katter ha svårt att dela låda? Isåfall kan det vara därför. Kan även vara så att din katt är sjuk på nåt sätt, inte mår bra. Kan vara protest för att den inte är nöjd med nåt du eller nån annan i hushållet gjort. Upprepas det tycker jag du ska prata med veterinär.

• Maskrosbarn

Är det hankatter så måste kulorna ha hamnat på plats innan kastrering. Och enligt alla veterinärer jag pratat med, så ska honor hunnit löpa in gång innan.

• Maskrosbarn
    Noir skrev 2012-08-31 08:44:33 följande:
    ofta säger man att man ska ha en kattlåda per katt och en gärna en extra om det är möjligt. och är katterna över 12v så är det helt okej att kastrera dom redan nu. Finns visserligen vissa veterinärer som inte vill kastrera än men det finns forskning som säger att det inte spelar någon roll. Många uppfödare säljer sina kattungar kastrerade. Kastrera gärna innan förstalöp /könsmognad så får du harmoniska katter

Den forskningen skulle jag vilja se. Kring 6 månader är vad som normalt rekommenderas...nån veterinär gör det dock strax före...har köpt flera katter från uppfödare, aldrig stött på någon som kastrerat eller ens tänkt innan dom säljs.(innan 12 veckor alltså)
  • Maskrosbarn
    EnGladPingvin skrev 2012-08-31 09:14:09 följande:
    Det där lät konstigt. Att många veterinärer vill vänta tills de är 6 månader har jag hört, men det på grund av att organen är så små innan dess. Ingen av våra katter har hunnit löpa innan de kastrerats. Har aldrig hört talas om något sådant. Numera är det många som kastrerar sina katter, både han- och honkatter, när de är strax över 12 veckor, men det är inte alla veterinärer som går med på det. Varför skulle de behöva löpa först?

Jag vet inte riktigt, kanske för att se så allt står rätt till. Men hankatterna...de måste du väl ändå hört? Det är ju inge konstig alls. Vi har en hona nu, som vi ska kastrera...men veterinären ville vi skulle vänta tills efter första löpte.
  • Maskrosbarn
    EnGladPingvin skrev 2012-08-31 09:26:27 följande:
    Jag har inte sagt något om forskning. Kunskap kan ju finnas utan forskningsrapporter. Men min fråga var helt uppriktig. Jag har aldrig hört att man ska vänta tills att katten har löpt och de gånger jag har kastrerat honkatter har jag aldrig fått frågan om de löpt eller inte. Jag har fått frågan hur gamla de är och fått veta att de vill att de ska vara 6 månader, men ingen av mina honkatter hann löpa så tidigt och vi kastrerade dem vid 6 månader utan att de löpt. Jag undrar vad som blir skillnaden om de löpt innan kastrering? Och som sagt är frågan helt uppriktig, då jag själv inte är någon expert på området och aldrig hört om det tidigare. Hänger man på kattforum.se märker man att många uppfödare numera kastrerar katter som säljs till sällskap och inte avel innan de säljer dem. Inte innan 12 veckor, men kort därefter. Dvs långt innan 6 månader och innan katterna har löpt. Det för att de inte vill riskera att de hamnar i avel. Vad jag har förstått där blir det allt vanligare med tidig kastrering.

Kolla vilket inlägg jag citert innan du brusar upp. Var noir som jag svarade. Jag vet inte vad det är för skillnad, vet bara att alla gånger jag varit i färd med att kastrera en honkatt, så har veterinären velat vänta. Och då litar man ju på dom...eller jag har gjort det iaf. Vill uppfödare sälja katten enbart som sällskap, så ska det skrivas in i kontraktet...och följs det inte så kan det bli rättssak av saken. Då begår man ett kontraktsbrott.
  • Maskrosbarn
    nemo1 skrev 2012-08-31 09:26:58 följande:
    Då skulle jag byta veterinär om jag fick det rådet. Den veterinären borde ha gått i pension för länge sen. Du kan få grymma kissproblem om du väntar. Boka tid redan idag. Och läs på om katter.  Kattstatus.se är en sida du borde läsa.

Jag har läst mycket på den sidan...så känner till den. Jag ska boka en tid i höst(oktober)...sommaren ska man inte kastrera honkatter på.
  • Maskrosbarn
    nemo1 skrev 2012-08-31 09:18:23 följande:
    Katter föds med testiklarna nere. Och att katter ska ha löpt en gång är en gammalt. Väntar du tills dess kan du istället få ett problem med revirkissande inne som även honor pysslar med och som kan bli svårt att bli av med även efter kastreringen. Att de flesta veterinärer vill vänta tills katten är sex månader beror inte på att organen är för små utan för att det finns risk med en sedering. 

Att katter föds med testiklarna nere har jag aldrig hört...eller läst. Ge en källa gärna...så jag isåfall kan läsa och lära nåt nytt.
  • Maskrosbarn
    nemo1 skrev 2012-08-31 09:26:58 följande:
    Då skulle jag byta veterinär om jag fick det rådet. Den veterinären borde ha gått i pension för länge sen. Du kan få grymma kissproblem om du väntar. Boka tid redan idag. Och läs på om katter.  Kattstatus.se är en sida du borde läsa.

Du behöver inte vara otrevlig. Jag är rätt påläst om katter, har haft katter hela mitt liv. Säger inte att jag kan allt dock, men när jag vill ha riktiga fakta så vänder jag mig till veterinärer inte diskussionsforumssidor. Visst finns det ofta kunnigt folk där, men ibland inte. Så man ska inte lita på allt som står på sånna sidor.
  • Maskrosbarn
    EnGladPingvin skrev 2012-08-31 10:01:43 följande:
    Jag ber om ursäkt om det verkade som jag brusade upp, det var precis det jag försökte undvika men jag kanske uttryckte mig otydligt. Min fråga var helt ärlig, jag har aldrig hört talas om att katten ska ha löpt först och jag undrade vad det skulle göra för skillnad. Rent intresse, inga upprörda känslor Och nu kommer nästa möjligen okunniga fråga. Varför ska man inte kastrera honkatter på sommaren? Om man håller katten inne till såret har läkt, vilket jag hoppas de flesta gör, borde det väl inte göra någon skillnad?  

Det är ingen fara. Ibland framgår ju inte allt när man skriver. =) Man ska inte kastrera en honkatt på sommaren(om det inte är akut) eftersom värmen kan göra att det blir infektion. Som rötmånad...kan man säga. Planerade operationer överhuvudtaget undvika på sommaren.
  • Maskrosbarn
    nemo1 skrev 2012-08-31 10:08:30 följande:
    Jag är inte otrevlig utan ger dig bara fakta eftersom du inte visste. En del veterinärer brukar vilja undvika kastreringar när det är varmt som på sommaren då det lättare blir infektion i såret då. Om du inte tror mig så ring en annan veterinär. 

Jag har pratat med 3 olika veterinärer....borde inte det räcka? Vilket fall som helst så litar jag på att dom vet vad dom pratar om och väntar till i oktober.
  • Maskrosbarn

Jag har haft många katter och aldrig problem med kissande inne. Kastrerade och okastrerade. Så jag har haft tur kanske.

• Maskrosbarn
    Noir skrev 2012-08-31 11:18:18 följande:
    Nej nej nej, honor ska inte ha löpt en gång innan! Den stressen är inte bra för katten om man vill ha en harmonisk. Läs på lite själv, många veterinärer kör med gammal forskning för att det inte läser den nya.

Ge mig denna forskning som du påstår finns då. Bad ju om det tidigare också...när du sa att det fanns forskning på det ena och det andra. Du kan ju inte bara säga att det finns och sen inte kunna visa nåt...
  • Maskrosbarn
    Isbit skrev 2012-08-31 12:08:31 följande:
    tjafsa om det där i nån annan tråd är ni snälla. jag har hankatter o dom är inte kastrerade ännu. för små. dessutom har väl inte det att göra med om den ena bajsade inne en gång. antagligen var det väl att det var bajs i lådan redan...

Om du bara har hankatter och dessa problem har börjat nu...så kan det ha med revir..könsmognad att göra. Att dom nu inte vill dela längre. Pröva köpa en till låda, och löser det inte sig då...så hör med en veterinär. Lådan får inte heller stå bredvid maten(om den gör det), då vill oftast katter inte använda den.
  • Maskrosbarn
    Isbit skrev 2012-08-31 12:59:57 följande:
    Men katten har bara bajsat inne en enda gång. Det är inte ett återkommande problem. jag har en låda vid ytterdörren. Det är vit sand med blåa grejjer i...MInns inte vad det heter.

Tycker inte du ska oroa dig...händer det igen kan du ta tag i det. Annars så skulle jag tro att det var en olycka...kanske att det var upptaget när det blev dax. =)
  • Maskrosbarn
    Isbit skrev 2012-08-31 16:05:29 följande:
    Äh klart jag gillar katterna men för den skulle gillar jag inte deras bajs. Sen vadå misstag. Han var ju i ett helt annat rum.
    Kattlucka är väl inget onormalt. Det ger ju katten frihet. Har dessutom sett att det finns kattluckor som man kan ställa in tider på  verkar ju toppenbra.

Jag har testat annan sand & då luktar det & hur mkt man än älskar katter så tror jag inte man vill ha kattskitlukt inne
    Ja, kattluckor kan vara jättebra. Men finns inte som omöjliggör att dom kan ta med sig sin råtta,mus eller sork in...Flört Finns dom med tiden, finns dom dom bara släpper in din katt(alltså din katt har ett halsband som luckan känner av) 

Jag använder mig av EverClean Mutlipel Cat...funkar jättebra, och luktar inte.
    (Nån gång när dom precis skitit och inte hunnit krafsa över så kan det för nån sekund komma lite lukt.)

Jag har gett dig lite förslag till varför katten gjorde som den gjorde.
    Men tycker att om det händer igen, så kontakta veterinär och hör. 

Sen, din katt är ju kring 5-6 månader...så ring och boka en tid i oktober för kastrering tycker jag.  
  • Maskrosbarn
    Isbit skrev 2012-08-31 16:19:08 följande:
    Jag har iaf köpt en ny stor kattlåda Ställt den på ett annat ställe och ska ringa vet. nästa vecka

Tack för tipsen
    Låter bra...tycker som sagt du inte ska oroa dig för att det hände en gång. Glad

Svar på tråden Katten bajsade på golvet!!!!!!!!