Inlägg från: Isbit |Visa alla inlägg
  • Isbit

Katten bajsade på golvet!!!!!!!!

tjafsa om det där i nån annan tråd är ni snälla.

jag har hankatter o dom är inte kastrerade ännu. för små.

dessutom har väl inte det att göra med om den ena bajsade inne en gång.

antagligen var det väl att det var bajs i lådan redan...

• Isbit

Men katten har bara bajsat inne en enda gång. Det är inte ett återkommande problem.
    jag har en låda vid ytterdörren. Det är vit sand med blåa grejjer i...MInns inte vad det heter.

• Isbit

Ja jag tror det var kristall. Den har dom haft sen från första början.
    Jag rensar när det behövs. Tar bajs med en gång.
    LÅdan är en låda bara...ingen huv (vet jag inte ens vad de är)

• Isbit

Konstigt att dom gillat sanden hela sitt liv förutom imorse då....

Dessutom har jag testat annan sand men då stinker det i hela huset!
    Den här verkar vara den enda som tar bort lukten

• Isbit

Jag tror väl att det var för att det var bajs i lådan redan.
    Tänker inte ha en kattlåda inne som stinker iaf..urk

• Isbit
    Birmafröken skrev 2012-08-31 14:02:52 följande:

Lådor med lerbaserad sand i luktar inte ifall det är en bra sandsort och rensas tillräckligt ofta. Tycker du att lådan är ofräsch så gör även katten det och då riskerar du att bajset (eller kisset) hamnar på andra ställen. Det tycker jag är urk!

Har man 2 katter är det svårt att se till att lådan är tillräckligt fräsch för att användas när man inte är hemma och bara har 1 låda.
    Men jag är hemma hela tiden. Lådan används bara under natten
  • Isbit
    Birmafröken skrev 2012-08-31 14:15:23 följande:

Ja, du gör som du vill. Jag vet inte hur jag ska kunna förklara det tydligare för dig vad som bör göras för att förhindra att den hamnar mer bajs eller kiss utanför lådan.
    Verkar bara osannolikt när dom alltid kissar eller bajsar på lådan annars.

hur fasen får man till att katterna går ut o skiter hellre än på lådan??
    Dom kan ha vart ute precis men när dom kommer in så sätter dom säg o skiter på lådan!!!
  • Isbit
    Birmafröken skrev 2012-08-31 14:23:48 följande:

Att katterna går in för att bajsa beror på att de inte känner sig tillräckligt trygga eller hemma utomhus. Utomhuset kanske är en annan katts revir som denne redan markerat med avföring och kiss. Att ge sig tillkänna genom att bajsa på andra katters revir är utmanande och något som de flesta katter undviker.

Är katterna okastrerade ska de inte vara utomhus själva alls.
    överkurs!

Vi bor på landet. Finns inga katter i närheten & verkligen inte på vår gård
  • Isbit
    Birmafröken skrev 2012-08-31 14:32:58 följande:

Principen är iallafall densamma. Det finns miljoner främmande lukter utomhus från andra djur som katterna uppfattar. De vill bajsa i sitt eget revir där de känner sig hemma och trygga. Helst i lådan, men om den inte duger kan en annan del av det trygga inomhusreviret användas.

På landet finns det okastrerade hankatter med enorma revir. Även om ni inte har sett någon så kan era katter ha upptäckt spår efter en sådan. Om du inte kastrerar dina hankatter kan de bli sådana själva, redo att leta upp honkatter hur långt de än får gå för att hitta någon och redo att slåss med rivaler.
    suck

jag ska kastrera dom men dom är fortf för små
Svar på tråden Katten bajsade på golvet!!!!!!!!