Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

Smör i bebismat?! VA?

Läser överallt om folk som konsekvent har smör i barnmaten. Alltså, är folk galna? Blanda smör i hemmagjord barnmat? Använd olja för guds skull så minskar ni på transfetterna det mättade fettet. Mer fleromättat fett istället.

Jag ifrågasätter inte de som har smör i någon enstaka gång men alltid. Olja är bättre gott folk!  Läs t ex livsmedelsverkets rekommendationer!

• Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?
  • Anonym (Maja)
    Nyfiken2012 skrev 2012-08-31 08:40:45 följande:
    Det står väl just smör i livsmedelsverkets rekommendationer?? Barn behöver extra fett, en liten klick smör är inte farligt. Suck vilken hysteri.
    Finns självklart värre saker men det är bara så onödigt  Täppa igen kärlen, dålig vana (precis som mycket socker är en dålig vana) osv.

Olja är bättre fett.

"Barn under två år behöver lite fetare mat än vuxna, eftersom de växer så fort. Till hemlagad mat är det lagom med en tesked flytande margarin eller olja, gärna rapsolja, per portion, om det inte redan ingår fett i maträtten. Färdig barnmat innehåller redan lagom mycket fett, så där behöver man inte tillsätta extra fett."

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/ 
  • Anonym (Maja)
    Lattjo skrev 2012-08-31 08:45:13 följande:
    Min dotter som snart är tre fick diagnosen orolig tarm häromdagen och tänk, hennes läkare sa att det var just SMÖR jag skulle ha i hennes mat för det var bra för hennes tarmar. I intyget till dagis står det smör, Bregott och grädde, ingenting om olja för läkaren ansåg att smör var det bästa. Orka vara så hysterisk, det är ju inte direkt så att man har i ett halvt paket i varje portion...
    Ja men va fan, jag snackar inte om barn med sjukdomar, överkänslighet och dyl! Jag snackar generellt, de flesta barn, naturligtvis! 
  • Anonym (Maja)
    La Lola skrev 2012-08-31 08:49:27 följande:
    Jag skulle ju hellre ta riktigt smör än flytande margarin....
    Ta olja om flytande margarin skrämmer dig!
  • Anonym (Maja)
    Anonym (?) skrev 2012-08-31 08:50:55 följande:
    Jag utgår ifrån att ditt barn inte heller fick bröstmjölk då? Eftersom mättat fett är så dåligt...
    Haha, jag pratar om vilken mat som är bäst när barnet börjar med smakisar och mat. Bröstmjölk är naturligtvis bra.
  • Anonym (Maja)
    Dr Mupp skrev 2012-08-31 08:52:03 följande:
    Margarin ska inte ens klassas som människoföda.
    Alternativet till margarin är i första hand veg. OLJA! Inte smör! Comprendre?
  • Anonym (Maja)
    Dr Mupp skrev 2012-08-31 08:57:37 följande:
    Så mättat fett i form av bröstmjölk är bra, mättat fett i form av smör är dåligt. Varför? 

Sure, om du tror det så får du göra det. Med tanke på hur oljan extraheras så skulle inte jag servera det i första hand.
    Bröstmjölk har som bekant andra fördelar.

Det är intressant att i alla debatter på FL efterfrågas forskning och expertis men inte när det gäller fett...
    Postis skrev 2012-08-31 08:57:01 följande:
    Mig veterligen är det inte transfetter i vanligt smör.
    Nej, det är många som inte vet det.

• Anonym (Maja)
    sara8888 skrev 2012-08-31 08:56:28 följande:
    Orkar inte med människor som du som har så DÅLIG kunskap i mat, som lägge rut såna här inlägg på FL. Lär dig mer om vad oljor och margarin som bara är massa skit gör mot kroppen.

Jag förstår att du måste vara anonym med detta korkade jävla inlägg. Självklart ska vi ha smör i maten som dessutom använd som läkemedel både invärtes och utvärtes..

Här kan du få lära dig lite...
    matfusket.wordpress.com/2010/05/23/vad-ar-ski.../

Det är intressant att i alla debatter på FL efterfrågas forskning och expertis men inte när det gäller fett så är man korkad om man hänvisar till forskning och expertis.
  • Anonym (Maja)
    La Lola skrev 2012-08-31 08:55:49 följande:
    Varför antar du att jag på nåt sätt är rädd för margarin? Obestämd

Varför ordmärkeri? Obestämd
  • Anonym (Maja)
    La Lola skrev 2012-08-31 09:15:29 följande:
    Varför antaganden utan grund?
    Jesus, försök förstå vad jag försökte säga dig istället för denna metadiskussion, Lola.
Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?