• Anonym (Maja)

Smör i bebismat?! VA?

Läser överallt om folk som konsekvent har smör i barnmaten. Alltså, är folk galna? Blanda smör i hemmagjord barnmat? Använd olja för guds skull så minskar ni på transfetterna det mättade fettet. Mer fleromättat fett istället.

Jag ifrågasätter inte de som har smör i någon enstaka gång men alltid. Olja är bättre gott folk!  Läs t ex livsmedelsverkets rekommendationer!

• Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?
  • Nyfiken2012

Det står väl just smör i livsmedelsverkets rekommendationer?? Barn behöver extra fett, en liten klick smör är inte farligt. Suck vilken hysteri.

• Nyfiken2012

Äckligt med olja i mat förresten, själv väljer jag smör om jag ska ha det i maten så varför skulle mitt barn behöva äta äcklig mat.

• Lattjo

Min dotter som snart är tre fick diagnosen orolig tarm häromdagen och tänk, hennes läkare sa att det var just SMÖR jag skulle ha i hennes mat för det var bra för hennes tarmar. I intyget till dagis står det smör, Bregott och grädde, ingenting om olja för läkaren ansåg att smör var det bästa. Orka vara så hysterisk, det är ju inte direkt så att man har i ett halvt paket i varje portion...

• SpanskaFlugan
    Nyfiken2012 skrev 2012-08-31 08:41:39 följande:
    Äckligt med olja i mat förresten, själv väljer jag smör om jag ska ha det i maten så varför skulle mitt barn behöva äta äcklig mat.
    Vad då "äckligt"? Är du 3 år eller? 
  • Anonym (Maja)
    Nyfiken2012 skrev 2012-08-31 08:40:45 följande:
    Det står väl just smör i livsmedelsverkets rekommendationer?? Barn behöver extra fett, en liten klick smör är inte farligt. Suck vilken hysteri.
    Finns självklart värre saker men det är bara så onödigt  Täppa igen kärlen, dålig vana (precis som mycket socker är en dålig vana) osv.

Olja är bättre fett.

"Barn under två år behöver lite fetare mat än vuxna, eftersom de växer så fort. Till hemlagad mat är det lagom med en tesked flytande margarin eller olja, gärna rapsolja, per portion, om det inte redan ingår fett i maträtten. Färdig barnmat innehåller redan lagom mycket fett, så där behöver man inte tillsätta extra fett."

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/ 
  • La Lola

Jag skulle ju hellre ta riktigt smör än flytande margarin....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (?)

Jag utgår ifrån att ditt barn inte heller fick bröstmjölk då? Eftersom mättat fett är så dåligt...

• Anonym (Maja)
    Lattjo skrev 2012-08-31 08:45:13 följande:
    Min dotter som snart är tre fick diagnosen orolig tarm häromdagen och tänk, hennes läkare sa att det var just SMÖR jag skulle ha i hennes mat för det var bra för hennes tarmar. I intyget till dagis står det smör, Bregott och grädde, ingenting om olja för läkaren ansåg att smör var det bästa. Orka vara så hysterisk, det är ju inte direkt så att man har i ett halvt paket i varje portion...
    Ja men va fan, jag snackar inte om barn med sjukdomar, överkänslighet och dyl! Jag snackar generellt, de flesta barn, naturligtvis! 
  • Anonym (Maja)
    La Lola skrev 2012-08-31 08:49:27 följande:
    Jag skulle ju hellre ta riktigt smör än flytande margarin....
    Ta olja om flytande margarin skrämmer dig!
  • Dr Mupp
    Anonym (Maja) skrev 2012-08-31 08:47:00 följande:
    Finns självklart värre saker men det är bara så onödigt  Täppa igen kärlen, dålig vana (precis som mycket socker är en dålig vana) osv.

Olja är bättre fett.

"Barn under två år behöver lite fetare mat än vuxna, eftersom de växer så fort. Till hemlagad mat är det lagom med en tesked flytande margarin eller olja, gärna rapsolja, per portion, om det inte redan ingår fett i maträtten. Färdig barnmat innehåller redan lagom mycket fett, så där behöver man inte tillsätta extra fett."

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/S...
    Margarin ska inte ens klassas som människoföda.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Smör i bebismat?! VA?