• mfe

hur sluta med snuttningen?

Har en dotter på snart 6 månader som snart ska börja äta mer vanlig mat saken är bara den att hon är en riktig snuttunge. Enda sättet att få henne att somna är att hon får snutta, bil funkar och vagn ibland, men annars så är det bara snuttande.
    Jag vet inte hur jag ska göra för att få henne att somna på annat håll även om det inte är helt aktuellt nu mem jag vill vara förberedd på hur jag ska göra.

Min tanke är att amma morgon, mitt på dagen och kväll till att börja med sedan övergå till morgon och kväll, men hur ska jag göra för att få henne att sova de andra gångerna när det inte är amning? Hon vaknar ju tillomed på natten för snuttning även om vi samsover och det har börjat ta på krafterna nu att vakna flera gånger per natt för att hon vill snutta fast jag ligger bredvid. Nappen tuggas bara på och hon kan inte riktigt ta den heller för den delen.

Har just nu sån ångest för jag inte vet riktigt hur jag ska göra riktigt..

• Svar på tråden hur sluta med snuttningen?
  • vattumannen81

Min son kunde också bara somna med hjälp av amning (förutom vagn). Jag började dock jobba när sonen var 6 månader och då tog hans pappa över fl. Jag slutade dock inte att amma utan fortsatte amma morgon och kväll (inför natten). På dagen när pappan var hemma blev det mycket promenader för hans del eftersom sonen somnade bara i vagnen. Men efter ett tag så kunde pappan ligga jämte sonen i vår säng och då somnade han mha napp. När han var 9 mån var han helt enkelt inte intresserad av amningen längre och jag slutade. Så det hela löste sig av sig själv. Dock så sov min son hela nätter från ca 3 mån ålder så vi hade aldrig problem med nattsnuttandet. Sen tror jag att det hjälpte mycket att pappan tog över fl. Kan inte din man/sambo hjälpa till?

• Alexi

Ett tips, strunta i det tills det verkligen krävs en förändring. Dvs ta inte en fajt bara för att du tror att du kanske behöver göra det om tre månader. En månad är jättelång tid för en bebis och det kan hända hur mycket som helst under den tiden. Att amma till sömns är himla smidigt.
    Den dagen man måste söva på annat sätt, då gör man det. Vaggar i famnen, i vagnen, ligger bredvid i sängen eller vad som nu passar just er bäst.

• Snow Crash

Vår son är också en riktig liten snuttegris! Men just nattsnuttandet tyckte jag började glesas ut vid 7-8 månader. Så vänta till det verkligen är aktuellt, det kan som sagt hända mycket innan dess.

Nu är knatten snart 11 mån och somnar gärna i vagnen, samt sover 1-2 pass om dagen till skillnad från minst 3 vid 6 mån. Vissa kvällar kommer han inte riktigt till ro av amningen heller, men då funkar det ofta att lägga honom i sin säng, hålla en hand över ryggen och klappa honom på huvudet, så somnar han efter en stund.

Men, som sagt, vänta med att grubbla på andra lösningar tills det verkligen behövs!

• mfe

tack för svaren!

kanske tar jag ut allt i förskott och borde ta det i vår egna takt..

men om vi säger att hon får en portion gröt och sedan vill sova efter 30 min, kan jag snutta henne ändå eller blir det att hon får i sig för mycket då? det jag oroar mig för ;/ 

• Alexi

De kan aldrig få för mycket av bröstmjölk, man ska amma fritt, gärna första året. Hon kan ju vara törstig eller behov av närhet eller vad som helst, det behöver du aldrig fundera på orsaken till.

• mfe

Åh vad bra!

Undrat länge över det där, men dåså, då kan jag ju fortsätta med hur jag gör :) hade tänkt försöka amma länge så jag hoppas jag har mjölk ett tag till då hon vägrar ersättning (tror inte hon tycker om det) :)

• smalles

Det känns som det skulle kunna vart jag som skrev inlägget. Precis så är min dotter också, strax 6 månader. Funderar på samma saker, samt tycker att det skulle va skönt att kunna gå iväg på kvällen nån gång för att träna eller nåt... Men man kanske ska ha is i magen och vänta ut de små då :)

• mfe

Precis!

Men nu när de börjar äta lite mer vanlig mat kanske de blir som mättare på ett annat sätt och kanske somnar lättare då :) vi får se den här perioden som om den bara varar ett tag, snart kommer vi försöka tvinga dem till en kram, tror man kommer sakna tiden :P

• Vanessaalmeida

Jag har precis samma problem med min son. Han ska snutta hela tiden på bröstet. Han är 6 månader också. Och jag vill sluta med amningen och snuttandet. Men hur gör man?

• hannis

Men hon äter väl inte en hel portion gröt redan? Hon är ju bara 6 månader! :-O

Svar på tråden hur sluta med snuttningen?