Problem med ett barn som ej vill lämnas på dagis.
Jag har en son på snart fyra år som absolut inte vill gå på dagis. Direkt på morgonen när man pratar om att gå på dagis börjar han att gråta för att han inte vill gå dit. Om vi föräldrar envisas med att han ska gå dit gråter han mycket. Det blir gråt hela vägen till dagis.
Det är på samma sätt varje morgon.
Vi föräldrar har pratat mycket med honom om att gå till dagis. Om hur roligt det ska bli. Att han får leka med andra leksaker än han har hemma, gunga, åka kana, cykla mm men det hjälper inte. Vi har också frågat varför han inte vill gå och får oftast inget svar. Ibland säger han bara att han är trött. Vi lägger honom tidigt så det är inte problemet.
Innan sommaren gick han på ett annat dagis men efter ett tag ville han plötsligt inte gå dit. Situationen blev samma som nu på det nya dagiset.
Eftersom han inte ville gå på det förra dagiset tänkte vi att någonting kanske hade hänt där. Att något barn har bråkat med honom och att personalen inte hade sett det eller att någonting hade hänt som gjorde att han absolut inte ville dit.
Jag pratade efter ett tag med personalen om problemet och vi löste det med en ny inskolning men det hjälpte inte.Det gick bra så länge jag eller min fru var med men när vi inte var med ville han inte dit längre så därför bytte vi dagis.
Problemet var alltså inte att någonting hade hänt eftersom han gör på samma sätt nu.
Jag tycker att vi måste lämna honom på dagis fast han gråter hysteriskt. Sätta honom i vagnen och tvinga honom dit för det verkar inte alls hjälpa att låta honom stanna hemma. Min fru vill inte lämna honom på det sättet men jag ser ingen annan lösning på problemet.