Inlägg från: CFly |Visa alla inlägg
  • CFly

Borde alla kläder vara unisex?

PumpkinQueen skrev 2012-09-07 11:12:20 följande:
    Nej, jag använder faktiskt inte meningarna bara för att reta folk. Jag tycker verkligen att det verkar som att du inte riktigt har koll på dessa begrepp och jag tror att diskussionen skulle bli mindre förvirrande och mer rolig om du skaffade dig mer utbildning.

Dessutom är det inte vidare artigt eller medmänskligt att påstå att halva världens befolkning är biologiskt programerad till att vara sämre än den andra halvan.

Ärligt talat så tror jag dig inte. Jag har sett poster inte bara till mig utan till andra med lite små gliringar åt olika håll och mellan raderna provoceringar. Det är det som gör att jag tröttnar och lägger inte mer energi på att svara något vettigt tillbaka heller.

Sen hur verkligheten är så är ju verkligheten som den är oavsett vad vi önskar att den vore.
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 11:13:11 följande:

Men jag har inte kommit med några påståenden. Jag har ifrågasatt era påståenden. Tycker du inte att man ska få göra det?

Jo, fast det är sällsynt att jag har sett dig skriva. Ahh, men se där, det var en intressant studie. Mm. Det kanske kan vara si eller så. Intressant hur förhåller sig det till det.

Oftare ser jag dig skriva. Nä, men den där studien har nog fel för att.. eller det är fel för att.. dem är idioter för att.. osv.

När jag sitter och pratar med folk på fikarasten så tar jag in allas åsikter och kommentarer som säger dem på ett vettigt sätt och tänker mig in i deras situation. Men när någon visar ett papper eller visar fakta på studier osv såklart väger sånt tyngre än andras åsikter om hur de vill/tycker/tror någonting är. Såvida de inte också kan visa ett papper på något annat.
  • CFly

Jag tror att kvinnor o män är bra på olika saker. För att vi är det betyder inte att någon är sämre än någon annan för det. Men bättre o sämre på olika saker.

• CFly

Jag ser ingen anledning att ödsla energi och tid på att leta bevis på att alla människor ska ha samma förutsättning att vara lika bra på allt.

Det tror jag inte man har heller. Jag tror olika kön har olika förutsättningar att bli bra på olika saker och jag ser inget fel med det heller. Jag kommer inte dömma någon efter kön att göra någon viss sak ändå. Men i det stora hela tror jag vi kan bli bra på olika saker.

Det är skillnad på att döma någon och begränsa någon på grund av detta och att tro att man har olika förutsättningar. Dessa två går inte hand i hand.

Då lever jag hellre på och njuter av livet istället och utnyttjar det andra människor är bra på så får jag en ännu bättre styrka då vi är bra på olika saker. :)

• CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 11:46:15 följande:
    Det är ju rätt dumt att utgå ifrån att verkligenten "är" på något visst sätt, om det nu inte går att bevisa det.

Jag anser att om man kommer med ett påstående så bör man kunna försvara det. Att tänka kritiskt är viktigt. Om ett påstående inte tål att bli ifrågasatt, då var det kanske inte så genomtänkt från början?

Så du menar att det är okej att generalisera och säga att en viss typ av människor är på ett sätt och en annan är på ett annat. Jag tycker det är kränkande mot individen.

Ja jag menar att det är ok att generalisera och det är inte på något sätt kränkande. Det är här jag tror feministerna tar fel.

Man måste kunna titta på olika förutsättningar hit och dit och kunna granska det. Men även fast man granskar sånt och är intresserad av sånt betyder det inte att man dömer någon för det, eller att man begränsar någon för det.

Jag kommer aldrig t.ex. hindra en kvinna eller säga något dumt om en kvinna som vill köra rally eller göra något annat grabbigt. Tycker bara det är bra. Men jag kan samtidigt parallellt komma fram till att majoriteten av kvinnor kanske inte vill köra rally därför att si eller så.

Så det går faktiskt att både granska förusättningar och vad de kommer från och samtidigt inte döma eller begränsa någon.
  • CFly

Man kan aldrig bevisa någonting i såna fall.

Oavsett vad du kommer med för bevis så kan jag då alltid säga, men vägen fram till beviset kanske inte var gjord på rätt sätt. Eller hur?

Men så kan vi ju inte leva. Det funkar ju inte.

Vi måste göra så gott vi kan i allt och den som kommer närmast sanningen är ju den väg som får leda oss för tillfället.

• CFly
    PolyPond skrev 2012-09-07 11:52:06 följande:
    Det utgör ett stort problem för alla som inte vill eller kan följa en förmodad majoritet, om man utgår ifrån denna tänkta skara. Det är en utgångspunkt som är väldigt viktig i jämställdhetsarbete att istället förutsätta allt och inget, så att individen får största möjliga frihet att leva och utvecklas.

Tyvärr ÄR det inte skillnad på att tro på olika förutsättningar och att begränsa. Det förstnämnda ger det andra.

Det gör det faktiskt inte alls. Jag tror på de olika förutsättningarna men begränsar ingen. Till och med stöttar den som vill göra något annat.

Problemet jag ser det hos någon som vill göra något annat än majoriteten är i dens egens huvud. Att den personen är rädd för att bli dömd och lägger för stor vikt i vad andra tycker. Därför stöttar jag den personen att skita i vad folk tycker och göra vad han eller hon vill själv. För att stärka den personens psykologi att skita i vad andra tycker och göra vad man vill.

Men även om den personen gör vad den vill betyder det ju inte att det inte finns olika förutsättningar i alla fall.
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 11:52:12 följande:
    Men då måste det väl vara okej med dig, om jag väljer att tro att du är biologiskt mindre lämpad för att använda din intelligens i ett debattforum. Det måste väl vara okej om jag säger så, samtidigt som jag säger att jag inte tycker att du är en sämre person för det? Jag lägger ingen värdering i att vara lämpad att använda sin intelligens på debattforum, jag anser nämligen att alla är bra ändå. Fast på olika sätt!

...eller...var det kanske lite kränkande och elakt av mig att skriva så om dig?
    Nej det tycker jag inte alls.

Om du tror jag är mindre lämpad att debattera i ett forum så är det helt ok med mig så länge du inte begränas mitt användade i att skriva i ett debattforum och att du stöttar mig att få skriva i debattforumet. Men om du kommer fram till att jag är mindre lämpad att göra det så är det helt ok.

Det är helt ok med mig eftersom jag inte bryr mig vad andra tycker. Jag går efter vad jag själv vill göra oavsett vad studier kommer fram till att jag har för förutsättningar att göra.
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 11:55:29 följande:

Så eftersom det är svårt att bevisa saker, så ska man bara ta för givet att det är så att kvinnor och män är bra på olika saker? VARFÖR då?

Jag tycker inte man bara tar för givet det. Jag finner massor av studier och har sett studier och ser med egna ögon att vi är bra på olika saker.
  • CFly
    Simon 681 skrev 2012-09-07 11:57:11 följande:
    Det är ok för män att klä sig i kjol och ha läppstift. Sedan stör sig rätt många människor på det. Men det är där skon klämmer. Folk måste sluta lägga sig i vad alla andra gör/hur de ser ut, etc, om det inte skadar någon annan.

Njae, jag tycker tvärtom.

En sak jag vill säga till alla. Man kan inte påverka hur andra beter sig och tycker. Man måste börja med sig själv.

Steg 1. Sluta bry dig vad andra tycker, ta inte åt dig av det. Gör vad du själv vill ändå. Livet är för kort för att bry sig om andras regler.
  • CFly
    PolyPond skrev 2012-09-07 11:59:10 följande:
    Vi är hur många som helst som är levande bevis för att så är fallet.

Nästan alla beslut som vi tar på en dag är omedvetna. Det har otroligt lite med självkänsla och mod att göra.

Förstår inte riktigt vad du menar. Jag tycker man måste våga och ska få forska i saker som är ur psykologisk och politisk synvinkel känsliga och kan vara diskriminerande. Så länge man inte sen verkligen diskriminerar någon så ska man inte bli förhindrad att ändå forska i dem områdena ändå.
  • CFly

Något jag frågar mig.

Man ser ju på hela naturen för övrigt när det kommer till växter, djur och allt som är skapat att naturen är inte rättvis, den ger inte samma förutsättningar till alla.

Vad är det som säger att människor ska få samma förutsättningar. Jag tror att på samma sätt som olika träd är av olika sorter så har de olika förutsättningar likaså människor som är av olika sorter också har olika förutsättningar. Både var det kommer ifrån men också på grund av kön. Det finns inget vad jag ser som säger att bara för att vi tycker det är känslomässigt rättvist, eller politiskt korrekt att naturen ska ha tagit hänsyn till det och gett män och kvinnor samma förutsättningar.

• CFly
    CFly skrev 2012-09-07 13:12:26 följande:
    Något jag frågar mig.

Man ser ju på hela naturen för övrigt när det kommer till växter, djur och allt som är skapat att naturen är inte rättvis, den ger inte samma förutsättningar till alla.

Vad är det som säger att människor ska få samma förutsättningar. Jag tror att på samma sätt som olika träd är av olika sorter så har de olika förutsättningar likaså människor som är av olika sorter också har olika förutsättningar. Både var det kommer ifrån men också på grund av kön. Det finns inget vad jag ser som säger att bara för att vi tycker det är känslomässigt rättvist, eller politiskt korrekt att naturen ska ha tagit hänsyn till det och gett män och kvinnor samma förutsättningar.
    Fast med detta sagt och misstolka mig inte nu bara för att man känner sig känslomässigt upprymd.

Med detta sagt så betyder det inte att jag ser något kön som sämre. Vi kan vara lika bra men vi har helt enkelt förutsättningarna för att vara bra på olika saker.

Det tjänar mänskligheten på totalt sett om vi är bra på olika saker och kompletterar varandra än att vara bra på samma saker.
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 13:57:20 följande:

Fast det verkar ju som att du bara läser de studier som stödjer dina förutfattade meningar.

Vilken DEL av naturen är det du pratar om? Sjöhästar, där hanen är den som föder barnen? Lejonflocken, där det är honorna som jagar? "Naturen" är ett väldigt stort begrepp, och där existerar väldigt många företeelser.

Hela naturen. Spelar inte så stor roll på vad man går in och tittar på så hittar man att det inte är rättvist för fem öre. Så varför ska mänskligheten vara det. Det förstår jag inte.
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 13:59:14 följande:

Varför skulle det vara detta som gynnar mänskligheten? För mig låter det som något som snarare skulle begränsa människan som art. Flexibilitet verkar mer gynnsamt än rigida könsroller.
    För att olika kön kan ha olika förutsättningar till olika saker är inget som bidrar till någon rigiditet. Snarare att mänskligheten får förutsättningar för ett bredare spektrum totalt sett då än om alla vore lika. Vore alla lika och hade samma förutsättningar så är det ju bara det vi har. Har vi olika så ökas spektrumet på fler tänkbara möjligheter av förutsättningar.

• CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 13:57:20 följande:

Fast det verkar ju som att du bara läser de studier som stödjer dina förutfattade meningar.

Nej det gör jag faktiskt inte. Men jag lägger större vikt på studier som är uppbackade av konkret forskning än teorier som inte har forskning i ryggen.

Sen tänker jag på det sättet också att även om en forskning kanske inte har allt ordagrant korrekt i den. Men om det finns fler forskningar åt ett visst håll än det finns åt det andra så måste det betyda något. Ingen rök utan eld.

Sen det tredje att om någon kommer med något och säger titta här ni är idioter. Ja då känns det inte så kul att vilja titta på det den personen säger.
  • CFly

Vi gör en liten övning PumpkinQueen för att försöka gräva ner stridsyxan och komma varandra närmare.
    Ingenting är bättre psykologiskt än att ge av sig själv till fördel för den andra. Vi gör så här.

PumpkinQueen kan inte du t.ex. nämna en sak du tror påverkar människors personlighet som är på grund av kön?

Så nämner jag en sak jag tror påverkar människor på grund av uppväxten och inte biologin.

Eftersom vi båda har sagt att vi inte tror allt är biologi, och allt är inte uppväxt. Det betyder att det måste finnas saker av båda att ta av. En blandning så att säga.

Jag börjar för den goda viljans skull och ger dig något som du jobbar för: Jag tror faktiskt att mångas syn på det andra könet påverkas rätt mycket beroende på hur man hade det i sin barndom. Om man hade syskon av annat kön eller ej t.ex. Hur föräldrarna betedde sig tror jag kan sätta en grund i hur man sen själv har för personlighet. Sen även mansidealet tror jag påverkas rätt mycket av sin kompiskrets och inte lika mycket från biologin som många vill tro.

Din tur att nämna något jag är intresserad av. Som du själv då tror påverkar människors personlighet på grund av kön.

• CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 14:35:26 följande:

Så du tror att det inte finns någon seriös forskning som stödjer idén att miljön påverkar individen? Då kanske du inte har läst tillräckligt.

Ingen rök utan eld är ett väldigt ovetenskapligt uttryck, som brukar yppas av människor som gillar att dra förhastade slutsatser och sprida illasinnade rykten om folk.
    Jodå, men jag ser ingen som länkar eller hänvisar till någon sådan. Jag ser bara folk som retar sig på dem som verkligen hänvisar till forskning. Istället för att stödja att det är bra att man verkligen stödjer sig på forskning.

Nu använder du personangrepp igen med lite retsam ton. Verkar inte som att du vill på ett vänligt sätt diskutera saker och vara medmänsklig. Även fast du förstår mycket väl vad jag menar så kan du inte hålla dig från att använda mellanraderna provocering och påhopp.
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 14:37:05 följande:
    Jag ser inte värdet i att spekulera i saker som skulle vara könsbundna. Men tack för din vilja att begrava stridsyxan och komma varandra närmare.

Jag försökte i alla fall ge åt ena hållet men du vågade inte ge tillbaka. Kan inte gör mer. Du verkar uppenbarligen inte villig att diskutera saker och våga släppa på sig själv för den goda viljans skull. Det är anledningen till varför inte jag heller ger dig utrymme. I och med detta så visar du att du inte ger utan bara tar efter din egen linje. Om man inte är stark nog att vilja ge av sig själv det säger mer om personen.

Jag har aldrig sett dig PumpkinQueen ge verkligen av dig själv, det starkaste man kan göra och välkomna någon annan. Jag har bara sett dig ta och acceptera andra om de håller med dig.

Ledsen men jag ger min medmänsklighet till andra istället.
  • CFly
    PumpkinQueen skrev 2012-09-07 15:18:24 följande:

Det är helt okej med mig, jag önskar dig lycka till.

Tack detsamma. Fast jag tycker det är tråkigt du inte vill vara vänlig utan är ute efter att provocera människor.
  • CFly
    röderaff skrev 2012-09-07 15:33:44 följande:

Hur kan ett plagg märkt med "for girls" eller "for boys only" vara unisex?
    Sådana märkningar kan finnas antingen på lappen inne i plagget, vilken man förstås kan klippa av, men är också vanligt som tryck på tröjor och liknande plagg. 

Oj, ja det gillar inte jag heller att det står så. Var det svenska plagg eller kom det från utlandet?
  • CFly
    Apopan skrev 2012-09-07 15:38:27 följande:
    Så du menar att det är olagligt eller farligt på något sätta att använda dessa plagg om en har fel kön? :P
    Det håller jag också med om. Jag är en person som vill stärka folks självförtroende och strunta i vad andra tycker. Så egentligen köp och klipp bort.
Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?