Inlägg från: fipa2 |Visa alla inlägg
  • fipa2

Finska Zigenare vs. Romer?

Jag läste på nåt annat forum (omodererat) att romerna inte erkänner finska zigenare som en del av sitt folk. Det skrev flera personer som sade sig vara romer själva. Finska zigenare ävviker ju från andra romer bl.a i.o.m att de är de enda som fortfarande bär den traditionella dräkten, dvs de stora sammetsklänningarna med spets.
    Dessa romer skrev att de inte vill ha något att göra med finska zigenare, och de "bekräftade" de fördomar folk har om finska zigenare.

Jag undrar om det finns nån sanning i det? Är de verkligen två helt skilda grupper?

• Svar på tråden Finska Zigenare vs. Romer?
  • fipa2

Kanske fel tid på dygnet att ställa en fråga

• fipa2

Men är det så att de finska zigenarna är de enda som man verkloigen kan se på att de är romer? Eftersom de har de där kläderna man förknippar med dem? Stora sammetskjolar med spets för kvinnorna, och blanka svarta sor och läderjacka och finkläder för männen?

Läste nämligen att de flesta romer i Sverige är så integrerade i samhället att man inte kan urskilja dem från andra svenskar. Medan de finska zigenarna är lätta att känna igen.

• fipa2

Men om du inte hör till den grupp som kallas finska zigenare, vad för slags traditionell klädsel har din grupp då?

• fipa2

Aha, jag förstår.
    Är östeuropeiska namn vanligt bland romer?
    Typ "Dimitri Sjögren"? (finns en tangosångare i finland som heter så)

Svar på tråden Finska Zigenare vs. Romer?