Inlägg från: marina81 |Visa alla inlägg
  • marina81

Finska Zigenare vs. Romer?

Det jag kan säga är att romer består av lite olika grupper. Finska zigenare är kaalet, sen finns det t.ex. kelderash o lowari som tillhör gruppen rom, o så finns det sinti, som också är en egen grupp osv. Alla är romer fast man är olika grupper, svårt o förklara. De finska zigenrnas klädsel är ingen ursprungsdräkt som alla zigenare haft, den är speciell för dem. Många kaalet kan inte heller romanes, som är det språk romer talar. Det som för samman alla romer är de regler vi har för rent o orent. Sen så är det lite så att de finska zigenarna ser sig själva som mer romer än andra, o det uppstår konflikter..o de beter sig ibland på ett sätt som övriga romer inte gillar..men inte alla kaalet är sånna, man får inte döma andra, men ofta blir det väl så.

• marina81

Kan också säga att jag är för en förening mellan alla romska folk!

• marina81

fipa2

Hehe, mig skulle du kanske inte ta för en zigenare

Nja, det skiljer sig åt, man ska ha kjol för de äldre släktingarna, men t.ex. på jobbet så behöver man inte. Sen så döljer väldigt många att de är romer eftersom det är sån diskriminering. Man byter efternamn, mm.

• marina81

fipa2

Man har vanliga klänningar då man hälsar på de äldre.

• marina81

jo, o kjolen får inte vara kort

• marina81

annars så går jag i jeans mest

• marina81

Ja, det förekommer väl, men de finska zigenare jag känner har antingen finska eller svenska namn, i min släkt har vi svenska namn o bland de albanska romer jag känner har de albanska eller muslimska namn, så det varierar ju. Men nu kommer det många romer från östeuropa hit också.

• marina81

lynnie

Ja, du har så rätt så, ni som är finska romer har ju dessa vackra långärmade blusar , men de flesta andra romer behöver inte ha långärmat eller dölja urringningen, i min släkt så är det inget fel att ha t.ex. ett linne på sig.

indianica

Ja, det som är gemensamt för alla romer är främst regelrna för rent och orent, sen t.ex. religion så finns det ingen religion som alla romer tillhör, utan där har man anpassat sig efter var man levt. Min släkt är kristen, medan min fosterfamilj som är från Balkan är muslimer.

• marina81

Lynnie

Min morfar var inte speciellt religiös, däremot mormor litegrann, och mamma är jättekristen! ..medan jag inte alls bryr mig mycket om religion.. ..o hos min fosterfamilj så är det bara en av mina yngre bröder som är utövande muslim..men jag tror många går med i Pingstkyrkan för gemenskapen också, en bekant till min pappa som är rom från kosovo konverterade från islam till kristendom då han kom till Sverige, just för o kunna va med i pingstkyrkan ..synd att det ska vara spänningar mellan olika romska grupper, för nu när jag tänker tillbaka på den händelsen så minns jag att pappa sa åt honom att inte umgås med de finska zigenarna ..så himla trist att det ska vara så..

• marina81

lynnie

Jag var troende som barn, men i tonåren fick sig väl tron en knäck o när jag flyttade hemifrån o bodde hos min fosterfamilj som är muslimer så fick jag ett nytt perspektiv på religion, att det inte är bara ett som är rätt, o då blev det så att jag inte ville tillhöra nån religion alls..men ändå, tron på nåt större finns nog därinne, men jag klarar inte av organiserad religion, eftersom jag inte kan leva efter den..(jag vill också festa )! Min sons pappa är muslim också, så jag har inte uppfostrat han till nån speciell religion..

• marina81

lynnie

Ja, så är det nog..själva religionen i sig är kanske inte den viktigaste vilken den är, men tron på något gott och ont, och så tror jag på ödet..på att saker är menade att hända. ..fast jag tror nog att många som kommer hem till mig tror jag är kristen, jag har flera tavlor med kristna motiv som jag fått från släktingar, en med Jesus som går på vattnet som jag fick av mormor när jag var liten, den tycker jag mycket om..det ligger mer tröst än tro i dessa bilder för mig

• marina81

lynnie

Ja, det är standardinredning

• marina81

lynnie

Det jag håller på är väl respekten för de äldre (jätteviktigt, kommer aldrig o vika på den punkten!), sedan så tvättar jag inte kläderna hursomhelst, och är noga med köket, maten osv. Skulle aldrig kunna laga mat oklädd t.ex. *s*. Har också långt hår, kommer nog alltid ha det..klär mig i kjol då jag ska hälsa på äldre släktingar. Vad svårt egentligen o peka på vad man gör o inte gör ! *s*..själv då??

• marina81

lynnie

Jag tyckte min mamma var lite jobbig då jag var liten, andra barn fick leka med köksgrejor mm, men aldrig jag! Och hon skrek i högan sky om pappa (som är svensk) tog och tänkte använda kökstrasan till det som den INTE får användas till . O så brukade hon, och brukar fortfarande, ha stora färggranna kjolar hemma..o ett tag så bad jag henne att hon inte skulle ha dem då jag tog hem svenska kompisar..det var ett tag där då jag inte var så stolt över mitt ursprung..men nu gör jag precis likadant som henne

Ja, det där med liv o humör känner jag igen, mina svenska vänner förstår inte hur man kan vara så hetsig som jag är..men det är ett släktdrag.

• marina81

lynnie

När mamma gifte sig med pappa så flyttade de ganska långt bort från släkten, eftersom det blev sånt tjafs. Så de försökte väl va lite diskreta med att mamma är zigenare..fast det funkade väl inte sådär jättebra, deras närmsta vänner är resande och när det började komma romer från Balkan så blev vi nära vänner med många av dem. Mamma umgås knappt med några svenskar alls, jag har en del svenska vänner men jag föredrar att umgås med andra romer, klarar inte riktigt av det svenska sättet att umgås, man ska ringa innan man kommer förbi o inte stanna för länge osv osv...sen så har jag svårt att t.ex. äta hos icke-romer, då jag har lite hygienfobi ..men jag dömer ingen på förhand, finns bra gadjo oxå..

Vi har haft sporadiska kontakter med de finska zigenarna, jag har umgåtts en del med de yngre tjejerna o så..och så hade jag en finsk romano tjavo som var väldigt intresserad av mig där ett tag när jag var ca 16. Men han vågade inte säga något själv utan han skickade fram sina två äldre bröder!

• marina81

Hej hej Indianica! Hoppas allt är bra!

Nothing heals and nothing grows because it's a great big white world and we are drained of our colors
  • marina81
    En trasa som används till att torka på golvet med blir oren och man kan inte torka bordet med den, då blir bordet också orent och man kan inte äta på det mer.
  • marina81

Det finns en del barnböcker översatta till romani, fråga på biblioteket!

Min fosterfamilj är albanska romer..

Svar på tråden Finska Zigenare vs. Romer?