Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

Finska Zigenare vs. Romer?

Hej på er!

Det finns ju som Marina skriver, olika grupper av zigenare som man sa förr (och en del säger och kallar sig fortfarande) idag har man valt att kalla alla grupper för romer. Men romerna är ju pga föröljelser mm spridda över världen och det kan då uppstå konflikter mellan olika romska grupper, man har ju ofta olika klädsel ( här i norr t ex har man valt att behålla de stora tunga kjolarna som håller värmen bättre, det var därför de tillkom, medan man sönderut har mer tunn klädsel) och man har lite olika levnadssätt och religion beroende på var man bor. Romerna har ju ofta anpassat sig väldigt mkt till det land de kommit till, även om man också behållit sin kultur.

Namnen på släkterna beror ju på var de kommer ifrån. De finska kan ofta ha svenskklingande då finland tillhört Sverige

• Indianica

Romer har ju pga förföljelse spritts ut över världen och splittrats, olika grupper har därför ställts mot varandra, till skillnad mot för t ex det judiska folket. Man har olika språk, religion, klädsel etc.

• Indianica

ska skriva lite mer. Romerna är ju olika grupper, men romer är vi alla tycker jag, självklart. Men vi har inget gemensamt språk (förutom romani då som långt ifrån alla kan och det finns ju olika varianter på det tror jag) en gemensam stat och inte direkt några företrädare som enar oss. Att jämföra med det judiska folket t ex, för de är det precis tvärtom.

Och hej, hej, lynnie och marina

• Indianica

Hej Marina! Allt väl! Men kan du inte ta det där med trasorna lite kort? Varför flera trasor? Räcker väl med en bakteriehärd i köket

• Indianica

Maina: Intressant. Det där är ju självklarheter Så gör jag också här hemma, men jag har inte båda trasorna i köket. Den andra är i städskrubben. Kan dock inte lova att jag är så restriktiv att jag skulle låta bli att äta på bordet någonsin om jag bara hade en trasa. Men jag skulle starkt överväga att torka endera golv eller bord med hushållspapper jag slängde Tycks nästan som att det här med renhet/orenhet sitter lite i generna ändå

Cindra: Om du vill läsa något själv kan jag rekommendera Katitzis (barn)böcker. För avancerade för en så liten tjej, men bra info för oss andra tycker jag.

• Indianica

Cindra! Ja, det är skandalöst att folk får vänta så länge på uppehållstillstånd och kanske värst för barnen. Jag måste skriva att jag tycker det är jättebra att du läser på lite och vill läsa på romani för flickan, det tror jag är en jätteviktig grej. Jag bodde själv i familjehem och mina familjehemsföräldrar försökte snarare hindra mig ifrån att ta del av allt "romskt" och det är inte att rekommendera ju. Hoppas nu allt går bra för hela familjen och att det snart får sitt uppehållstillstånd! Kan ju vara "extra" knepigt för en del romer har jag förstått särskilt om de "bara" är fattiga och förföljda i sitt hemland, myndigheter kan ha svårt att då förstå allvaret.

Svar på tråden Finska Zigenare vs. Romer?