• Anonym

Hur påverkar det mitt barn när jag träffar nya partners?

Jag har mitt barn lite mer än varannan vecka.. han är 3år. Jag träffade en kille som jag trodde det var riktigt seriöst med men det tog slut. Sen har jag träffat en till... min son ser dem som kompisar och verkar inte bry sig så men han nämner ibland deras namn även om det tog slut för länge sedan.

Nu är det ju svårt att träffa någon ny utan att blanda in honom men känner dåligt samvete om jag gör det. Är det helt fel av mig och hur påverkar det honom? hur länge ska man vänta innan de får träffas?

mvh  

• Svar på tråden Hur påverkar det mitt barn när jag träffar nya partners?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    När mamma skaffar en ny partner som barnet får träffa ligger det nära till hands att barnet fäster sig vid den nye, precis som mamma. Om relationen tar slut är det oftast svårare att förstå för ett barn än för den vuxne. Om det varit en lång relation som varit bra på alla sätt så saknar förstås barnet den försvunne partnern. Men jag utgår från att det finns en pappa med som är stabil och umgås regelbundet med barnet. Detta utgör hela tiden grundtryggheten.
    Barn har ofta en stor förmåga att ta in nya människor i sin värld och i mognaden ingår också att man saknar dem man tyckt om. Får barnet stöd och förklaringar i dessa relationsbyten så tror jag inte de är till någon skada.
    Om mamman mår bra brukar också barnet trivas, så känn efter när du själv känner dig någorlunda trygg i en ny relation så kan också din son introduceras.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur påverkar det mitt barn när jag träffar nya partners?