Inlägg från: bambigirl |Visa alla inlägg
  • bambigirl

Renovera gammalt hus (del 3)

Här samlas vi som kämpar på och renoverar hemma. Här kan vi beklaga oss och (förhoppningsvis) glädjas någon gång också! När vi behöver hjälp ber vi om den och får oftast svar.

Du behöver inte ha renoverat massor för att vara med och du behöver inte bo i ett riktigt renoveringsobjekt heller!

Välkomna alla nya och gamla hemmafixare!

• Svar på tråden Renovera gammalt hus (del 3)
  • bambigirl

Shit! Bara kollat in första datumet än, men tror att jag måste lägga mig för annars kommer jag sitta hela natten. och dessutom må dåligt över hur långsamt vi renoverar jämfört ed alla andra. Vi flyttade in den 1 oktober, snart 4 månader sen och har hittills renoverat trappan och börjat vitmåla paneltaket inne, vilket tar en evighet med alla misstag vi gör...

Update på taket: Skrapade klart idag, den mesta färgen nere. Nu ska vi dammsuga av det innan vi torkar med våt trasa. I helgen kan vi nog grundmåla Det tar nog bara drygt en månad för oss att måla ett tak på 10 kvm vitt

• bambigirl

Fru Hilde: Varför köper man ett hus om man inte kan ta det som det är???

Ikväll har vi dammsugit och torkat av taket och imorgon grundmålar vi! Känns bra, ber en liten bön bara att färgen fastnar och att vi skrapat bort mycket nog så det inte börjar flagna. Gör det det så är det nog bara att riva och sätta upp ny panel...

• bambigirl

Har röda luckor just nu så jag kan nog inte hjälpa dig

Idag täckmålade vi taket för första gången, det blev vitt och snyggt. Dock råkade jag välta den stooooora hinken med färg genom att kliva på kanten av den då jag klev ner från stolen... Vi öste upp det mesta i en annan hink och ska slänga den. Sen hoppas vi att det inte går igenom pappen och att om det gör det att det går att tvätta bort. Annars får vi väl ta smällen och lägga nytt... Har aldrig kännt mig så klumpig. Ni vet känslan... Man vet att hinken står där, men glömmer det för en millisekund och kliver i den. Sånt händer ju bara på film... 5 liter ungefär spillde jag ut, hälften är kvar i hinken... Tur att vi har 10 liter till...

Nån mer som är klumpig eller är det bara jag som suger på att renovera?

• bambigirl

Bara jag som är här inne och tjatar

Nu ser taket bra ut! Såååå skönt. Vi tog bort maskeringen och pappen och städade upp lite. Så började maken fundera hur hårt tapeterna sitter egentligen och innan det var klart började båda riva... Så nu har vi rivit ner tapeten, den satt inte hårt alls Kom på efter att vi inte har råd att tapetsera förrän minst 2 veckor, kanske ännu längre för vi har haft så mycket räkningar den här månaden.

Men tapeterna är nere i varje fall. Nu börjar vi med taket i rummet intill...

• bambigirl

dockan1: Som jag fattade var det tvärtom som Fru Hilde sett: Lådor med 1900-tals utbyggnader, inte så snyggt det heller! Håller med du.

• bambigirl

Ah... Taket går framåt... Flyttade över möbler från nästa lilla rum till det där taket är klart igår. Och tvättade av taket och maskerade. Tyvärr tog golvpappen slut mitt i rummet, men jag tror mannen skulle köpa mer idag. Upptäckte att en av brödorna gått sönder i detta tak, men lyckade greja till det någorlunda, nu ska vi bara spackla igen sprickan och ha på kvistlack, blir nog grundning imorgon kväll kan jag tänka...

Har migrän idag och är hemma från jobbet, men orkar ju knappast göra nåt nyttigt, är bara otroligt öm i huvudet.

• bambigirl

Har någon här använt ikeas köksplaneringsverktyg? Jag tänkte göra det idag, men när jag lagt in kökets mått och dörren så kommer det upp ett felmeddelande och programmet stängs...

• bambigirl

CeciliaBa: Oj vilket jobb! Vet ju hur jobbigt det är att slipa trappa. Håll ut bara, vår blev jättefin!

• bambigirl

Vi hade ju klister i vår trappa. Skrapade med skrapa först och slipade sedan trät med slipmaskin. En sån fyrkantig som skakar... (Var min man som slipade, han var ledig en dag )

Svar på tråden Renovera gammalt hus (del 3)